OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - na-isoleren hellend dak
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

na-isoleren hellend dak

 Post Reply Post Reply
Author
bram View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bram Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: na-isoleren hellend dak
    Posted: 09 December 2010 at 16:31
Hallo,
 
Ik wil mijn ongeisoleerde zolder gaan isoleren.
Het betreft een hellend dak:
keramische dakpannen, panlatten, vuren dakbeschot, houten gordingen.
 
Normaal gesproken neem je steen- of glaswol (spijkerflens)dekens ( met aan de binnenzijde de dampremmende laag,
waardoor er geen waterdamp tussen de isolatie en houten dakbeschot kan condenseren,
en de bestaande houten dakconstructie aan kan tasten (rotten).
 
Nu wil ik graag werken met EPS (piepschuim) en dat rechtstreeks verlijmen tegen het bestaande dakbeschot.
Alle naden en randen afpurren zodat het één dampdichte laag wordt.
Kan dit zonder gevaar van rotting?
(de isolatielaag is dan tevens de dampdichte laag, in principe kan er dus geen waterdamp doorheen,
en dus geen condens opterden.)
 
Of moet ik ook in dit geval een luchtspouw tussen de isolatie en het dakbeschot open laten?
 
Graag jullie reactie
Groeten Bram
Back to Top
Sponsored Links


Back to Top
kbo View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 November 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kbo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2010 at 16:47
Pur en EPS zijn dampdicht, de aansluiting met de gordingen zijn dan kritische punten.
Houten gordingen krimpen en zwellen door de veranderende relatieve luchtvochtigheid. Om deze naden tussen EPS en gording dicht te blijven houden, dien je hiermee rekening te houden. Dus zorg ervoor dat de krimp die de balken ondergaan wel opgevangen worden door de pur, dit door middel van een niet te kleine pur naad te creëren. Naar mijn mening een pur naad van 8 mm. PUR kan ongeveer 35% rekken namelijk in dit geval 2,8 mm. Gordingen zullen naar mijn verwachtingen niet meer dan dit krimpen.
Back to Top
Timmer View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Timmer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 December 2010 at 08:12
Back to Top
bram View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bram Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 December 2010 at 10:50
klopt, ecotherm heeft daar een oplossing voor (meerdere producenten trouwens),
maar die platen hebben allemaal zichtzijde afwerkingen, wat je ook terugziet in de prijs.
 
het betreft hier een vliering waar normaal gesproken nooit iemand komt,
(behalve om te isoleren...)
en dus totaal geen zichtwaarde van belang is.
 
maar verder, stel de pur-naad is niet dampdicht, en er komt (water)damp tussen EPS en dakbeschot.
wat lost het op om hier een luchtspouw te creeëren?
extra ventilatie openingen worden er niet gemaakt, en dus zal de damp door het dakbeschot heen (damp-open)naar buiten moeten treden.
wat maakt het verschil tussen wel en geen luchtspouw dan uit? (is het een soort van buffer-ruimte of zo?)
 
 
het goedkoopste zal dan zijn om standaard EPS-platen te gebruiken, het is nogam een oppervlakte.
 
 
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 12 Janauri 2008
Status: Offline
Points: 551
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 December 2010 at 11:11

Persoonlijk zou ik kiezen voor PUR-platen met een aluminium cacheerlaag. Deze platen plaats je direct tegen het dakbeschot, vastklemmen gebeurt door houten regels op de gordingen te schroeven. De naden plak je af met dampdichte aluminium-tape. Het merendeel van het binnenvocht wordt zo tegengehouden, mocht er toch wat doordringen dan is dit geen enkel probleem. Pannendaken ventileren van nature, zeker wanneer het dakbeschot uit vuren delen bestaat en er geprofileerde dakpannen zijn gebruikt.

Aandachtspunten:
Verlijmen zou ik niet doen. De kans is zeer aannemelijk dat die platen in de loop van de tijd loslaten zonder dat je dit zelf merkt. Mechanisch bevestigen heeft in zo'n geval de voorkeur. Bovendien werkt dat vaak sneller en het kon ook nog wel eens goedkoper zijn.
 
Afhankelijk van het type dakbeschot (ik vermoed in jouw geval vuren planken met messing en groef) is het aan te raden om het dakbeschot aan de bovenzijde te voorzien van een waterdichte, dampopen laag. Mocht het dak onverhoopt lekken (een scheef liggende pan is al voldoende) dan ga je dat pas merken wanneer het te laat is (vlekken in je plafond). Oude daken (zeker met de ouderwetse keramische pannen) zijn hier vrij gevoelig voor. Geen must, wel een aarader.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

Message:
   NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image
Powered by Web Wiz CAPTCHA version 4.04 wwf
Copyright ©2005-2013 Web Wiz
Please enter the Security Code exactly as shown in image format.
Cookies must be enabled on your web browser.

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.141 seconds.
OmgevingsWeb