De kans op condensproblemen is inderdaad relatief groot bij een dergelijke constructie. Dit heeft niets te maken met het product dat je gebruikt, maar gewoon met de natuurkundige wetten: Warme, vochtige lucht op een koud voorwerp geeft condens. Hierbij geldt uiteraard dat hoe warmer het binnen is, hoe groter het risco/het probleem. Het is dus ook de vraag wat het gebruik van de ruimte is. Bij een (onverwarmde) garage/schuur o.i.d. zou ik het wel aandurven, bij leefruimten als woonkamer/keuken/slaapkamers kun je beter voor een andere oplossing kiezen. Belangrijk bij het van binnen uit isoleren (zogenaamd 'koud dak'):
* Onder de isolatie (dus de warme kant) een dampDICHTE laag aanbrengen in de vorm van een folie, let op dat je de naden goed afplakt met geschikte tape (bijvoorbeeld aluminium-tape).
* Boven de isolatie (dus de koude kant) voldoende ventilatiemogelijkheden creëren. Het verschilt per situatie hoe je dit het beste kunt aanpakken. Uiteraard moet de boel wel waterdicht blijven en het moet er ook een beetje fraai uitzien. Belangrijk is dat de lucht er zijdelings door heen kan trekken en dat er geen 'dode' hoeken ontstaan.
Persoonlijk zou ik de technische staat van de dakbedekking niet de doorsl*g laten geven voor de constructie-opbouw. Een koud dakconstructie bespaart je nu wellicht geld, maar als over een aantal jaren de balklaag verrot is ben je verder van huis. Ik wil je toch adviseren om nog eens de mogelijkheden van een zogenaamd 'warm dak' (= isolatie direct onder dakbedekking) of 'omgekeerd dak' (= isolatie op dakbedekking)te bekijken, Google levert ongetwijfeld voldoende leesvoer. Het omgekeerde dak lijkt me in dit geval de meest eenvoudige oplossing, maar zoals gezegd: dat is situatieafhankelijk en moeilijk via een forum te bepalen.