OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - ventilatieklachten
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

ventilatieklachten

Post Reply Post Reply
Author
stefan View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ventilatieklachten
    Posted: 27 December 2010 at 11:24
Sinds kort zijn bij moeder (op leeftijd) de ventilatiemotoren vervangen. Het bereft een mechanische ventilatie die per strang afzuigt. Er zijn ook nieuwe ventielen in de plafonds geplaatst die een max aantal m3 kunnen laten afzuigen? Deze zijn ook niet in te regelen.Echter is sinds die nieuwe motoren geplaats zijn het comfort verslechterd. De toevoer rooster moeten eigenlijk heel de dag open anders ontstaat er een onderdruk. De luchtstromingen zijn enorm toegenomen vooral op beenhoogte. je kan je voorstellen dat dat voor ouderen niet prettig is. Overigens zuigen de motoren op bepaalde tijden af, 3 periodes per dag. De eigenaar zegt dat het aan het bouwbesluit voldoet. Wat zou hier de oorzaak en evt oplossing voor kunnen zijn?
Back to Top
ben View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2010 at 20:42
De installateur bellen en e.e.a. laten afstellen! Vaak zijn de afzuigunits in te stellen voor wat betreft de cappaciteit en m3 per uur. Lager laten zetten zou kunnen. In de winter is dat wellicht handig en dan zomers wat hoger zetten. Blijft de warmte iets meer binnen 
Back to Top
kbo View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kbo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2010 at 12:27
Ik denk eerder dat er tijden niet genoeg volgens bouwbesluit is geventileerd, nu het systeem opnieuw ingesteld is juist wel weer. Dit lijkt dan onaangenaam, terwijl het wel volgens bouwbesluit is. Ik zou ook de installateur jouw bevindingen vertellen, als hij het ingeregeld heeft zal het goed zitten.

De ventilatoren hebben waarschijnlijk meerdere standen en zit nu in de standaard. Het is dan hoogst waarschijnlijk mogelijk deze één standje lager te zetten. Ook hierboven al benoemd
(Vanuit bouwfysisch oogpunt is dit niet verantwoord)
Back to Top
Cor S te B View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cor S te B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2010 at 07:30
In artikel 3.49 BB staat omschreven: "De toevoer van verse lucht veroorzaakt in de leefzone van een verblijfsgebied voor het verblijven van mensen een volgens NEN 1087 bepaalde luchtsnelheid die niet groter is dan 0,2 m/s.
Verder staat in tabel 3.46.1 die is aangestuurd door artikel 3.46 een capaciteit van dm3/s/m2, ofwel liter per seconde per m2 vloeroppervlak. Ik lees hierboven dat de woning meerdere malen per dag aangaan.
Het zou kunnen zijn dat er sprake is van een ander ventilatiesysteem wat werkt met apparatuur die de luchtkwaliteit meet en afhankelijk daarvan de afzuiging aanstuurt. Dit kan als een gelijkwaardige oplossing worden aangemerkt maar daardoor mag de luchtsnelheid echter niet boven de 0,2m/s komen. Er is dan sprake van een onaangename situatie en dus geen gelijkwaardige oplossing.
Bij gemeente (vergunningverlener) navragen welk systeem in de EPC is opgenomen en kijken of er meetstaten in het dossier zitten. Vervolgens de verkoper (projectontwikkelaar) wijizen op zijn gebrek. (Hij heeft er meer maar dat weet hij nog niet);).
Back to Top
stefan View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2010 at 08:58
Bedankt voor jullie reacties! Het systeem valt niet in te regelen want de ventielen in de woning zijn zo gemaakt dat ze een max aantal m3 kunnen afzuigen, zelf regelend dus. Per vertrek zijn daar eisen aan geloof ik? Daar voldoen ze aan volgens hun aan. Ze zien dit aan het type ventiel? De ventilatiemotoren zijn Stork Air type MX210 en kunnen maar op 2 standen afzuigen.( ik ken toevallig ieamand die dit daar geinstaleerd heeft) Verder is het een simpel afzuigsysteem dat per strang afzuigt. De tijden zijn via een klok geregeld en ook per strang.
De snelheid van 0,2m/s is een interesant gegeven. Zal eens kijken hoe ik dit kan gaan meten
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.063 seconds.

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek