OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Pergola als erfafscheiding
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Pergola als erfafscheiding

Post Reply Post Reply
Author
Pieter Sipkema View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pieter Sipkema Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pergola als erfafscheiding
    Posted: 29 November 2016 at 10:48
Ik heb als erfafscheiding een constructie van palen, betongaas, wilgenmatten en klimop aan zijkant (voor zijgevel rooilijn) van 2,0 m1 hoog gezet. Deze wordt (terecht) gezien als bouwwerk waar vergunning voor nodig is en inschatting is dat deze niet verleend zal worden.

Mij is verzocht deze te verwijderen of in ieder geval te verlagen tot 1,0 m1 hoog. In verband met ruimtebeslag is een haag als afscheiding hier niet handig dus ik ben op zoek om binnen de ruimte die de wet geeft met huidige materialen iets te maken.

Ik begreep dat een pergola als tuinmeubulair gezien wordt en dus vergunningsvrij geplaatst kan worden. Hoever kan het begrip pergola opgerekt worden? Kan ik de constructie aanpassen zodat deze binnen begrip pergola vallen en hoever moet ik dan gaan? Is het voldoende om de bovenste meter betongaas te verwijderen en te vervangen door lijdraden om klimplanten te geleiden en kan ik de (tijdelijke) wilgenmatten die dienst doen als afscheiding totdat de klimop volgroeit is laten zitten? En hoeveel lijdraden mag ik spannen tussen de palen om geheel als pergola aangemerkt te krijgen?

Alvast dank voor de reactie of verwijzingen waar ik jurispudentie kan vinden voor bergip pergola.
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Pieter Sipkema View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pieter Sipkema Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 November 2016 at 11:28
En aanvullend:

Wordt een houtopslag in de zijtuin van 1,80 lang, 2,0 m1 hoog en 30 cm breed met klein afdak gezien als tuinmeubulair of als bouwwerk?
Back to Top
Wim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2016 at 08:04
Definitie van een bouwwerk is 
1. een constructie van hout, steen, of ander materiaal,
2. dat direct of indirect steun vind aan de bodem,
3. en is bedoeld om ter plaatse te gaan functioneren. 
Aan deze voorwaarde wordt door je houtopslag voldaan, dus een bouwwerk.
Back to Top
Wim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2016 at 08:07
In de jaren 90 van de vorige eeuw is deze vraag diverse malen uitgevochten tot en met de Raad van State.
Diverse uitspraken daarover vindbaar op het internet.
Back to Top
e.s. View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2016 at 23:37
Een pergola wordt aangemerkt als een bouwwerk, geen gebouw zijnde, zie uitspraak ECLI:NL:RVS:2011:BP7790.

Het spannen van draden tussen de palen zal m.i. ook worden aangemerkt als bouwwerk, zie uitspraak ECLI:NL:RVS:2012:BX7117.

Ook een houtopslag wordt gezien als bouwwerk, om precies te zijn een bijbehorend bouwwerk, zie ECLI:NL:RVS:2016:988.

Wanneer de gemeente geen vergunning wil verlenen vrees ik dat er enkel een afscheiding van 1 meter hoog overblijft. Persoonlijk  vindt ik het een beetje onredelijk als de gemeente geen vergunning wil verlenen omdat een met klimop begroeide constructie niet anders oogt dan een haag. Daarom zou ik in jouw geval een gesprek aanvragen om te proberen de gemeente te laten inzien dat dit onredelijk is. Mogelijk dat ze dan toch (al dan niet in afwijking van het bestemmingsplan) vergunning verlenen.

Back to Top
Cynthia van der Mark View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cynthia van der Mark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2017 at 16:16
Een pergola mag inderdaad als tuinmeubilair worden gezien, en is daardoor in beginsel vergunningvrij. Zie hiervoor de uitspraak van de rechtbank Gelderland d.d. 15 januari 2015, ECLI:NL:RBGEL:2015:169. Op grond van artikel 2 lid 10 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht, is tuinmeubilair vergunningvrij, met als enige voorwaarde dat het niet hoger mag zijn dan 2,5 m. Er gelden, behoudens de hoogtemaat, geen andere beperkingen. Dit betekent dat tuinmeubilair ook voor de voorgevel geplaatst mag worden.

Met betrekking tot de pergola geldt dat deze alleen vergunningvrij is als deze het uiterlijk van een “open” pergola houdt. Zodra deze de uiterlijke verschijning van een “gesloten” schutting krijgt, is deze niet langer te beschouwen als tuinmeubilair maar als een erfafscheiding. Voor een erfafscheiding geldt een ander voorschrift. Onder andere geldt voor een erfafscheiding voor de voorgevel een maximale hoogte van 1 m.

Uw vraag is welke mogelijkheden bestaan om de pergola verder aan te kleden. Ik denk dat, gelet op het vorenstaande, de mogelijkheden beperkt zijn. De enige mogelijkheid is wellicht om de constructie van de pergola open te houden, maar deze dan helemaal te laten begroeien. Beplanting is naar zijn aard geen bouwwerk, en daardoor niet vergunningplichtig. Hierdoor kan toch een gesloten aanzicht ontstaan.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.047 seconds.
OmgevingsWeb