OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Bijlagen bij de omgevingsvergunning
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Bijlagen bij de omgevingsvergunning

 Post Reply Post Reply
Author
Christel1976 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 24 Maart 2016
Location: Maastrcicht
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christel1976 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bijlagen bij de omgevingsvergunning
    Posted: 24 Maart 2016 at 08:49
Vraag: Bij het verlenen van een omgevingsvergunning worden thans alle bijlagen (bijvoorbeeld het aanvraagformulier, tekeningen, rapporten, foto's e.d.) die bij de omgevingsvergunning horen meegezonden. Dit gebeurt al jaren zo. Is dit wettelijk verplicht, volgt dit uit jurisprudentie of kan worden volstaan met een bijlage bij de omgevingsvergunning waarin wordt verwezen naar alle stukken die horen bij de omgevingsvergunning. Indien gewenst kunnen deze stukken natuurlijk worden opgevraagd.

Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Christel Erdkamp
Juriste Beleid en Juridische Zaken
Gemeente Maastricht
Back to Top
Sponsored Links


Back to Top
anDré Domburg View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote anDré Domburg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2016 at 09:09
De Wabo kent geen elektronische verplichting, zoals bij bestemmingsplannen.
Om afwijkingen van het bestemmingsplan (waarvoor de omgevingsvergunning wordt verleend) toch zichtbaar te maken, is bepaald dat het gebied, waarop de omgevingsvergunning betrekking heeft, getoond wordt op de landelijke voorziening: ruimtelijkeplannen.nl.
Uitsluitend de kennisgeving is verplicht om te publiceren. Alle overige documenten, mogen wel, maar zijn niet verplicht. en in zekere zin ook niet altijd gewenst. Een vergunningstekening bijvoorbeeld, kan naderhand gewijzigd worden. Deze gewijzigde tekening wordt dan vrijwel nooit opnieuw gepubliceerd. 

Een en ander is geregeld in de PraktijkRichtlijn Gebiedsgerichte Besluiten (PRGB):

5.3.2 Omgevingsvergunning 
De bronhouder is verplicht om de mededeling (kennisgeving in de Staatscourant) van een met artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 3 van de Wabo verleende omgevingsvergunning met behulp van de RO Standaarden beschikbaar te stellen. De kennisgeving is de tekst die de bronhouder opstelt en bekendmaakt via de Staatscourant. De kennisgeving wordt gekoppeld aan een contour van de betreffende locatie. Het is geheel vrijblijvend en aan de bronhouder te bepalen of meer informatie dan de kennisgeving, zoals de ruimtelijke onderbouwing, aan dit gebiedsgericht besluit wordt gekoppeld. In de praktijk wordt de ruimtelijke onderbouwing vaak aan de kennisgeving toegevoegd. 
De omgevingsvergunning om af te wijken van een bestemmingsplan wordt als een gebiedsgericht besluit beschikbaar gesteld door de bronhouder

Back to Top
Christel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2016 at 10:13
Hallo Andre,
 
Bedankt voor je reactie. Mijn vraag gaat echter niet over het publiceren van bijlagen maar over het bekendmaken van bijlagen aan vergunninghouder. Op dit moment krijgt hij naast de vergunning tevens alle bijlagen. De vraag is of kan worden volstaan met een schrijven bij de vergunning waarin de bijlagen staan vermeld die bij de vergunning horen. Deze zijn natuurlijk wel opvraagbaar en worden dan ook overlegd.
 
Back to Top
Taco Leemans View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Taco Leemans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2016 at 14:50
Beste Christel,
Op grond van artikel 3:41 Awb moet "het besluit" worden toegezonden (of uitgereikt) aan de aanvrager. Op grond hiervan moeten in elk geval bijlagen die deel uitmaken van het besluit/de vergunning, worden toegezonden. Bij bouw- en bij milieu-aanvragen maakt de aanvraag doorgaans deel uit van de vergunning.
Ik weet niet wat de achtergrond van jouw vraag is. Misschien ben je ermee geholpen als de stukken digitaal kunnen worden toegezonden. Dit mag, mits de aanvrager de digitale weg heeft opengesteld. Hier kun je de aanvrager dus naar vragen.

Hopelijk ben je hiermee wat verder geholpen.

Taco Leemans
Pot Jonker advocaten, Haarlem
Back to Top
Christel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maart 2016 at 14:18
Beste Taco,
 
Bedankt voor je reactie.
In veel gevallen zenden we de stukken nu ook op een usb-stick toe. Maar dat is soms tijdrovend (bij grote projecten). Vanuit het management is daarom het idee geopperd om naast het besluit de bijbehorende bijlagen te benoemen op een apart schrijven en deze mee te zenden met het besluit. Indien de vergunninghouder dan alsnog de bijlagen wil dan kan hij deze opvragen. Dit is de werkwijze bij het verlenen van vergunningen in het kader van bodembescherming. Deze werkwijzen willen ze  ook toepassen bij omgevingsvergunningen. Wij (juristen) hebben aangegeven dat deze wijze van bekendmaken niet voldoende is.
Is hier ook jurisprudentie over, ik heb na dagen zoeken nog niets kunnen vinden.
 
 
Back to Top
Sjaak Legebeke View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sjaak Legebeke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2016 at 09:03
Beste Christel,
Een voorbeeld van zo'n bijlage is een akoestisch rapport bij een activiteit milieu van een omgevingsvergunning. In de overwegingen van de vergunning wordt als motivering in veel gevallen verwezen naar dit document. De afweging om bepaalde geluidnormen aan te houden in de beschikking zijn in de meeste gevallen gebaseerd om de uitkomsten genoemd in het rapport. Indien je dat document nu niet expliciet deel uit laat maken (noemen en fysiek bijvoegen)van de beschikking creëer je feitelijk een motiveringsgebrek. De vergunninghouder en anderen kunnen niet achterhalen waar de norm op is gebaseerd. Het desgewenst later toesturen van het rapport kan daar niets meer aan veranderen.
Natuurlijk kun je die afweging uit het rapport overnemen in je beschikking, maar dan heb je er vanuit die kant juist weer veel meer werk aan en wordt je management er ook niet vrolijker van.
Overigens heb ik ook geen concrete jurisprudentie op dit punt kunnen vinden.
 
Sjaak
Back to Top
L.Sirks InterConcept View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote L.Sirks InterConcept Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2016 at 13:17
Dag Christel,

Ik neem aan dat de meeste aanvragen digitaal via OLO worden ingediend.
Bij afsluiten van de zaak kun je de beschikking uploaden in OLO en kun je de bijlagen die bij het besluit horen aangeven. Zo ontvangt de aanvrager de beschikking in pdf via OLO (en krijgt notificatie hiervan per mail) en kan tevens zien welke bijlagen jij deel hebt uit laten maken van het besluit.

Oplossing?

Groeten,
Lars Sirks
InterConcept
Back to Top
René View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote René Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2016 at 09:34
Beste Christel,
 
Wij werken nu sinds 2 jaar op de manier die je voorstelt. Wij mailen het besluit incl. een documentenlijst naar de aanvrager/gemachtigde (indien het digitale kanaal is gekozen). In het besluit is een koppeling gemaakt naar de documentenlijst. In het besluit staat opgenomen dat wat daarop vermeld staat deel uitmaakt van de vergunning. De documentenlijst dient secuur gevuld te worden met informatie als het ingekomen poststuknummer, omschrijving van de bijlage, olo-bestandsnaam, nummers, versies, data etc. Er mag natuurlijk geen twijfel bestaan over welke bijlage het gaat. Op deze werkwijze hebben wij van aanvragers nagenoeg geen negatieve reacties gehad.
Ons standpunt is als de aanvrager het ons digitaal aanlevert dan hebben ze de stukken zelf, waarom al die bestanden naar elkaar mailen, (drie)dubbel opslaan, dit is een omslachtig administratief proces. Stempelen en waarmerken is niet meer van dit digitaal tijdperk. Wij hebben dit destijds ook juridisch gecheckt als ik me goed herinner. Voor vergunningverlening werkt het prima, aandacht blijft het (bouw)toezicht. Dit moet je goed afstemmen omdat het toezicht vaak nog niet ingericht is om buiten met veel en grote digitale bestanden te werken.
 
Succes,
 
Groeten René
Procescoördinator VTH
 
Back to Top
Jules Lauwerier View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jules Lauwerier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2016 at 20:40
Het bijvoegen van bijlagen is natuurlijk veprlicht als die in de vergunning worden vermeld. Daar zit tevens de lol: vermeld in de vergunning dat de vergunning is gebaseerd op de verstrekte informatie bij de aanvraag en aparte bijlagen zijn overbodig. Een juiste referentie naar de ingediende stukken is dan wel noodzakelijk. Voor de indiener levert dit het voordeel op dat indienen van papieren informatie in enkelvoud kan geshcieden. Meer dan 1 exemplaar (voor het archief van de vergunningverlener) is niet meer nodig.
Deze praktijk is in Zevenaar de laatste 2 jaren succesvol toegepast zonder enig probleem. (Nadere details via j.lauwerier@zevenaar.nl)
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

Message:
   NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image
Powered by Web Wiz CAPTCHA version 4.04 wwf
Copyright ©2005-2013 Web Wiz
Please enter the Security Code exactly as shown in image format.
Cookies must be enabled on your web browser.

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.156 seconds.
OmgevingsWeb