OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - plaatsen dakkapel op doorlopend dakvlak
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

plaatsen dakkapel op doorlopend dakvlak

Post Reply Post Reply
Author
dakkapel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dakkapel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: plaatsen dakkapel op doorlopend dakvlak
    Posted: 28 Februari 2011 at 16:51
Wij wonen sindskort in een 2 onder 1 kap woning. De kap van de woning is een doorlopende kap tot en met de eerste verdieping. Ivm gezinsuitbreiding hebben wij een aanvraag ingediend bij de gemeente voor het plaatsen van een dakkapel op de 2 e verdieping. (zolder) Nu wordt deze aanvraag afgewezen omdat het niet binnen hun beleid past. Ze willen hiermee voorkomen dat er op al dit soort daken op verschillende hoogtes dakkapellen worden geplaatst. Ik vind dit persoonlijk wat kort door de bocht. Weten jullie misschien of ze op basis van de nieuwe wetgeving deze aanvraag om deze reden mogen/kunnen afwijzen??
Vind het toch vreemd dat je de zolder nu niet kan benutten als kamer en alleen maar als zolder. (wat volgens de gemeente ook op deze manier gebruikt moet worden...)

Alvast bedankt voor jullie advies.
Back to Top
dakkapel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dakkapel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2011 at 16:52
ter aanvulling; de bedoeling is om het dakkapel aan de achterzijde van de woning te plaatsen.
Back to Top
Appie View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Appie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2011 at 17:10
Als de bewering van de gemeente berust op vastgesteld beleid, valt er weinig aan te doen.
Back to Top
Nynke View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nynke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2011 at 09:59
Voer de dakkapel  uit met platdak, hoogte max. 1.75 m, meer dan 0,5m vanuit de zijkant van de dakrand, bovenkant meer dan 0,5m van de nok en de voet van de dakkapeltussen 0,5 en 1m boven de dakgoot te houden. Dan kan ie vergunningvrij en hoef je niet te toetsen aan het beleid van de gemeente.
Back to Top
erika View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2011 at 10:01
Ik zou het beleid opvragen of gan inzien bij de gemeente. Vaak wordt er beleid gemaakt voor dakkapellen aan de voorkant van de woning ( voorgevel/ naar de openbare weg gekeerd) maar lang niet altijd aan de achterzijde van de woning (minder impact op de omgeving) suc6
Back to Top
dakkapel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dakkapel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2011 at 11:29
Originally posted by Nynke Nynke wrote:

Voer de dakkapel  uit met platdak, hoogte max. 1.75 m, meer dan 0,5m vanuit de zijkant van de dakrand, bovenkant meer dan 0,5m van de nok en de voet van de dakkapeltussen 0,5 en 1m boven de dakgoot te houden. Dan kan ie vergunningvrij en hoef je niet te toetsen aan het beleid van de gemeente.

Dat was mijn mening eerst ook. Maar de gemeente (en ook degene die het dakkapel zou  plaatsen) zeggen dat wanneer je een dakkapel plaatst op de 2e laag van een doorlopend dak dit niet vergunningsvrij is. Helaas...
Back to Top
xxy View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote xxy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 at 08:49
Dan maak je eerst een uitbreiding op de 1e verdieping, met plat dak en zodanig dat het dak niet langer als doorlopend kan worden beschouwd. Daarna bouw je de dakkapel vergunningvrij op de 2e verdieping.
Back to Top
Nynke View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nynke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 at 10:11
Ik weet niet precies wat je met een doorlopend dak bedoet. Heb het er ook nog met een collega over gehad, omdat ik misschien iets over het hoofd zag. Gaat de discussie met de gemeente mogelijk over de dakvoet? Want als je voldoet aan de maten en beschrijving van artikel 2 van het BOR dan kan de dakkapel vergunningvrij. Wat de gemeente er ook van vindt. Met artikel 2 heb je nl niet met het beleid van de gemeente te maken.
Back to Top
Esther View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Esther Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 at 10:54
De dakkapel kan volgens mij inderdaad niet vergunningvrij op de 2e verdieping geplaatst worden, omdat de onderzijde van de dakkapel dan meer dan 1,00 meter boven de dakvoet geplaatst wordt.
Back to Top
Joh@n View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joh@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2011 at 15:15
Originally posted by dakkapel dakkapel wrote:

Originally posted by Nynke Nynke wrote:

Dat was mijn mening eerst ook. Maar de gemeente (en ook degene die het dakkapel zou  plaatsen) zeggen dat wanneer je een dakkapel plaatst op de 2e laag van een doorlopend dak dit niet vergunningsvrij is. Helaas...

Dit voldoet volgens mij niet aan vergunningvrij bouwen als bedoeld in de Bor.

Vraag bij de gemeente even naar hun welstandsbeleid. Het moet hier namelijk instaan. Dakkapellen e.d. worden normaal gesproken niet geregeld in een bestemmingsplan en wordt het dus een welstandstechnische afweging...
Back to Top
Asa View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2011 at 08:18

In het bovenstaande geval zou er twee dakkapellen boven elkaar geplaatst kunnen worden. En vergunde op de tweede verdieping en n vergunningvrije op de eerste verdieping. Ik ben het met de gemeente eens dat dit niet wenselijk is.

De welstandsadviezen moeten wel op beleid rusten, maar waarschijnlijk is het stapelen van dakkapellen wel ondervangen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.031 seconds.

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek