OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Muur isolatie/ventilatie
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Muur isolatie/ventilatie

Post Reply Post Reply
Author
Wim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Muur isolatie/ventilatie
    Posted: 02 December 2010 at 14:11
Geacht forum,

Ik heb in een oude, alleen staande woning op de bovenverdieping isolatie en fermacell platen voor een steens buitenmuur geplaatst.
De binnezijde van de buitenmuur blijkt nu zeer vochtig te worden.

Is het zinnig om ventilatie openingen aan te brengen en zo ja, in de buitenmuur of in de nieuwe wand met isolatie.

Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.
Bijvoorbaat dank.
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Timmer View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Timmer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2010 at 15:59
Je hebt eigenlijk een houtskeletbouw (hsb) wand gemaakt. Hierbij heb je waarschijnlijk? de isolatie tegen de steens buitenmuur aangebracht zonder spouw en ook geen damdoorlatende en dampremmende folie aangebracht. Dan krijg je inderdaad vochtproblemen.
Een goeie opbouw van buiten naar binnen:
-steensmuur
-luchtspouw min 20 mm
-dampdoorlatende folie
-stijl- en regelwerk met daartussen isolatie naar keuze
-dampremmende folie
-fermacell
Back to Top
Wim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2010 at 17:40

Hr. Timmer,

Bedankt voor uw snelle reactie
de situatie is:
-steensmuur
-luchtspouw 30 mm
-raamwerk van geimpregneerd hout met daar in 70 mm isolatie (soort steenwol platen met aan bijde zijden
   dampdoorlatende bescherming
-dampremmende folie
-fermacell 15 mm

De buiten muur is op de bovenverdieping steens en op de begane grond met spouw.
moet ik de spouw achter het aangebrachte skeletbouw ventileren? zo ja hoe?
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2010 at 20:08
Het is zeker aan te raden om de spouw te ventileren. Dit kun je doen door onder- en bovenlangs stootvoegen open te boren. Desgewenst kun je deze gaten vervolgens 'dichtzetten' met een kunststof rooster zodat er geen ongedierte naar binnen kan komen.
Back to Top
Wim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2010 at 22:44

Dank Leon,

Het idee had ik ook al maar het is goed om het van een deskundige te horen.

Back to Top
Timmer View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Timmer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2010 at 08:01
Sluit me bij Leon aan. De spouw moet natuurlijk ook nog worden geventileerd. Vergeten er bij te vermelden.
Succes!
Back to Top
Kees Oomen View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kees Oomen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2010 at 08:10
Mogelijk is niet de isolatie van de buitenmuur het probleem, maar de vervanging van enkel glas door HR++glas.
Heb je dat ook degaan? Het condensvocht zich dan afzetten op een andere koude plaats. Dit is in jouw geval waarschijnlijk de steens buitenmuur.  Ventilatie roosters kunnen hier het vochtprobleem verhelpen.
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2010 at 09:32
Aanvullend hierop: De stootvoegen breng je aan met een h.o.h. maat van ca. 1 meter. Houd ook even in de gaten dat je de begane grond en verdieping (zeer waarschijnlijk) apart van elkaar moet ventileren aangezien de luchtspouw niet over beide bouwlagen door zal lopen. Ik vind het trouwens wel vreemd dat de gevelopbouw per bouwlaag verschilt. In de regel worden (werden) spouwmuren en steens muren niet door elkaar gebruikt. Of bedoel je misschien een halfsteens muur? Steens is 2 stenen dik (dus ca. 210 mm), halfsteens is 1 steen dik (dus ca. 100 mm).
Back to Top
Wim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2010 at 09:48
Beste forum leden,
Bedankt voor al deze informatie tot nu toe. Ik zal er zeker gebruik van maken
En Leon.. het is inderdaad een vreemde opbouw voor deze tijd. Het is een boerenarbeiders huisje gebouwd in 1927.
Ze hadden toen andere ideen zullen we maar denken.
Nogmaals bedankt voor de info.
Back to Top
Henk View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2010 at 13:11
Ventileer je de bovenverdieping ook voldoende?
Isoleren = ventileren!
Back to Top
wim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2010 at 12:51
Ja Henk, ook daaraan wordt gedacht.
Bedankt
Back to Top
fokke feenstra View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fokke feenstra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Janauri 2011 at 16:38
geacht forum,
we hebben een wit geschilderd hoekhuis[1937]waarvan het schilderwerk vermoedelijk slecht vocht doorlatend is.Mag ik de spouw met polystereen  schuimparels laten vullen? Vermoedelijk een onomkeerbare handeling.Wie weet het antwoord?
Back to Top
Sander View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2011 at 22:01
Wij hebben dit laatst voor ons huis uit 1957 laten doen. Ons schilderwerk was ook niet top. Wellicht kun je het eens bij een professioneel bedrijf navragen. Zij hebben hier ervaring mee. Mocht je meer informatie willen weten, ik heb onze spouwmuren laten doen door Isotech spouwmuurisolatie.
Back to Top
Johan van der Veen View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan van der Veen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2011 at 09:27

Beste Forum,

Wij hebben afgelopen winter onze spouwmuur van onze jaren 30 woning laten isoleren en dit bevalt gezien het comfort echt super goed. We hebben dit laten doen met Knauff supafill, een minerale wolsoort die vocht niet vasthoudt en ademend is. Nu viel me laatst echter op, dat onze buitenmuur op 1meter van de grond, heel lang nat blijft. Ook als het al een mooie tijd droog is. Nu is mijn vraag: Is dit erg of kan dit geen kwaad en is dit volstrekt normaal.

Ook had ik een vraag over de ideale luchtvochtigheid in huis. In deze dagen van veel bewolking en van tijd tot tijd regen is de luchtvochtigheid steeds rond 65%. Is dit normaal of is dit te hoog? Ook ventileer ik vaak, maar op deze dagen lijkt de luchtvochtigheid daardoor niet te zakken, maar eerder te stijgen. Is ventileren ook op vochtige dagen wel noodzakelijk? Op mooie dagen zie ik door ventileren de luchtvochtigheid wel zakken naar zo'n 55%.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Johan van der Veen 
Back to Top
Kees Oomen View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kees Oomen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 at 07:44
Als het buitenspouwblad te lang vochtig blijft, duidt dat op te weinig ventilatie. Als de spouw helemaal vol gespoten is kan dit niet opgelost worden door openstootvoegen aan te brengen. Dus de spouw ventileren gaat niet.
Mijn advies is om het metselwerk te impregneren. Wacht hier wel mee tot dat het metselwerk droog genoeg is.
Back to Top
Johan van der Veen View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan van der Veen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 at 17:31
Dankjewel Kees van Oomen voor jouw reactie. Dit is inderdaad een goed idee om de muur korter nat te laten zijn. Heeft het buiten feit dat het niet mooi lijkt, ook bouwkundige gevolgen?? Is mijn vooronderstelling juist dat de binnenmuur niet nat kan worden, omdat de isolatie geen vocht kan vasthouden en niet in contact staat met de buitenmuur?

Ik hoor het graag van u.

Met vriendelijke groet,

Johan van der Veen
Back to Top
Els View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Els Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2012 at 20:11
Tijdens de uitzending van- het beste idee van Nederland-liet iemand een muursteen zien met ventilatierooster -deze steen kon rondom het huis aangebracht worden en zorgde dan voor zowel ventilatie in de kruipruimte als de spouwmuren?Wie heeft deze uitzending gezien en kan mij aan de naam van de firma helpen?
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.125 seconds.
OmgevingsWeb