†††††††

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - lambda
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

lambda - Event Date: 05 Februari 2011 - 13 Februari 2011

Post Reply Post Reply
Author
Dominique View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dominique Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Calendar Event: lambda
    Posted: 05 Februari 2011 at 11:57
Dag iedereen,

Ik heb een, meer theoretische, vraag over de eenheid van de lambda-waarde.

Men neemt algemeen aan :
Met de lambda waarde λ wordt de warmtegeleidingscoŽfficiŽnt van een materiaal aangegeven. De λ geeft aan hoeveel warmte er stroomt door een materiaal met een dikte van 1m en een oppervlakte van 1 m2 bij een temperatuurverschil van 1 Kelvin.
De uitdrukking die men gebruikt is : W / m.K . Waarom wordt in deze uitdrukking niet m≥  gebruikt in plaats van m.

Veel dank bij voorbaat voor de personen die mij er een verklaaring kunnen voor geven.
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2011 at 14:14
Je beschouwt de warmtegeleiding in een bepaald punt in de constructie. Punten hebben wiskundig gezien geen dimensie. Aangezien je de dikte van de constructie gaat introduceren kom je dan automatisch op een de eenheid strekkende meters uit, en niet kubieke meters. Ik ben overigens geen natuurkundige, maar dit lijkt mij de meest logische verklaring.
Back to Top
Bart View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bart Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2011 at 13:04
Dit is toch makkelijk te verklaren. De dikte is elke keer verschillend dus als je de λ een waarde geeft in m2 dan is altijd uit te rekenen wat de Rd is. 

d/λ=Rd

Uitgangspunt is altijd temperatuurverschil van 1 Kelvin. 
Back to Top
stephan-tekenaar wtb View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stephan-tekenaar wtb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2012 at 12:52
http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/energiezuinigheid/lambda.asp
Hier een mooie link ben er nu ook mee bezig vandaar .
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.062 seconds.

†††††††

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek