OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Tuinhuis en overkapping op erfgrens
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Tuinhuis en overkapping op erfgrens

Post Reply Post Reply
Author
gcleven View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gcleven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tuinhuis en overkapping op erfgrens
    Posted: 12 Augustus 2014 at 10:24
Beste,

Wij hebben een tuin van 10x14m (bxd) gelegen aan de achterkant van ons huis omringd door linker, rechter en achterburen waarvan hun tuin grenst aan de onze.

Nu willen wij in de achterhoek van de tuin een tuinhuis plaatsen van 2x3 meter en een overkapping van 3x3 meter. De hoogte van deze bouwwerken zijn gelijk met een hoogte van 2.35 meter. De totale bouwoppervlakte betreft 15m2.

Nu staat er al een tuinhuis wat afgebroken gaat worden. Dit tuinhuis staat echter op 1 meter van de rechter en achterburen (erfgrens).

Vraag: mogen wij zonder vergunning het nieuw te bouwen tuinhuis en overkapping direct naast de erfgrens plaatsen tussen de rechter en achterbuurman?
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Hans Zeeuwe View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Zeeuwe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2014 at 09:17

Dag,

U voldoet voor zover ik kan nagaan aan alle voorwaarden voor vergunningvrij bouwen.

U mag maximaal 10 m2 direct tegen de erfgrens van de buren bouwen. Ook als u de meest ongunstige verdeling van de bouwwerken aan zou houden (tuinhuis in de ene hoek en de carport in de andere hoek) overschrijdt u deze grens niet. Van te voren de buren op de hoogte stellen van uw plannen is altijd raadzaam.

Ik ben geen expert. Ik heb de informatie van volgende sites gehaald:

Vergunningcheck: https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home?init=true - https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home?init=true

Aanvullende informatie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/en-en-publicaties/brochures/2010/07/20/bij-een-hoofdgebouw-behorende-bouwwerken-aan-en-uitbouwen-cars-serres-etc. - http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/documenten-en-publicaties/brochures/2010/07/20/bij-een-hoofdgebouw-behorende-bouwwerken-aan-en-uitbouwen-carports-serres-etc.html

Back to Top
gcleven View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gcleven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2014 at 10:34
Vandaag ook contact gehad met de gemeente.

We mogen het tuinhuis met overkapping bouwen omdat we aan de regels voldoen:
-meer dan 2,5 meter van het woonhuis
-totaal te bouwen oppervlakte is minder dan 30m2
-dit is het enige bouwwerk in de tuin dus voldoen ook aan de regel dat de tuin niet meer dan de helft van de oppervlakte bebouwd mag zijn

Mijn zorg was de erfgrens daar ons tuinhuis nu van beide erfgrenzen 1meter af staat. De uitleg van de gemeente is dat je per erfgrens 10m2 mag bebouwen direct aan de grens. Dit is per efgrens dus maximaal een strook van 10 meter lang x 1 meter binnen de grens is totaal 10m2. (In theorie zou je dan een tuinhuis van 3x10m direct op de erfgrens kunnen plaatsen)

Wij kunnen ons tuinhuis met overkapping dus zonder problemen in de hoek van de tuin plaatsen.

Natuurlijk gaan we wel de buren hiervan in kennis stellen!

Edited by gcleven - 15 Augustus 2014 at 10:37
Back to Top
HvanDelft View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HvanDelft Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2014 at 11:05
Ook als een tuinhuis vergunningvrijcmag worden gebouwd, moet het voldoen aan onder meer de technische eisen van het Bouwbesluit. Daarin is onder meer bepaald, dat het gebouwtje moet worden voorzien van een hemelwaterafvoer (en dakgoot). Voorts zal het hemelwater via uw eigen grond moeten worden afgevoerd.
Ook deze onderdelen van het gebouw dienen op of boven eigen grond worden gesitueerd.
Een praktisch probleem, dat het bouwen tegen de perceelsgrens met zich meebrengt, is natuurlijk de onmogelijkheid om nog langer - vanaf het eigen perceel - onderhoud te plegen aan de gevels van het tuinhuis (beitsen, verven e.d.) alsmede het schoonmaken van de goot.
Mijn advies: houdt voldoende ruimte tussen het gebouw en de perceelsgrens om deze werkzaamheden te kunnen uitvoeren, ook als dat ten koste gaat van enkele meters tuin.

Back to Top
Rutger van der Meer View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rutger van der Meer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 at 06:49
Uit het verslag van de contacten met de gemeente begrijp ik dat er in het geldende bestemmingsplan geen bepalingen zijn opgenomen over de minimale afstand van bijgebouwen ten opzichte van de erfgrens. Zo de relatie met het bestemmingsplan nog niet zou zijn onderzocht, zou ik die regels wel checken. Het is niet ongebruikelijk dat een bestemmingsplan dergelijke regels bevat.
Back to Top
F.Helsloot View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote F.Helsloot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 at 11:23
Een klein pand als deze mag ook in strijd met het bestemmingsplan worden gebouwd. Een analyse van het bestemmingsplan is in dit geval niet nodig.
Back to Top
Anton View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2014 at 09:09
Een aandachtspunt in jullie geval is wel of het tuinhuis met overkapping een geheel vormt. Hiermee bedoel ik of het dak van het tuinhuis en de overkapping doorloopt. Dan wordt het namelijk juridisch gezien als een bouwwerk en dit is van invloed indien je binnen een meter van de erfgrens iets plaats (dan meer dan 10m2)
Back to Top
kevin View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kevin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2017 at 11:31
mijn tuin is 14 mter breed ik wil tegen de achterschutting een blokhut plaatsen van 11mtr lang en 2.4 mtr hoog mag dit?
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.124 seconds.
OmgevingsWeb