OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - geschilderde muur en spouwmuurisolatie
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

geschilderde muur en spouwmuurisolatie

Post Reply Post Reply
Author
Boukje View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Boukje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: geschilderde muur en spouwmuurisolatie
    Posted: 05 Februari 2011 at 14:38
dag forumleden,

Afgelopen week zou de spouwmuur van mijn woning (1935) geļsoleerd worden. Het betreft een benedenwoning met slaaptoren (trisonette). Nu is er een deel van de woning wit geschilderd (relatief een klein deel, maar wel op het benedengedeelte (ongeveer 3 meter van de ruim 9 meter). Op het laatste moment werd aan mij de keuze overgelaten of ik de woning wel of niet wilde isoleren, omdat het bedrijf zijn garanties terugtrok. Dit omdat ik niet kon vertellen of de verf wel of niet dampdoorlatend is.
Doordat ik niet goed kon inschatten waar ik risico opliep heb ik het afgeblazen.
Nu zit ik alleen met een heleboel vragen, waar ik tot nu toe geen antwoorden op kan vinden.

- hoe kom ik erachter of deze verf wel of niet dampdoorlatend is.
- kan de spouwmuur ook geisoleerd worden boven het witgeschilderde gedeelte? Ik begreep dat er wel verticale afscheiding mogelijk is, maar is er ook horizontale afscheiding mogelijke? Worden er uberhaupt spouwmuren van bovenwoningen geisoleerd?
-is er een keuze voor een ander materiaal (het ging nu om wol)

om het geheel nog iets ingewikkelder te maken. Het balkon van de bovenbuurvrouw lekt, waardoor een deel van de witgeschilderde muur nat is. dit wordt in het voorjaar gerepareerd.

Ben benieuwd naar jullie mening in deze.

Back to Top
Erik View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2011 at 14:44
Het uitdampen van de muur wordt door een niet dampdoorlatende verf geblokeerd. In de winter zal deze damp bevriezen en uitzetten zodat de toplaag van de stenen kapot kan vriezen. Door de spouw te vullen zal de buitenmuur kouder worden waardoor het kapot vriezen van de stenen niet voorkomen kan worden. Dit is echter alleen van toepassing als er daadwerkelijk vocht achter de verf komt.
Dit effect is bij al het isolatie materiaal aanwezig.

Een gedeelte van een muur isoleren is niet met geringe kosten uitvoerbaar.

De kosten om de verf eraf te halen en een nieuwe dampdoorlatende verf aanbrengen is ook terug te verdienen door naisoleren van de muren.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.031 seconds.

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek