ááááááá

OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Luchtkanalen door brandmuur voorzien brandkleppen
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Luchtkanalen door brandmuur voorzien brandkleppen

 Post Reply Post Reply
Author
Fire Proof Solutions View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Februari 2010
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fire Proof Solutions Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Luchtkanalen door brandmuur voorzien brandkleppen
    Posted: 08 Februari 2010 at 21:56
Luchtkanalen door een brandmuur dienen over het algemeen te worden voorzien van brandkleppen.
 
Bij diameters groter dan 125 mm wordt een brandklep voorzien van dezelfde diameter luchtkanaal, vierkant of rond, als segmentstuk in het systeem geplaatst.
In nieuwbouwsituaties dient de klep zo te worden geplaatst dat het inwendige brandschot gelijk zit aan de brandmuur.
Voor bestaande gebouwen lukt dit meestal niet en wordt de klep voor de wand geplaatst. De afstand tussen brandmuur en brandklep dient met dezelfde brandwerendheid te worden afgewerkt. Tot op heden zijn er geen testrapporten beschikbaar in Nederland van dergelijke constructies en zullen deze oplossingen met gezond verstand moeten worden beoordeeld.
 
Bij diameters van 100 en 125 mm worden meestal inwendige brandkleppen toegepast (foto 1). Deze kleppen worden in het kanaal geschoven tot op de brandmuur. De plaatsing van de klep voldoet dan aan het testrapport. Bij deze plaatsing wordt ÚÚn belangrijk aspect over het hoofd gezien: thermische geleiding via het luchtkanaal! De geteste situatie voldoet dan aan de NEN 1366-1 maar niet aan deel 2 (brandkleppen).
Omdat het luchtkanaal van metaal is en door de brandmuur voert is er sprake van warmteoverdracht via dit metaal naar de andere zijde van de brandmuur. Deze overdracht van warmte moet niet worden onderschat. In elk geval zal de temperatuur van het metaal aan de niet-brandzijde snel oplopen tot boven de 140 graden Celcius wat brand kan veroorzaken. In feite zijn deze klepjes enkel geschikt in situaties van foto 2 als eindpunt van het luchtkanaal.
 


 
 


 
Bij brandkleppen van grotere diameter is de brandklep al geplaatst in een kanaalsegment (foto 3). Bij dergelijke systemen is de thermische geleiding ook een aandachtspunt. De juiste brandkleppen hebben ter plaatse van de brandklep aan de buitenzijde een onderbreking in het metaal. Op de foto is bij de pen een zwart rubber zichtbaar, dat bij brand opschuimt en zo het metaal isoleert.
Het kleine blauwe dopje is de as waarom de brandklep draait. Het grote blauwe mechanisme rechts is de bediening ten behoeve van het kunnen testen van de klep.
Bij de inbouw/inschuif klepjes is het testen van de kleppen niet goed mogelijk tenzij de leiding wordt geopend. Bij sommige brandkleppen kan het ventiel worden losgedraaid zodat de klep erachter kan worden ge´nspecteerd.
 
 

 


 
Op foto 4 is in het luchtkanaal een brandklep geplaatst waarna de leiding alsnog is ge´soleerd ter voorkoming van thermische geleiding. Meestal wordt voor de isolatie een steenwolschaal gebruikt voorzien van bij-brand-opschuimende coating.

Door Fire Proof Solutions


Edited by woonhelp - 08 Februari 2010 at 21:59
Back to Top
Sponsored Links


Back to Top
JohanD View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 September 2008
Location: Netherlands
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JohanD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2010 at 12:34
Leuk informatief stukje!
 
Zeker bruikbaar
Google, je beste vriend op internet!
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.078 seconds.
OmgevingsWeb