OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - kavel splitsen en huis bouwen
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

kavel splitsen en huis bouwen

Post Reply Post Reply
Author
Peter View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: kavel splitsen en huis bouwen
    Posted: 23 September 2016 at 12:34
Hallo,

momenteel bezitten we een kavel van 1800m2 waar op een huis en een grote schuur staat (los van elkaar en op een afstand van ongeveer 30 meter).

Nu hebben wij het idee om het huis te verkopen en een huis bij de schuur te bouwen of de schuur uit te breiden en daar een huis/schuur van te maken.

kan iemand mij vertellen of dit kans van slagen heeft en hoe je zoiets aanpakt?
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Tim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2016 at 11:23

Hallo Peter,

Op het eerste oog lijkt dat zeker niet onmogelijk, maar het hangt ervan af waar je huis staat. Gezien de grootte van het perceel kan ik me zomaar voorstellen dat je buiten de bebouwde kom zit en dan wordt het (mogelijk) een lastig verhaal.

Hoe dan ook moet je de volgende stappen doorlopen:
- Bekijk het bestemmingsplan. Wat voor bestemming heeft je perceel? Je hebt het over 'een grote schuur', maar met 1800 m˛ ga ik er maar even vanuit dat je geen agrarisch perceel hebt. Maar kijk het even na. Gezien de plannen die je hebt met de schuur zou 'wonen' het meest ideaal zijn.
- Zeer waarschijnlijk mag binnen het huidige bestemmingsplan op je perceel 1 woning staan. Dat is de woning waar jij in woont. Dat betekent dat afwijking van het bestemmingsplan nodig.

Wanneer je bovenstaande gedaan hebt zou ik naar je gemeente gaan. Elke gemeente heeft een mogelijkheid van vooroverleg, je dient dan je plan in en de gemeente bekijkt of en hoe daaraan meegewerkt kan worden. Aangezien aanpassing van het bestemmingsplan nodig is heb je de medewerking van de gemeente nodig. Als zij weigeren (of op basis van de regels MOETEN weigeren), sta je met lege handen. Maak wat globale tekeningen en een afspraak bij de gemeente zou ik zeggen. Ik wil je vast onderstaande meegeven, het is allemaal wat abstract maar dat komt omdat ik te weinig informatie heb om definitief te beoordelen of het mogelijk is.

* Ik ga er dus vanuit dat binnen je huidige bestemming niet de mogelijkheid bestaat om je plan vergund te krijgen. Nogmaals, als je buiten de bebouwde kom ligt wordt het allemaal erg lastig maar vraag ook in dat geval bij je gemeente naar de mogelijkheden.

- De kortste procedure die mogelijk geschikt is voor jouw plan is de zogenaamde 'kruimelgevallenvergunning' op basis van artikel 2.12 lid 1 sub a onder 2 Wabo. Dat artikel verwijst naar artikel 4 van bijlage II van het Bor, waarin te lezen valt wanneer een kruimelgevallenvergunning kan worden toegekend. Dat type vergunning is bedoeld voor zaken die niet binnen het geldende bestemmingsplan passen, maar werkt wel met de reguliere procedure (8 weken).
Op basis van de info die je geeft zou ik zeggen: gebruik lid 9 van artikel 4 bijlage II Bor om de functie van de schuur te wijzigen van schuur/bijgebouw in zelfstandige woning en om de interne verbouwingen vergund te krijgen, en daarnaast lid 1 om de uitbreiding (aanbouw van een deel van het huis tegen de schuur) te regelen. Hangt af van je bouwplan of dat mogelijk is.
- Mocht het niet mogelijk blijken om met een kruimelgevallenvergunning jouw plan te realiseren, dan kom je bij artikel 2.12 lid 1 sub a onder 3 Wabo (projectafwijkingsbesluit) of een bestemmingsplanherziening op basis van de Wro terecht. Dat zijn langere procedures (minimaal half jaar, vaak 1 jaar of langer) en duurder.

Houd er rekening mee dat aan de benodigde planologische aanpassingen (flinke) kosten verbonden zitten, dat komt dus bovenop tekeningen en voorbereiding van het plan met eventuele adviseurs. Informeer bij je gemeente om te achterhalen wat het precies kost.

Groeten en succes,
Tim
Back to Top
anDré Domburg View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote anDré Domburg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2016 at 12:39
aan de reactie van Tim zou ik nog willen toevoegen, dat je ook de mogelijkheid kunt overwegen voor het vestigen van een mantelzorgwoning in of in plaats van de schuur.
Daar zit wel een maar aan,
nl. een mantelzorgwoning is ook buiten de bebouwde kom vaak wel mogelijk, maar er dient wel een basis te zijn in de vorm van het uitoefenen van mantelzorg.
Zodra de mantelzorg ophoudt te bestaan, vervalt de woonfunctie en val je weer terug op de functie die in het bestemmingsplan is vastgelegd. 
Dus het is maar de vraag, of je hier iets mee kunt.
Maar het is mss goed om te weten.

Back to Top
Lonneke_Tritium View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lonneke_Tritium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2016 at 12:44
Ik heb weinig toe te voegen aan de reactie van Tim.
Het e.e.a. zal inderdaad afhankelijk zijn van de exacte locatie en (on)mogelijkheden in het bestemmingsplan en eventueel gemeentelijk beleid.

Indien je dit wenst wil ik wel even kijken naar de huidige planologische situatie (bestemmingsplan) in relatie tot je beoogde plannen. Hiervoor heb ik dan wel de exacte locatie (adres) nodig. Deze gegevens zou je eventueel kunnen mailen naar lonneke@tritium.nl.

lonneke@tritium.nl            

Tritium Advies BV
Adviseurs in Bouwen, Milieu en Veiligheid
www.tritium.nl  
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.125 seconds.
OmgevingsWeb