OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Woningscheidende wand & geluidsisolatie
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Woningscheidende wand & geluidsisolatie

Post Reply Post Reply
Author
Cheese View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Woningscheidende wand & geluidsisolatie
    Posted: 22 Februari 2010 at 11:21
Ik heb een vraag over materiaal (steen) keuze voor binnen(woningscheidende)muren/binnenspouwblanden.

Voor een woningscheidende wand (van een 2-onder-1 kap woning) kun je een snelbouwsteen gebruiken (bijv. porotherm). Dat isoleert thermisch prima, maar voor geluid minder, omdat een SBS steen vaak < 1000kg/m3 weegt. Kalkzandsteen is zwaarder, isoleert daarom geluid beter (thermisch weer minder), en heeft (meer) last van krimpscheuren. Ik zou graag volgens de geluidscomfortabel (=5dB, conform bouwbesluit) willen bouwen.

Vragen:
1. Wat is in dit geval de beste keuze?
2. Of zijn er nog andere materialen die zowel een goede geluids- & thermische isolatie combineren en geen/minder last hebben van krimpscheuren?
3. gebruik je voor de verdiepingen ander materiaal dan voor de verblijfruimten op de b.g.? Of is daar ook kalkzandsteen te gebruiken?

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
paulus View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paulus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2010 at 14:37
Waarom zou je een woningscheidende muur willen isoleren? Die hoeft helemaal niet thermisch worden geisoleerd omdat deze muur tussen twee verwarmde ruimten staat.
Thermische eigenschappen is dus vrij zinloos.

Die porotherm elementen zullen niet voldoen door de kleine massa.
Als je kalkzandsteen toepast met een massa van 1750 kg/m3, dan voldoet een massieve muur van 250 mm of een ankeloze spouwmuur van 150*30*150.

Je hebt tegenwoordig ook kalkzandsteenelementen met een massa van 2200 kg/m3, dus dan kun je dunner dimensioneren. Je zou even bij een leverancier moeten kijken.

Voor binnenwandjes kun je bijvoorbeeld 70 Gibo zwaar toepassen (tussen verblijfsruimten) of 100 mm kalkzandsteen of cellenbeton.
Back to Top
Cheese View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2010 at 14:44
Dank voor uw antwoord. Je bevestigt mijn twijfels over porotherm.

Ik zou een woningscheidende wand niet willen isoleren om de thermische eigenschappen, maar meer nog om de geluidsdempende werking van de bijv steenwol. En misschien voorkom je ermee dat er vuil tussen de ankerloze muren kan vallen, waardoor weer contactgeluid op kan treden.

Is een spouw van 3 cm niet weinig?

En is er een (krimpvrij) alternatief voor kalkzandsteen, met soortgelijke akoestische eigenschappen?
Back to Top
Eric View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Eric Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2010 at 08:02
Het gaat erom dat beide muren volledig gescheiden zijn. Dan mag je de geluidisolatie van beiden muren bij elkaar optellen.
3 cm is voldoende voor gelijmde wanden. Vroeger werd dit vaak gemetseld en was risico op valspecie vrij groot. Daarom zie je daar grotere spouwen van minimaal 5 cm.
Back to Top
Cheese View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2010 at 08:30

Lucht isoleert geluid niet zo erg goed, anders zou je geen gesprek kunnen voeren. Daarom vraag ik me af of isolatie (minerale wol) een goed idee is in de spouw van de woningscheidende muur.

En mijn andere vraag: is er een alternatief voor kalkzandsteen dat minder krimpgevoelig is?
Back to Top
Erik View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2010 at 15:51
Dat klopt, maar werkt wel goed in een spouw. Zou je een massieve muur nemen, dan brengt het geluid de totale constructie in trilling. Bij spouw niet, daarom mag je voor geluid beide muren optellen. 100mm muur vrij van 100 mm muur isoleert beter dan 200mm muur.

Kijk anders hier nog:
http://www.sbr-info.nl/sbr.dll?action=login&userid=productlicentie@pfr.nl&password=F1NNw88L&externalaction=linkmanager&id=rdetails:~rd/rd/document/document.xml&levcode=PFR

Back to Top
Cheese View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2010 at 16:24

Wederom dank. Als je een goede geluidswerende muur wilt, is er dan een alternatief voor kalkzandsteen? Zie ook mijn eerdere vraag over krimpproblemen, waarvan ik vermoed, maar niet zeker weet, dat kalkzandsteen daar meer last van heeft als bijv. porotherm blokken.

Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2010 at 18:10
Woningscheidende wanden kun je feitelijk in elk materiaal uitvoeren, mits je de juiste dimensionering toepast. Of er ook porothermblokken bestaan die hier aan voldoen durf ik niet te zeggen. Meest gebruikt is 120-60-120 mm kalkzandsteen (ankerloos), 100-50-100 mm beton (ankerloos) of 250 mm beton (massief). 

Edit: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, Google is je beste vriend: klik!

Edited by Leon - 24 Februari 2010 at 18:11
Back to Top
Cheese View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2010 at 09:47
Porotherm zal heus wel aan de normen kunnen voldoen, als je maar dik genoeg bouwt. Vanaf 120-60-120 kan porotherm aan de comfort klasse uit het bouwbesluit voldoen.

De isolaties van kalkzandsteen liggen wel hoger. Dus de vraag is of de hogere geluidsisolatie van kalkzandsteen opweegt tegen de nadelen van kalkzandsteen in vergelijking met minder krimp voor porotherm, en lagere geluidsisolatie.

Een familielid bouwde ankerloos met poriso, en was niet te 100% tevreden over de extra kosten v.s. het toch tegenvallende resultaat voor geluidsisolatie...(en dat was gelijk de reden dat ik mijn vragen startte).
Back to Top
Henk View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2017 at 09:22
Wat is de geliudsisolatiewaarde kalkzandsteenlijmblokken 25 cm
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image