OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - erf en achtererf
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

erf en achtererf

Post Reply Post Reply
Author
eddy View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eddy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: erf en achtererf
    Posted: 29 Oktober 2013 at 17:58
Is de vaststelling van de omvang van het achtererf correct? De gemeente heeft het achtererf gedefinieerd als 'erf aan de achterkant en de niet naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijkant, op meer dan 1 m van de voorkant, van het hoofdgebouw.' Daarbij is enkel uitgegaan van de omvang van het bouwblok , niet van het gehele perceel. In geval de achterliggende tuin meegerekend wordt, kan eenvoudig binnen het bouwblok een kleine vergunningsvrije uitbouw geplaatst worden (2,5m bij 7,5 m). Door de beperkte berekening van het achtererf (enkel het bouwblok), is een vergunningsvrije uitbouw onmogelijk, want daardoor ontstaat een overschrijding van 50% van het achtererf .

In het bestemmingsplan staat op dit huisnummer een bouwblok getekend, maar op de rest van de kavel geen aanduiding als
Erf I of Tuin I, Erf II, Tuin II, Bos of iets dergelijks. Rondom het bouwblok is de rest van de kavel groen gekleurd met bijbehorende legende agrarisch met waarden, landschapswaarden 1.
Kan de achterliggende tuin meegerekend worden als achtererf?

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Jeroen Kwint View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jeroen Kwint Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2013 at 09:30
Beste Eddy,

In bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) wordt het begrip achterf beschreven:

achtererfgebied: erf aan de achterkant en de niet naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijkant, op meer dan 1 m van de voorkant, van het hoofdgebouw;

Aangezien het achtererf een erf moet zijn, moet ook gekeken worden wat onder 'erf' wordt verstaan. In hetzelfde artikel wordt dit bepaald:

erf: al dan niet bebouwd perceel, of een gedeelte daarvan, dat direct is gelegen bij een hoofdgebouw en dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van dat gebouw, en, voor zover een bestemmingsplan of een beheersverordening van toepassing is, deze die inrichting niet verbieden;

In dit geval blijkt dat er een agrarische bestemming achter het bouwblok is gelegen, waarvan ik verwacht dat het gebruik als tuin bij een woning niet is toegestaan. Dit betekent dat er inderdaad geen sprake is van een erf.
Dit heeft tot gevolg dat er niet vergunningvrij op gebouwd mag worden.

Ik adviseer om in contact te treden met de gemeente om te onderzoeken of het haalbaar is om een omgevingsvergunning te krijgen in afwijking van het bestemmingsplan.
Aangezien een bijbehorend bouwwerk in artikel 4 van bijlage II van het Bor is opgenomen kan dit met toepassing van een reguliere procedure. Dit is maximaal 8 weken, welke eenmalig voor 6 weken kan worden verdaagd.
Back to Top
Egbert View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Egbert Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2016 at 22:42
Ik zie toch nog een uitspraak die ik niet begrijp als t om achtererf gaat:

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=81484

Is het dan toch zo dat bouwen in het achtererf gebied niet mag, ook al is het volgens het bestemmingsplan wel een achtererf?

Bij mij is de laatste 20 meter van het perceel "tuin" en de rest is "erf"

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.140 seconds.
OmgevingsWeb