OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Isoleren van platdak
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Isoleren van platdak

Post Reply Post Reply
Author
Peter View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Isoleren van platdak
    Posted: 02 Janauri 2010 at 14:07
Hoi,
Het plattedak wil ik gaan isoleren. Dakbedekking is nog in goede staat. Dus wil niet heel mijn dakbedekking gaan vervangen om te kunnen isoleren.
Wil dus tussen de houten balken gaan isoleren. Enkele bouwkundige mensen raden mij dat af vanwege condensatieproblemen.
Op de site van Isover lees ik dat dit wel verantwoord is met het Isover Vario systeem.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Janauri 2010 at 17:30
De kans op condensproblemen is inderdaad relatief groot bij een dergelijke constructie. Dit heeft niets te maken met het product dat je gebruikt, maar gewoon met de natuurkundige wetten: Warme, vochtige lucht op een koud voorwerp geeft condens. Hierbij geldt uiteraard dat hoe warmer het binnen is, hoe groter het risco/het probleem. Het is dus ook de vraag wat het gebruik van de ruimte is. Bij een (onverwarmde) garage/schuur o.i.d. zou ik het wel aandurven, bij leefruimten als woonkamer/keuken/slaapkamers kun je beter voor een andere oplossing kiezen. Belangrijk bij het van binnen uit isoleren (zogenaamd 'koud dak'):
* Onder de isolatie (dus de warme kant) een dampDICHTE laag aanbrengen in de vorm van een folie, let op dat je de naden goed afplakt met geschikte tape (bijvoorbeeld aluminium-tape).
* Boven de isolatie (dus de koude kant) voldoende ventilatiemogelijkheden creëren. Het verschilt per situatie hoe je dit het beste kunt aanpakken. Uiteraard moet de boel wel waterdicht blijven en het moet er ook een beetje fraai uitzien. Belangrijk is dat de lucht er zijdelings door heen kan trekken en dat er geen 'dode' hoeken ontstaan.

Persoonlijk zou ik de technische staat van de dakbedekking niet de doorsl*g laten geven voor de constructie-opbouw. Een koud dakconstructie bespaart je nu wellicht geld, maar als over een aantal jaren de balklaag verrot is ben je verder van huis. Ik wil je toch adviseren om nog eens de mogelijkheden van een zogenaamd 'warm dak' (= isolatie direct onder dakbedekking) of 'omgekeerd dak' (= isolatie op dakbedekking)te bekijken, Google levert ongetwijfeld voldoende leesvoer. Het omgekeerde dak lijkt me in dit geval de meest eenvoudige oplossing, maar zoals gezegd: dat is situatieafhankelijk en moeilijk via een forum te bepalen.
Back to Top
Harold View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Janauri 2010 at 17:56
Aan de binnenkant is inderdaad niet de meest verstandige oplossing.

Ventileren tussen isolatielaag en dakbedekking is overigens ook niet echt verstandig. Dakbedekking "kijkt" in de winter tegen een strakke hemel aan waardoor de warmtestraling groot kan zijn. Denk aan auto's die 's nachts bevriezen maar luchttemperatuur niet onder de nul graden zakt. Ventilatielucht bevriest met als gevolg bij dooien lekkages. Beter is om de isolatie straks tegen dakbeschot te maken en een hele goede dampremmende laag aan te brengen.
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Janauri 2010 at 18:09
@Harold
Ben ik niet met je eens. Dampdichte lagen zijn nooit 100% dampdicht, de kleine hoeveelheid vocht zal afgevoerd moeten worden om accumulatie te voorkomen. Mocht er al wat vocht aanvriezen, dan zal de ventilatie er voor zorgen dat deze weer verdwijnt in geval van dooi. Zonder ventilatie gaat het zich ophopen in dakbeschot en/of isolatiemateriaal. Als het dán een keer flink vriest ben je pas echt de sjaak.
Back to Top
paulus View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paulus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Janauri 2010 at 15:10
Als je dan zo nodig aan de binnenkant wil isoleren is ventilatie tussen de balken verstandig.
Toch zal die ventilatie erg beperkt blijven bij een beetje dakoppervlak. Ook door met buitenlucht te ventileren zal in de winter (koude lucht) de vochtafvoer zeer beperkt zijn. Koude lucht kan maar weinig damp afvoeren.
Back to Top
xxx View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote xxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Janauri 2010 at 20:30
Raadpleeg een dakdekker.
Waarschijnlijk is het mogelijk isolatie aan te brnegen op de bestaande bedekking en daar een nieuwe bedekking boven op.
Rondom eventueel een verlaging langs de dakrand om het water te verwerken via een soort goot.
NOOIT TUSSEN DE BALKEN!!!!!!
Dat leidt tot condensatie met houtrot tot gevolg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.
OmgevingsWeb