OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - hoe dicht mag je bouwen tegen erfgrens?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

hoe dicht mag je bouwen tegen erfgrens?

Post Reply Post Reply
Author
Gerard View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gerard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hoe dicht mag je bouwen tegen erfgrens?
    Posted: 12 Juli 2005 at 08:03
Hoe dicht bij onze zijgevel mogen de buren bouwen? Ik kan hierover niets terugvinden in het bestemmingsplan. Ik heb iets gelezen dat het niet is toegestaan om binnen 2 meter van de erfgrens te mogen bouwen, volgens BW. Klopt dit?
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Marcel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marcel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:04

Tegen de erfgrens. Die 2 meter afstand heeft betrekking op ramen die uitkijk geven op perceel buren

Back to Top
Gerard View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gerard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:04
ik heb een raam in de zijgevel dit raam zit er al meer dan 30 jaar, nu willen de buren een aanbouw maken en deze aanbouw komt op 1 meter pal voor mijn raam. mag dit dan wel? hierdoor ben ik mijn uitzicht kwijt en licht inval.
Back to Top
Marcel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marcel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:04

Dat raam mag daar eigenlijk niet geplaatst worden. De buren kunnen nu niet meer eisen dat het raam weg moet omdat het verjaard is.

Dat neemt niet weg dat de buren geen aanbouw mogen plaatsen op 1 meter van uw raam. Mits hun aanbouw maar geen ramen heeft op een loodrechte afstand van 2 meter tov uw gebouw.

Back to Top
Sandra View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sandra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:04
De buren hebben een serre aangebouwd. De buurman is het "even"tussendoor komen vertellen dat hij dat wilden laten doen. Nou is de aanbouw klaar en zie ik dat de aanbouw grenst aan mijn schutting. Mag dit wel? Hoeveel cm moet er tussen zitten? Ik woon er op het moment niet, dus kon het niet in de gaten houden.
Back to Top
Juul View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Juul Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:05
Zoals de eerdere antwoorden al aangeven, mag de buurman dat doen zolang hij niet over de erfgrens heen gaat en er geen ramen aan uw zijde zijn aangebracht.
Back to Top
Cathy View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cathy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:05

Hoe hoog mag je op de erfgrens bouwen

Back to Top
Marcel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marcel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:05
Dat staat geregeld in het bestemmingsplan en kan dus per gemeente en per bestemmingsplan verschillend zijn.
Back to Top
Cees Dijkstra View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cees Dijkstra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:06
Mijn achterburen, een muziekvereniging, gaan uitbouwen. Dit betekend dat er een 3.70 hoge en 12 meter lange muur direct op de erfgrens gebouwd gaat worden. Ondanks mijn bezwaren(schaduwwerking, beperking in gebruik van tuin, pijpenla effect etc) hebben zij vergunning gekregen. Een onafhankelijke commissie was ook op hand van de gemeente wegens het algemeen belang dat groter is dan dat van een enkele bewoner. Wie heeft er nog tips om ons te helpen met het vechten tegen dit onrecht?
Back to Top
Marcel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marcel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2005 at 08:06
Indien het bouwplan niet in strijd is met het bestemmingsplan, heeft verdere stappen geen enkele zin. Conform het bestemmingsplan is die uitbouw toegestaan wat je dus had kunnen weten.
Back to Top
Co View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Co Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2015 at 18:49
Mijn buren hebben een vergunningsvrije toestemming gekregen voor het verbouwen en verhogen van een vakantiewoning van 2 etages en 5 meter hoogte.
De bestaande schuur, dus ook de nieuwe vakantiewoning grenst aan 3 kanten direct aan de erfgrens van 2 andere percelen. Mag dit? Ik dacht dat er mini aal 1 meter met de erfgrens zou moeten zijn. Is dit juist
Back to Top
Koopman View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Koopman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2016 at 14:28
Onze buren hebben ongeveer 10 geleden dat huis gekocht met een aangebouwde serre. Deze serre heeft een geblendeert raam aan onze kant van de tuin. Deze serre staat tegen de erfgrens . Dus vanuit hun raam kunnen ze zo onze tuin in stappen. Wij voelen hier ons niet vrij door. Nu wil mijn man daar een fietsenschuurtje bouwen voor dat raam, op eigen grond wel te verstaan. De buren zijn hier zeer boos om omdat ze dan het licht kwijt zijn en ook omdat ze dan het raam niet meer schoon kunnen houden. Het betreft een kunstof raam.
Wat mogen we wel of niet en wat zijn onze rechten.
Back to Top
Willem View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Willem Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2016 at 11:51
Voorop gesteld dat de serre indertijd rechtmatig gebouwd is mag er een geblindeerd kozijn aanwezig zijn, let wel, geen te openen raam!
U mag uw buren daar geen licht ontnemen. Zie Burgerlijk Wetboek, boek 5, onder meer art. 50 en 51.
Back to Top
Mark View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 at 09:02
De nieuwe buren hebben in hun dak (muur ligt op de erfgrens en dak ligt er schuin op, gezien vanaf de erfgrens) twee dakramen (geen vaste, niet geblindeerd, draaisysteem) geplaatst. Zonder overleg met ons. Het dakraam ligt ongeveer 0,5 meter van de erfgrens. Ze kijken nu bij ons binnen op de eerste etage. Betreft doorzichtige ramen. Privacy is dus weg. Boven ligt een badkamer. We lopen dus niet meer lekker over de gang. Om geen ruzie met deze nieuwe buren te krijgen (aardige mensen overigens) hebben we gezegd dat zolang het raam dichtblijft met jaloezien of iets dergelijks we het goedkeuren.
Dit is toegezegd maar intussen staan de rolgordijntjes open. Het is een kinderkamer en het kind krijgt anders geen daglicht.
We vragen ons af of het wel mag om op die afstand ramen te plaatsen. Kunt u ons antwoord geven?
Back to Top
Cynthia van der Mark View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cynthia van der Mark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2017 at 17:11
Beste Mark,
Het plaatsen van een raam op minder dan 2 m afstand van de erfafscheiding is niet toegestaan, tenzij het een vast raam zonder doorzicht betreft. Het burgerlijk wetboek verbiedt dat in artikel 5.50 BW. Dit is alleen anders als er uitdrukkelijk toestemming is gegeven. U hebt onder voorwaarden toestemming gegeven, maar u merkt dat aan de voorwaarden niet wordt voldaan. Het beste zou u terug kunnen keren naar de wettelijke regeling, dus de buren verzoeken om het bestaande raam te vervangen door een vast raam, dat ondoorzichtig is gemaakt. Dan is het altijd toegestaan, en ontstaan er ook na verhuizing van u of uw buren geen problemen.
Back to Top
Soffie View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Soffie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2017 at 00:20
Mag je een zwembad tegen de erfgrens cq schutting aanbouwen?
Back to Top
T. Sintemaartensdijk View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T. Sintemaartensdijk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 at 17:14
Een zwembad mag onder voorwaarden vergunningvrij worden gebouwd, als het bestemmingsplan op zich een zwembad toestaat. Op basis van artikel 3 lid 5 bijlage II Besluit omgevingsrecht geldt verder dat het zwembad niet van een overkapping mag zijn voorzien.
   Daarbij wordt niet de eis gesteld dat een meter afstand tot de perceelsgrens wordt aangehouden.
Back to Top
frank View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frank Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2017 at 06:45
onze buurman gaat aan de zijkant uitbouwen tegen de erfgrens met een blinde muur (geen ramen ) mijn inrit breedte word zo beperkt op 2,30 m om mijn garage te bereiken mag dat ??,
Back to Top
dk View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2017 at 13:34
Even afhankelijk van andere regels, zoals de regels voor vergunningsvrij bouwen, bestemmingsplan vastgelegd recht van overpad bij de notaris ed, is het bouwen tegen de erfgrens inderdaad toegestaan. Hij blijft immers op eigen erf.
Back to Top
Rene View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rene Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2017 at 11:24
Mijn buurman heeft een broeikas op de erfgrens staan, ding is 2 bij 4 meter en 2,1 hoog en volledig van glas.
Hierdoor heeft hij volledig zicht bij ons achter op de tuin, mag dit ?
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image