OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Ontheffing niet mogelijk doorWROart 4.1.1
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ontheffing niet mogelijk doorWROart 4.1.1

Post Reply Post Reply
Author
Jurgen View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ontheffing niet mogelijk doorWROart 4.1.1
    Posted: 10 Maart 2009 at 23:01
Kan iemand mij adviseren betreffende het volgende:
Op dit moment heb ik een aanvraag voor een lichte bouwvergunning lopen bij de gemeente. Deze aanvraag dreigt, vanwege het niet passen binnen het bestemmingsplan, te worden afgewezen. Ik wil graag een carport ombouwen tot garage. Mijn bouwplannen passen op de volgende punten niet binnen het bestemmingsplan:
- het in het bestemmingsplan opgenomen maximale bebouwingspercentage (max. 50%) wordt overschreden
- de voorgevel van de garage dient tenminste 5 meter uit de perceelgrens vanwaar de garage ontsloten wordt te worden gebouwd => dit is gezien de situatie ter plekke ook niet mogelijk.

Op de overschrijding van het maximale bebouwingspercentage is de gemeente in principe bereidt ontheffing te verlenen. Dat de voorgevel van de garage niet op 5 meter uit de perceelgrens staat (deze staat op de perceelgrens) vindt men op zich ook geen probleem MAAR……
De gemeente geeft aan tegen het volgende aan te lopen;
Het verlenen van ontheffing op het maximale bebouwingspercentage is geregeld in het bestemmingsplan en is dus in principe geen probleem. Echter de ontheffing voor de “5 meter” niet. Hiervoor heeft men vervolgens de WRO geraadpleegd. Hier staat in art. 3.23 dat B&W in bepaalde gevallen ontheffing kan verlenen van het bestemmingsplan. In het bijbehorende art. 4.1.1 lid 3e staat dat voorwaarde voor ontheffing (op de 5 meter in dit geval) is dat het terrein niet voor meer dan 50% wordt bebouwd!
De gemeente is bereidt om ontheffing te verlenen op het maximale bebouwingspercentage maar direct is de overschrijding van het maximale bebouwingspercentage een struikelblok om ontheffing te kunnen verlenen op de 5 meter norm.

Is de bovenstaande motivatie nu juist? Dit komt heel vreemd op mij over en kan naar mijn idee ook niet de bedoeling zijn.
Ziet iemand nog mogelijkheden om toch voor mijn bouwplannen ontheffing te verkrijgen?

Een snelle reactie wordt zeer op prijs gesteld!
Alvast hartelijk dank!
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
paulus View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paulus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2009 at 07:46

Het is de vraag hoe praktisch de gemeente is ingesteld en of dat kans op bezwaar groot is.

Wanneer de gemeente mee wil werken, kan dat natuurlijk altijd.

De gemeente zou bijvoorbeeld voor twee ontheffingen kunnen kiezen. Voor het oppervlak een binnenplanse vrijstelling (geregeld in bestemmingsplan. Dan is die strijdigheid opgeheven. En vervolgens een buitenplanse vrijstellling (3.23 Wro) voor uitsluitend die 5 meter.

De vraag is of dat dit juridisch helemaal juist is. Zolang er geen bezwaar wordt gemaakt kan veel vergund worden en is deze constructie wel te motiveren. Dat wil niet zeggen dat deze constructie stand houdt bij een rechtbank, maar zover hoeft het niet te komen wanneer de buren geen bezwaar hebben.

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.078 seconds.
OmgevingsWeb