ááááááá

OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - In strijd met het bestemmingsplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

In strijd met het bestemmingsplan

Post Reply Post Reply
Author
H.A.C. View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H.A.C. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: In strijd met het bestemmingsplan
    Posted: 27 Janauri 2015 at 20:31

Geachte Leden,

Reeds heb ik een woning gekocht in de Gemeente Emmen, het huis staat op een perceel van 2400m2. Op dit perceel wil ik twee recreatiewoningen neerzetten. De recreatiewoningen zullen 28m2 groot zijn en de nokhoogte zal niet hoger worden dan 5m. De recreatiewoningen zullen in stijl worden gebouwd, de fašade van de woning zal het karakter hebben als een Drentse schuur.

Nu heb ik de gemeente gemaild of ik aan specifieke eisen moet voldoen, toen kreeg ik een email terug met het volgende bericht.

"Uw plan voor het plaatsen van twee recreatiewoningen is strijdig met het bestemmingsplan.
Om uw plan voor te leggen aan het College dient u een vooroverleg (schetsplan en bedrijfsplan) in te dienen via www.omgevingsloket.nl .

Aan de behandeling van een vooroverleg en het wijzigen van het bestemmingsplan zijn kosten verbonden.

Mogelijk is het verstandig om een adviesbureau in de arm te nemen. Zij kunnen u hierin begeleiden en eventueel een afspraak maken bij de balie van Vergunningen.

Bij de balie toetsen wij uw plan aan het bestemmingsplan en kunnen wij u adviseren over de vervolgstappen. Per e-mail of telefoon doen wij geen uitspraken over de haalbaarheid van plannen die strijdig zijn met het bestemmingsplan.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben ge´nformeerd."

Dat het bouwen strijdig is met het bestemmingsplan is nogal wiedes, aangezien het een woonbestemming betreft. Nu een aantal vragen hoe ik dit proces aan kan pakken.

Het bouwen van de twee woningen is in principe vergunningsvrij. Volgens vergunningscheck i.i.g.
Bij de vergunningscheck staat tevens dat het mogelijk is dat het in strijd is met het bestemmingsplan.
Maar volgens de Bor mag het in principe wel.

Als ik op www.ruimtelijkeplannen .nl kijk is mijn gekochte perceel deels licht grijs, 1/5 deel is lichtgroen en de woning is donkergrijs.

Welke regels moet ik aanhouden omtrent dit project, ik word er niet echt veel wijzer van. Als er een wijziging moet plaatsvinden van het bestemmingsplan dan kost dat veel tijd en geld. Dus wil ik vooraf graag weten wat de mogelijkheden zijn voordat ik in de molen van de gemeente kom wat tot lange procedures kan leiden.

Weten jullie hier raad mij hoe ik dit logisch moet aanpakken?

Gaarne een reactie

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Floor View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Floor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Janauri 2015 at 13:15

Het bouwen van twee recreatiewoningen is niet vergunningvrij. Een recreatiewoning is niet functioneel verbonden met het hoofdgebouw, en daarom niet aan te merken als een bijbehorend bouwwerk.

Ik adviseer je gewoon eens aan de balie van de gemeente een afspraak te maken. Zij kunnen je uitleggen welke bestemming er waar geldt en welke procedure er nodig zou zijn.

Succes

Back to Top
Annemieke View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Annemieke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Janauri 2015 at 11:18
Heel simpel: Doen wat de gemeente vraagt, namelijk een vooroverleg indienen!
Dit is een soort van schetsplan/bespreekplan, waarin je je plannen uit de doeken do
De gemeente kan dan kijken of in strijd met het bestemmingsplan de recreatiewoningen wel toegelaten kunnen worden en welke procedure daarvoor nodig is. Je krijgt gewoon schriftelijk antwoord op je verzoek.
Als je een afspraak aan de balie maakt, zoals Floor aangeeft, krijg je waarschijnlijk nog geen concreet antwoord op je vraag, behalve de conclusie dat het niet aan het bestemmingsplan voldoet. Daar is de regelgeving gewoon te complex voor. De gemeente zal een standpunt in moeten gaan nemen of ze je recreatiewoningen willen toestaan. Daar is tijd voor nodig, daarom betaal je ook voor een vooroverleg, om je vervolgens goed te laten informeren door de gemeente. En weet je ook of je een vergunning moet aanvragen en waarvoor. En of dat zin heeft, want als de gemeente op het standpunt komt geen recreatiewoningen toe te staan, heeft het indienen van een aanvraag omgevingsvergunning alleen maar zin om tegen een weigering van die vergunning bezwaar te maken/in beroep te gaan.
Terecht dat de gemeente aangeeft dat telefonisch geen uitspraken worden gedaan, daar is de wetgeving en het vraagstuk veel te complex voor.
Ik denk ook dat je bij de verguningencheck bent uitgegaan van een bijbehorend bouwwerk, maar zoals Floor al aangeeft is daar geen sprake van. Tenzij het een bijbehorend bouwwerk voor mantelzorg zou betreffen.
Back to Top
Annemieke View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Annemieke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Janauri 2015 at 13:34
In aanvulling op mijn vorige post toch even het volgende:
Met betrekking tot het bijbehorend bouwwerk, mijn opmerking daarin was niet correct.

In het Besluit omgevingsrecht staat namelijk het volgende:
Vergunningvrij voor de categorie bouwen is:
een op de grond staand bouwwerk ten behoeve van recreatief nachtverblijf, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:a. niet hoger dan 5 m, en b. de oppervlakte niet meer dan 70 m2.
Deze bepaling is opgenomen in artikel 3 van bijlage II Bor, dat wil zeggen dat er geen strijd met het bestemmingsplan mag zijn om vergunningvrij te zijn. Is er wel strijd met het bestemmingsplan, dan is de activiteit Bouwen weliswaar vergunningvrij, maar moet de activiteit gebruiken in strijd met regels RO (lees bestemmingsplan) worden aangevraagd. En daar beslist de gemeente uiteindelijk over of daaraan medewerking wordt verleend.

Je kunt dus eerst nagaan of de gemeente medewerking wil verlenen, voordat je de procedure van vergunning aanvragen ingaat. Dat gaat middels het indienen van een vooroverleg.
Je kunt er ook voor kiezen gelijk vergunning aan te vragen, met het risico dat je vergunning geweigerd wordt en je bezwaar kunt indienen tegen de weigering.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.203 seconds.
OmgevingsWeb