OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Aanvullende gegevens
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Aanvullende gegevens

Post Reply Post Reply
Author
Klaas View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Klaas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Aanvullende gegevens
    Posted: 06 Februari 2010 at 17:54
8 weken geleden heb ik een bouwaanvraag ingediend. 3 weken geleden hebben ze om aanvullende gegevens ingediend. Deze heb ik ingediend.
Nu komen ze nogmaals met het verzoek om aanvullende gegevens in te dienen. Namelijk een bodemonderzoek. (in de eerste brief hadden ze het niet over).

Nu moet ik een bodemonderzoek laten uitvoeren, waar ze eerder niks van vertelde.

Kan de gemeente na 8 weken en na tweede aanvulling dit nog vragen? Wie weet waar ze over 4 weken nog mee komen.
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Eric View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Eric Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2010 at 20:02
Verzoek tot aanvullende gegevens is met de nieuwe Woningwet geheel conform de Awb (artikelen 4:5 en 4:15).
Het proces:
Gemeente doet verzoek tot aanvulling en stelt u x weken de tijd om het bouwplan aan te vullen.
Wanneer deze gegevens niet of niet volledig worden aangevuld, kan de gemeente binnen maximaal 4 weken de aanvraag niet ontvankelijk verklaren.
Doet de gemeente dat niet, dan is de aanvraag van rechtswege in behandeling genomen.
De gemeente dient de beslissen op de aanvraag zoals die is ingediend. Het niet kunnen beoordelen omdat niet alles is ingediend, is geen weigeringsgrond!

Maar nu uw vraag. Mag de gemeente voor een tweede keer een aanvulling vragen?
De gemeente kan dat altijd verzoeken. Maar volgens de Awb-systematiek kan dat niet meer worden afgedwongen. Dient u geen bodemonderzoek in, dan zal de gemeente moeten beslissen op de aanvraag die is ingediend. Waarbij het bodemonderzoek dus nooit het weigeringsgrond kan zijn.
Back to Top
erik View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2010 at 08:20
De gemeente kan hierom verzoeken maar je bent niet verplicht om deze aan te leveren naar aanleiding van de tweede brief. Een bodemonderzoek kan als voorwaarde in de bouwvergunning meegenomen worden, zie hiervoor de BIAB. Als ik jou was zou ik de gemeente hierover opbellen....

Wordt waarschijnlijk gewoon een voorwaarde in de bouwvergunning.

Back to Top
Henk View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2010 at 09:05

Er zijn inderdaad best veel gegevens die je in de voorwaarde van de bouwvergunning kunt opnemen. Je mag toch niet bouwen in verontreinigd grond. Dus onderzoek moet toch wel uitgevoerd worden. Natuurlijk is het voor de aanvrager vaak een belangrijke zaak om snel bouwvergunning te krijgen voor rechtszekerheid en bezwaren/beroep.

Ik snap sommige gemeenten daarom ook niet altijd wanneer ze kost wat het kost alles bij de bouwvergunning al willen regelen.
Back to Top
bse View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2010 at 15:43
Originally posted by Eric Eric wrote:

Verzoek tot aanvullende gegevens is met de nieuwe Woningwet geheel conform de Awb (artikelen 4:5 en 4:15).
Het proces:
Gemeente doet verzoek tot aanvulling en stelt u x weken de tijd om het bouwplan aan te vullen.
Wanneer deze gegevens niet of niet volledig worden aangevuld, kan de gemeente binnen maximaal 4 weken de aanvraag niet ontvankelijk verklaren.
Doet de gemeente dat niet, dan is de aanvraag van rechtswege in behandeling genomen.
De gemeente dient de beslissen op de aanvraag zoals die is ingediend. Het niet kunnen beoordelen omdat niet alles is ingediend, is geen weigeringsgrond!

Maar nu uw vraag. Mag de gemeente voor een tweede keer een aanvulling vragen?
De gemeente kan dat altijd verzoeken. Maar volgens de Awb-systematiek kan dat niet meer worden afgedwongen. Dient u geen bodemonderzoek in, dan zal de gemeente moeten beslissen op de aanvraag die is ingediend. Waarbij het bodemonderzoek dus nooit het weigeringsgrond kan zijn.

Kun je me misschien uitleggen waar het staat dat het niet afgedwongen kan worden? Er staat toch gewoon dat de gemeente op elk moment om aanvulling kan vragen (zonder verdere beperking)?
Back to Top
Eric View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Eric Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2010 at 08:35

Zie het boek Woningwet van Bert Rademaker. In de toelichting / commentaar van de wettekst onder artikel40a staat dat de gemeente slechts 1 keer om aanvullende gegevens kan worden. De tweede keer is niet meer afdwingbaar. Wordt ook verwezen naar AbRS, 9 februari 1999, Gst. 7113.7, met noot Tuenissen

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.078 seconds.
OmgevingsWeb