OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - boete bouwvergunning
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

boete bouwvergunning

Post Reply Post Reply
Author
Kurt View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kurt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: boete bouwvergunning
    Posted: 17 Oktober 2011 at 15:30
Mag een gemeente in een bouwvergunning de voorwaarde stellen dat de bouw binnen een bepaalde termijn voltooid is op straffe van een boete?
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
chantal View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote chantal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2011 at 08:18
Ten eerste ik neem aan dat het hier gaat om een verleende omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen? In dat geval mag de gemeente ogv de gemeentelijke bouwverordening eisen dat binnen 26 weken wordt gestart met de bouw. Is dit niet het geval dan heeft de gemeente de mogelijkheid om de omgevingsvergunning weer in te trekken. Dit zullen zij hoogstwaarschijnlijk pas doen nadat zij bij u hebben geïnformeerd waarom er nog niet is begonnen met de bouw. Voor zover ik weet hebben zij geen juridische grondsl*g om een boete op te leggen. Ik ben benieuwd of ze ook artikelen noemen op grond waarvan ze dit willen doen.
Back to Top
Ashley View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ashley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2011 at 08:57
Als het gaat om het doen beeindigen van een illegale situatie dan kan handhavend worden opgetreden. Een handhavingsbesluit kan wel inhouden dat een dwangsom wordt opgelegd als niet aan de last (het bouwen van het bouwwerk) wordt voldaan.
Het gaat hier dan dus om twee aparte besluiten.
1. de bouwvergunning
2. het handhavingsbesluit
En er moet sprake zijn van een illegale situatie die wordt beeindigd door het bouwen van het bouwwerk.
Back to Top
Mr G.J.A.M. Bogaers View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr G.J.A.M. Bogaers Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2011 at 10:55

Een bouwvergunning, of omgevingsvergunning voor het bouwen is (bevestigd door het onderdeel van het woord 'vergunning' als onderdeel van de Woningwet of Wabo) een bouwrecht en geen plicht om te bouwen. De boete-gedachte komt bij mij over als geboren uit of onwetendheid of uit onbegrepen macht van 'big brother', waarmee de overheid wel macht vestigt, maar geen gezag verdient. De boetegedachte als algemeen sanctiemiddel op '' niet bouwen' past hoe dan ook niet in de wet. Op het niet-gebruik van de vergunning om te bouwen staat als sanctie 'de van deugdelijke waarborgen van rechtsbescherming voorziene intrekkingsprocedure'.

Zo een intrekkingsprocedure is een sympathiek en goed systeem, zij houdt immers rekening met de variabelen van het leven, waaronder tegenslag, ziekte of overlijden van de vergunninghouder, ingevallen markt, liquiditeitsproblemen, surseance van betaling, faillissement, en andere goede reden(en) om (nog) niet te bouwen zoals de wens om de vergunning aan te passen aan veranderde bouwwensen, etc.. In dat systeem zijn nuances mogelijk en daardoor behoudt en of verdient de overheid èn macht èn gezag. De wet voorziet daardoor in een burger- of bedrijfsvriendelijk systeem dat niet overheids- en publieksvijandig is. Het idee van de boete op niet-bouwen is in dezen een teken van onmacht, waar men naar mijn mening niet op zit te wachten.

Mr G.J.A.M. Bogaers,

advocaat te Laren NH

Laren NH, dinsdag 17 oktober 2011, 10:55 uur

Edited by woonhelp - 18 Oktober 2011 at 21:47
Back to Top
Mr G.J.A.M. Bogaers View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr G.J.A.M. Bogaers Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2011 at 11:19
Zit er een correctiemechanisme in deze nieuwe toepassing ?

Ik bedoelde in mijn vorige bericht: dinsdag 18 oktober 2011, 10:55 uur, maar dat had U al door.

Groeten,

Mr G.J.A.M. Bogaers
advocaat Laren NH, didnsdag 18 oktober 2011, 11:18 uur
Back to Top
woonhelp View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote woonhelp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2011 at 21:49
Er zat inderdaad een engelstalig bad word filter op. Die is er inmiddels afgehaald.

Gr,
Edwin
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image