OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Berekening achtererfgebied - bestemming
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Berekening achtererfgebied - bestemming

Post Reply Post Reply
Author
rensvanbro View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rensvanbro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Berekening achtererfgebied - bestemming
    Posted: 13 April 2016 at 11:27
Wij hebben een achtererf wat bestaat uit een aantal percelen.
Een daarvan is belast met erfpacht en heeft voor de helft bestemming wonen, en andere helft recreatie.
Het grenst niet aan openbaar toegankelijk gebied.

Mijn vraag gaat over het berekenen van het totale oppervlak van het achtererfgebied.
Mag ik dit perceel in z'n geheel meerekenen, of enkel het deel met bestemming wonen?

Ik ga er niet op bouwen. Het is puur interessant omdat ik moet weten hoeveel oppervlak ik maximaal nog aan bijgebouwen mag neerzetten. Wat afhankelijk is van het achtererfgebied.

Ik hoop dat iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven. Alvast bedankt!
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Jacques View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacques Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2016 at 21:40
In Bijlage II van het Bor zijn in artikel 1 een aantal definities gegeven. Als ik kijk naar "bijbehorend bouwwerk": uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak. Expliciet wordt hier op hetzelfde perceel genoemd.
Maar vervolgens is ook de vraag wat de mogelijkheden zijn binnen het bestemmingsplan. Doorgaans wordt daar ook iets geroepen over: percelen die in de berekening zijn meegenomen voor de bebouwingsmogelijkheden worden, (bv na overdracht door verkoop) niet nogmaals in een dergelijke berekening meegenomen. (of vergelijkbare strekking)
De vraag wordt dus of de toegevoegde percelen niet al eens "belast" zijn met bebouwing zonder dat die op het bewuste perceel hoeft te zijn opgericht.
Back to Top
Clausule View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Clausule Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2016 at 13:40
Interessant is dat hier het begrip ""perceel" in verschillende betekenissen wordt gebruikt. Hier is sprake van één bouwperceel dat bestaat uit verschillende kadastrale percelen. Voor de Wabo en bijbehorende regelgeving is de publiekrechtelijke betekenis "bouwperceel" van belang, niet de privaatrechtelijke aanduiding "kadastraal perceel".
Het bouwperceel is dat perceel dat feitelijk, zeg maar: in het veld, het aanzien heeft van en ervaren wordt als één perceel. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit een omheining of inrichting van een stuk grond. De definitie die Jacques citeerde uit art. 1 Bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht hanteert onder andere de aanduiding "... op hetzelfde perceel...". Hier wordt dus bouwperceel bedoeld en niet kadastraal perceel.
mr F.J.L.M. Claus
Clausule. Juridisch adviesbureau
www.clausule.info
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.061 seconds.
OmgevingsWeb