OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Heipalen
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Heipalen

Post Reply Post Reply
Author
Hans View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Heipalen
    Posted: 15 Maart 2006 at 10:46

Is er voor het aanbrengen van heipalen een vergunning nodig? Ik lees daar niets over in de criteria voor een bouwvergunning. Is er een richtlijn voor de (minimale) onderlinge afstand van heipalen? Ik overweeg een berging naast het huis te bouwen met een totale lengte van 7 meter. Kan ik dan volstaan met palen op de hoekpunten, of moeten er in het midden (dus op 3,5 meter) ook palen worden aangebracht?

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Arno View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2006 at 13:27

Beste Hans

Als antwoord op je eerste vraag: Ja, voor heipalen is een vergunning noodzakelijk, tenzij je ze plaatst onder een vergunningsvrij bouwwerk.

Verder kun je zo niet, op goed geluk, heipalen gaan plaatsen. Als eerste moet je de lengte van de palen weten. Dit is afhankelijk van de diepte van de vaste bodem. Die diepte wordt bepaald a.d.h.v. een sonderingsrapport. Misschien is dit nog voorhanden bij de gemeente, uit de tijd dat het huis gebouwd werd, maar anders moet je dit laten maken.

Verder is het van belang hoe de funderingsbalken o de palen aangebracht en belast worden. Hiervoor moet je een constructeur inschakelen die dit alles uitrekent voor je.

Dus al met al is het niet zo simpel als het wellicht lijkt.

Succes

Arno

Back to Top
Hans View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2006 at 18:18

Dus voor de heipaal zelf is geen vergunning nodig? Want het gaat er kennelijk om wat er op staat, en of deze opbouw al of niet vergunningplichtig is.

Ik zou dus mogen beginnen met het laten aanbrengen van buispalen. Mocht de vergunning voor de aanbouw onverhoopt niet worden verleend, heb ik in ieder geval een goed gefundeerd terras in de zijtuin.

Nog even over de paallengte. Ik heb bij onze vorige woning ook ooit buispalen laten slaan. De lengte werd automatisch bepaald door het oplassen van nieuwe buisdelen tot de paal niet meer verder zakt. De aanbouw staat nog steeds recht, dus ik heb wel vertrouwen in deze methode. Natuurlijk moet de overspanning van de fundering los hiervan worden berekend.

Wel vind ik het vreemd dat je zomaar palen in de grond mag slaan, zonder kennelijk eerst te (laten) onderzoeken of er leidingen of kabels in de grond liggen. Gezien het feit dat het in grote aannemerijen ook wel eens mis gaat lijkt het wel of dit op goed geluk plaatsvindt. (de eventueel aanwezige kabelplannen en leidingtekeningen ten spijt)

Ik moet er niet aan denken dat ik een vergunningvrij bouwwerk wil oprichten boven een metrotunnel of een gasleiding van de NAM, om maar iets te noemen.

Back to Top
Eric View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Eric Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2006 at 08:35
Ik zou zowiezo altijd een KLIC-melding maken alvorens ik grotere grondwerkzaamheden (waar ik buispalen onder schaar) uitvoer.
Back to Top
Martijn View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martijn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2006 at 15:46

Die redenering klopt niet helemaal. Als je heipalen wilt slaan zonder dat hier in eerste instantie een gebouw op komt vallen de heipalen onder "bouwwerk, geen gebouw zijnde". De heipalen worden dan als los bouwwerk gezien, wat ze feitelijk ook zijn omdat je plannen voor de rest nog helemaal niet uitgewerkt zijn. Dus toch weer wel een vergunning...

En officieel heb je volgens mij wel degelijk onderzoeksplicht naar eventueel aanwezige leidingen ed in de ondergrond. Het doen van een KLIC-melding valt hieronder maar je zou ook eens in de diverse archieven na kunnen kijken of er leidingen lopen (gemeente, kadaster, etc).

Back to Top
Hans View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2006 at 18:37

Ik wil altijd alle details weten. Dat geldt ook voor mijn vakgebied, maar ik ben een werktuigbouwer, dus van bouwkunde ken ik niet alle details.

Wat is een KLIC-melding? Waarom stelt men deze niet verplicht wanneer er een bouwvergunning wordt verleend? Laatst was er weer een geval in het nieuws waarbij een stroomkabel werd afgesneden door een heipaal. En dat lijkt geen geval op zich.

Misschien voor insiders een domme vraag, maar ik heb goede bedoelingen.

De niches in de regelgeving worden meestal ontdekt door oplettende buitenstaanders.

Back to Top
Arno View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2006 at 19:21

KLIC is een afkorting van Kabels en Leidingen Informatie Centrum. Dit instituut tracht alle kabels en leidingen die in Nederland in de grond zitten in kaart te brengen, zodat bij graafwerkzaamheden van deze databank gebruik gemaakt kan worden om zodoende schade te voorkomen.

Je kunt een zgn. klic-melding doen voor de openbare weg, maar ook voor particuliere percelen, al is het niet zeker of deze particuliere percelen nauwkeurig in kaart gebracht zijn.

Het instituut schrijft, nadat ze een medling hebben ontvangen, alle bedrijven aan die mogelijk een leiding in de grond hebben zitten (en dat zijn er best veel weet ik uit ervaring) en van die bedrijven krijg je dan informatie over kabels en leidingen.

Iemand die een bouwvergunning aanvraagt, doet dat over het algemeen op zijn eigen terrein en je mag verwachten dat iemand weet dat er op zijn eigen terrein kabels en leidingen liggen. Verder is diegene die de schade veroorzaakt aan kabels en leidingen verantwoordelijk (zelfs na het doen van een klic melding) voor eventuele schade eraan. Het wettelijk verplicht stellen van een klic melding is niet mogelijk, omdat het aanvragen van een bouwvergunning een publiekrechterlijke zaak is en schade aan kabels en leidingen een privaatrechterlijke zaak.

Back to Top
Hans View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2006 at 16:55
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zal er rekening mee houden.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.141 seconds.
OmgevingsWeb