OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - Bouw in andere functie
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Bouw in andere functie

Post Reply Post Reply
Author
Adriaan View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adriaan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bouw in andere functie
    Posted: 09 Oktober 2016 at 01:06
Graag jullie kijk op deze situatie.

Grondeigenaar wil planologische ruimte om stuk grond te verpachten voor kleine horeca. Gemeente staat daar achter. Het aangepaste,onherroepelijke bestemmingsplan blijkt echter een fout te bevatten:

Bestemming is natuur met bouwvlak daarin. Het gebruik (=bestemmingsomschrijving) staat slechts natuur en wat klein medegebruik toe. De bouwregels stellen dat er binnen het bouwvlak 75m2 bebouwd mag worden tbv kleine horeca. Gemeentejurist geeft op grond hiervan aan dat gebruik voor horeca niet geregeld is. Er zal dus bestemmingswijziging of afwijking plaatsvinden om aan het bouwvlak de functie horeca te geven.

Vraag: 
Welke bouwmogelijkheid wordt daarbij toegevoegd en dient dus qua effect beschreven te worden? Ik twijfel tussen drie opties:

1) geen, want er staat al dat bouw voor horeca mogelijk is
2) bouw voor horeca, want de genoemde bouwregels bieden feitelijk geen enkele bouwmogelijkheid wegens strijd met de functie
3) het verschil tussen 75m2 bouw voor natuur en 75 m2 bouw voor horeca. Bouw voor natuur kan namelijk wel omdat de toevoeging "voor horeca" niet thuishoort in bouwregels en dus als niet geschreven moet worden beschouwd. 
Back to Top
Lonneke_Tritium View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Lonneke_Tritium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 at 12:39
Beste Adriaan,

Inderdaad een lastige en vervelende situatie. Ik zou graag de locatie weten om zelf het bestemmingsplan even te kunnen bekijken en om exact te lezen wat er omschreven staat. Mogelijk kan ik je dan verder helpen.

Je mag me eventueel rechtstreeks mailen op lonneke@tritium.nl

Met vriendelijke groet,
Lonneke Michielsen

lonneke@tritium.nl            

Tritium Advies BV
Adviseurs in Bouwen, Milieu en Veiligheid
www.tritium.nl  
Back to Top
Noor View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Noor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2016 at 14:58
Het bestemmingsplan is vastgesteld en dus leidend. Bouwen max. 75 meter t.b.v. kleine horeca binnen het bouwvlak, is geregeld in het bestemmingsplan. Ik ga ervan uit dat er op deze locatie wel een bouwvlak is opgenomen! Als geregeld is dat er voor horeca gebouwd mag worden dan houdt dat ook in dat dit als zodanig in gebruik genomen mag worden. Je geeft toch ook niet de mogelijkheid in het bestemmingsplan om een woning te bouwen en je mag die vervolgens niet in gebruik nemen! Zo werken bestemmingsplannen niet en, zonder het plan inhoudelijk te kennen, denk ik dat jullie jurist hiermee abuis is. 
Ik kan me ook voorstellen dat kleine horeca wel wenselijk is binnen de natuurbestemming en daarom die bouwmogelijkheid is opgenomen. Lees de toelichting er eens op na. Je hebt nu geen grond om een vergunning voor het bouwen van een horecagebouw te weigeren als dat past binnen de regels. Ook niet als er een fout gemaakt is. De rechter beschermt sterk de belangen van de burger. Fouten kun je herstellen in een volgend plan. Tot zolang kan gebruik gemaakt worden van de "fout" en kun je een aanvraag niet weigeren. Daarbij staat de gemeente achter de horeca. Verleen de vergunning zou ik zeggen.
Back to Top
Bas - Rombou View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bas - Rombou Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2016 at 14:03
Beste Adriaan,

belangrijk is wat expliciet is opgenomen in de regels van het bestemmingsplan. Kijk dan naar de bestemmingsomschrijving en bouwregels maar zeker ook naar de begripsbepaling. Mogelijk wordt er onderscheidt gemaakt tussen horeca en kleine (of ondersteunende) horeca en loopt het daar op vast. Het zou echter ook goed kunnen dat de gemeentejurist het niet bij het rechte eind heeft (zou niet de eerste keer zijn ..).

Succes! Als er vragen zijn: mailto:bkolkman@rombou.nl - bkolkman@rombou.nl

vriendelijke groet
Bas
Back to Top
Adriaan2 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adriaan2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2016 at 00:18
Hallo Lonneke,

Dank voor het meedenken. Excuses voor mijn wat late reactie. Ik was even op vakantie :)

Dit is het Bplan. Het gaat om het bouwvlakje binnen de natuurbestemming (er is er daar maar één van).

http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?planidn=NL.IMRO.0340.BPFabriekswegong-oh01

Back to Top
Adriaan2 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adriaan2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2016 at 01:13
Beste Noor,

Ja er is een bouwvlak. En blijkens de plantoelichting wordt inderdaad beoogd een theehuis in te passen. Maar de bestemming natuur is restrictief en biedt in beginsel geen ruimte voor horeca,hoe klein ook. Tenzij via die bouwregels die dus wel spreken van bebouwing tbv die kleine horeca. 

Jij staat achter optie 1: er kan nu al gebouwd worden voor horeca omdat dit letterlijk zo in de bouwregels staat. Dit dus ongeacht het feit dat er in het artikel "bestemmingsomschrijving" niet bestemd wordt voor horeca.
Sterker nog: je geeft aan dat dit recht op bouw tbv horeca ook impliceert dat gebruik als zodanig is toegestaan, dus ongeacht het gegeven dat voor dat gebruik in het artikel "bestemmingsomschrijving" geen ruimte is bestemd.

Dit klinkt mij zinnig in de orde maar ik mis hierbij wel de juridische onderbouwing

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.063 seconds.

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek