OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - achtererfgebied
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

achtererfgebied

Post Reply Post Reply
Author
klaas View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote klaas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: achtererfgebied
    Posted: 23 Maart 2012 at 17:47
Ik wil graag een aanbouw aan ons huis laten zetten. Naar mijn mening in het achter-erfgebied.
Volgens de gemeente waar ik in woon, is dit echter niet een achtererfgebied.

Ik woon op een hoekkavel, met een hek met klimop rondom mijn tuin (180 cm hoog) . Mijn voordeur zit precies aan de andere kant dan waar de aanbouw komt. Voor deze voordeur liep vroeger een straat, deze straat is later gekocht door de toenmalige bewoners en zij hebben hier een oprit van gemaakt.

Ik heb in de bijlage foto's en een kadasterkaart bijgevoegd.
Graag hoor ik de mening van jullie.

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
klaas View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote klaas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2012 at 17:49

bij deze de foto's.

http://www.freebits.nl/s/766straat.jpg
Back to Top
klaas123 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote klaas123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2012 at 17:55
http://www.freebits.nl/images/102straat.jpg

http://www.freebits.nl/images/509DSC05494.jpg

http://www.freebits.nl/images/197DSC05497.jpg

De motivatie van de gemeente is dat mijn achtertuin tegen een openbare weg aanligt, als ik het kaartje op omgevingsloket bekijk, zie ik daar ook percelen die een openbare weg achter hun tuin hebben liggen. De medewerker bij de gemeente reageerde hierop door te zeggen dat ze het niet aandurfen ivm eventuele bezwaren van buren, en ze desituatie gewoon niet duidelijk genoeg vinden... voor mij een niet bevredigende uitleg.
Back to Top
Annemieke View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Annemieke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2012 at 10:12
KLaas,

wat een waardeloze reactie van je gemeente, en bovendien flauwekul! Ik zou hier zeker geen genoegen mee nemen, wet is wet, en de gemeente bepaald niet of het onduidelijk is, het is namelijk zo duidelijk als wat!
Gezien de situatietekening is er wel degelijk sprake van een duidelijke voorkant en achterkant van je woning. Vraag is dus of je de aanbouw realiseert in achtererfgebied.

Definitie achtererfgebied: erf aan de achterkant en de niet naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijkant, op meer dan 1 m van de voorkant, van het hoofdgebouw.

In jouw situatie valt het zijerf dus niet in het achtererfgebied, omdat deze naar openbaar toegankelijk gebied is gericht. Maar de aanbouw aan je achtergevel ligt wel degelijk in het achtererfgebied. Gewoon lekker bouwen, zou ik zeggen! Want ook door de aanbouw wordt je oorspronkelijk achtererf niet voor meer dan 50% bebouwd, als ik de tekening zo zie.

Overigens staat er in de Bor voor deze situatie nog de extra bepaling dat het bijbehorend bouwwerk op meer dan 1 meter van openbaar toegankelijk gebied moet liggen, dat betekent dus dat je achter op je perceel een strook van 1 meter onbebouwd moet laten, omdat deze grenst aan de straat die achter het perceel langs loopt. Daarmee heeft de gemeente dus nog 1 houvast om bijbehorende bouwwerken in het achtererfgebied grenzend aan een weg te kunnen toetsen.

Als je buren bezwaar hebben hoeven ze niet bij de gemeente aan te kloppen, want die heeft niks te zeggen over jouw vergunningvrije aanbouw aan de achtergevel in het achtererfgebied, alleen dat de aanbouw aan het Bouwbesluit moet voldoen.

Succes
Back to Top
Ashley View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ashley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2012 at 11:15
Klaas,

Ik heb de situatie ook bekeken en het is helemaal niet zo duidelijk waar het achtererfgebied ligt. Om dit te bepalen is het allereerst belangrijk om te weten waar de voorgevel van de woning ligt. Dit is niet per definitie de gevel waar de voordeur zich bevindt.

Van de site van de rijksoverheid:
Hoe bepaal ik de voorgevel, achtergevel en zijgevel van mijn woning en kan een (hoek)woning meerdere voorgevels hebben?

Nee, een woning heeft in het kader van het vergunningvrij bouwen altijd maar één voorgevel.

Voor het bepalen welke gevel de voorgevel is, wordt afgegaan op de ligging van de voorgevelrooilijn, zoals die in het bestemmingsplan of in de bouwverordening is aangegeven. Als dan nog twijfel bestaat over wat de voorgevel is, is de feitelijke situatie doorslaggevend. Op basis van de jurisprudentie (zie onder ABRS, 8 februari 2000, nr. 199901779/1 en ARRS, 4 januari 1993, BR 1993, 289) kunnen daarvoor als aanknopingspunten worden gehanteerd de systematiek van huisnummering (waar zich het huisnummer bevindt), de zijde van het gebouw waar zich de voordeur of de hoofdingang bevindt, de plaats waar de brievenbus is aangebracht en de plaats waar zich de hoofdontsluiting van het perceel bevindt. Bij een flat zal de plaats van de hoofdingang maatgevend zijn.

Wij adviseren u contact op te nemen met de gemeente om te bepalen of er een voorgevelrooilijn in het bestemmingsplan is aangegeven. Normaliter zijn de zijgevels de gevels die loodrecht op de voorgevel staan. De achtergevel is dan de gevel die parallel aan de voorgevel loopt en tevens loodrecht op de zijgevels staat.

Trefwoorden: Achtererfgebied, Voorerfgebied

Back to Top
omhetleuktehouden View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote omhetleuktehouden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2014 at 20:07
Dat is wel duidelijk maar als mijn perceel nu eens aan het openbare water ligt (aan 1 zijde) en de openbare weg houdt op buiten het perceel is de zijde die aan het water grenst dan automatisch mijn voorgevel? ondanks dat het bestemmingsplan een andere definitie heeft?
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image