OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Omgevings vergunning nodig voor schutting ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Omgevings vergunning nodig voor schutting ?

Post Reply Post Reply
Author
Robert View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Robert Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Omgevings vergunning nodig voor schutting ?
    Posted: 11 November 2016 at 08:44
Ik heb een omgevings aanvraag ingediend voor een schutting van 2,5M hoog midden op mijn terrein , van mijn woning naar de gezamelijke schutting met met mijn buren.
Nu zegt de gemeente dat je wel een aanbouw/gebouw van 3M hoog vergunningsvrij mag bouwen op je eigen terrein, maar mijn schutting betreft een bouwwerk geen gebouw zijnde, en dus is er wel een vergunning voor nodig....?
Ik snap dit dit niet, en wil graag advies.
Dit lijkt op een juridisch steek spelletje met woorden.
Want een tuinhuis op dezelfde plaats neer zetten van 3 meter hoog mag wel , maar een schutting op dezelfde plaats mag niet...?

Wie kan me helpen met argumenten om dit aan te vechten ?
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
e.s. View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2016 at 00:41
Ik begrijp dat jij dit vreemd vind maar de gemeente heeft gelijk. Mijn beredenering, waarom de wetgever wel toestaat vergunningvrij een 3 meter hoog bijgebouw te plaatsen en  een schutting hoger dan 2 meter niet,  is als volgt.

In ons land komen veel tussenwoningen voor, veelal hebben deze een tuin van 6 meter breed. Een erfscheiding wordt meestal langs de gehele lengte/diepte van een tuin wordt geplaatst. Om te voorkomen dat een bewoner van een tussenwoning een opgesloten gevoel krijgt wanneer beide buren gebruik maken van de mogelijkheid vergunningvrij een erfscheiding te plaatsen, is de toegestane hoogte hiervan begrensd tot maximaal 2 meter.

De reden dat de hoogte van een vergunningvrij bijgebouw wel 3 meter hoog mag zijn komt m.i. door de voorwaarden die hieraan zijn verbonden. Een van die voorwaarden is dat nooit meer dan de helft van de tuin bebouwd mag zijn. Het plaatsen van een vergunningvrij bijgebouw langs de erfgrens over de gehele lengte/diepte van een bijgebouw beperkt is hiermee beperkt.

Je schrijft dat jij een schutting midden op jouw terrein wilt plaatsen, haaks op die van de buren. Daaruit maak ik op dat de grond aan beide zijden van de schutting van jouw is. Ik ken jouw situatie niet (de ruimte die je hebt en je plannen) maar wanneer de gemeente jouw aanvraag weigert (of geweigerd heeft) kun je toch een 2.50 hoge afscheiding realiseren door het plaatsen van een vergunningvrij bijgebouw? (houthok, tuinkast, overdekt terras(je) schuurtje, volière) De afmetingen daarvan kun je beperkt houden dus wanneer je deze 2.50 hoog maakt, wel breed maar niet diep past dit mogelijk in je plan. De voorwaarden voor het bouwen van bijgebouwen kun je vinden in artikel 2, lid 3 ( )of artikel 3, lid 1 ( ) van Bijlage II bij het BOR.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2016-07-01#BijlageII - http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2016-07-01#BijlageII

In artikel 2, lid 12 vind je de voorwaarden voor een vergunningvrije erf- / perceelsafscheiding.

Back to Top
Jurist View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jurist Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2016 at 10:02
Een erfafscheiding is geen bijgebouw. In de regel mogen erfafscheiding maar 2 meter hoog zijn (ook in bestemmingsplannen). In het bor (besluit omgevingsrecht) staat wanneer een erfafscheiding vergunningsvrij kan worden gerealiseerd. Zie hieronder de betreffende bepaling.

een erf- of perceelafscheiding, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
  • a. niet hoger dan 1 m, of

• b. niet hoger dan 2 m, en

• 1°. op een erf of perceel waarop al een gebouw staat waarmee de erf- of perceelafscheiding in functionele relatie staat,

• 2°. achter de voorgevelrooilijn, en

• 3°. op meer dan 1 m van openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn;

Back to Top
Frank View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frank Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2016 at 11:00
De schutting die u wenst te plaatsen zal haaks op de bestaande erfafscheiding staan en midden op uw terrein. De grootte van uw perceel is niet duidelijk, maar als sprake is van een groot perceel dan kan het zijn dat de schutting die u wenst te bouwen aangemerkt kan worden als 'erfafscheiding'. Een 'erf' is immers "al dan niet bebouwd perceel, of een gedeelte daarvan, dat direct is gelegen bij een hoofdgebouw en dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van dat gebouw, en, voor zover een bestemmingsplan of een beheersverordening van toepassing is, deze die inrichting niet verbieden" (definitie in art. 1 http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2016-07-01#BijlageII - Bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor)). Het erf kan dus een deel zijn van het perceel dat direct bij de woning ligt en u wenst af te scheiden van de rest van het perceel. Indien u die erfafscheiding vergunningvrij wenst te realiseren, moet voldaan worden aan de criteria genoemd in art. 2, lid 12 Bijlage II Bor. Onder de juiste omstandigheden mag die erfafscheiding dan maximaal 2 meter hoog zijn.
Hoewel een tuinhuisje net zoals een erfafscheiding ook een bouwwerk is, is er toch een cruciaal verschil. In tegenstelling tot een erfafscheiding heeft een tuinhuisje een dak. Daardoor is een tuinhuisje aan te merken als een 'bijbehorend bouwwerk'. Zie hiervoor de definitie in art. 1 http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2016-07-01#BijlageII - Bijlage II Bor. Het vergunningvrij realiseren van een bijbehorend bouwwerk wordt nader geregeld in art. 2, lid 3 Bijlage II Bor indien het op die plek bouwen van dat tuinhuisje in strijd zou zijn met het bestemmingsplan, of in art. 3, lid 1 Bijlage II Bor indien het bouwen op de gewenste plek niet in strijd is met het bestemmingsplan.
De twee bouwwerken zijn dus essentieel verschillend en vallen elk onder een andere wettelijke regeling.
Back to Top
e.s. View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2016 at 20:03
Mijn inziens wordt een schutting die midden op eigen terrein wordt geplaatst ten allen tijde aangemerkt als erfafscheiding. De Raad van State heeft dit namelijk geoordeeld in de uitspraken ECLI:NL:RVS:2009:BH5519 en ECLI:NL:RVS:2016:990.

Om die reden heb ik Robert het idee voorgelegd om zijn terrein door middel van een (klein en 2.50 hoog) vergunningvrij bouwwerk te scheiden wanneer de gemeente zijn aanvraag voor een 2.50 hoge schutting weigert of geweigerd heeft.

Back to Top
Cynthia van der Mark View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cynthia van der Mark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2017 at 16:19
Voor een schutting bestaat een eigen onderdeel in de regelgeving van vergunningvrij bouwen. Het gaat om artikel 2 lid 12 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht. Een schutting is vergunningvrij met een maximale hoogte van 2 m als deze achter de voorgevelrooilijn wordt gebouwd.

De mogelijkheid om een gebouw van 3 m hoog te bouwen, bestaat niet voor een schutting maar alleen voor een gebouw. Zie hiervoor artikel 2 lid 3 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht. Als het niet expliciet in deze regelgeving staat, is het niet toegestaan. Ik zie dus geen mogelijkheid om dit aan te vechten.

U hebt een vergunningaanvraag ingediend, dus niet voor vergunningvrij bouwen. Mogelijk kan de gemeente hier wel vergunning voor verlenen. Eventueel kan de vergunning worden verleend in afwijking van het bestemmingsplan, als de gemeente hiertoe bereid is.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.125 seconds.
OmgevingsWeb