OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Woning realiseren via wijzigingsbevoegdheid
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Woning realiseren via wijzigingsbevoegdheid

Post Reply Post Reply
Author
Femke Savelkouls View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Femke Savelkouls Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Woning realiseren via wijzigingsbevoegdheid
    Posted: 09 Janauri 2017 at 23:58
Voor een agrarisch perceel aan de rand van de bebouwde kom is in het geldende bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die een functiewijziging ten behoeve van de bouw van maximaal 3 (vrijstaande) woningen mogelijk maakt. Een van de voorwaarden betreft de inpasbaarheid van het type woning in het regionale woningbouwbeleid. Aan alle overige voorwaarden wordt voldaan.
Aan de overzijde van het perceel zijn voor een andere initiatiefnemer (via een vergelijkbare wijzigingsbevoegdheid in hetzelfde bestemmingsplan) dit jaar 2 vrijstaande woningen (duurdere woonsegment) mogelijk gemaakt.

De initiatiefnemer wil nu gebruik maken van de wijzigingsbevoegdheid om 3 woningen op te richten. Voor de wijzigingsbevoegdheid zijn al verschillende onderzoeken doorlopen en flinke kosten gemaakt. De gemeente zegt nu niet mee te willen werken aan het invullen van de beoogde functiewijziging. De nieuwe woningen (vrijstaand en duurdere koopsegment) passen niet binnen de regionale woningbouwafspraken volgens de gemeente.

Mijn vraag is: had de afweging over de inpasbaarheid van de nieuwe woningen niet al voor het opstellen van de wijzigingsbevoegdheid plaats moeten vinden? Wat is de waarde van een wijzigingsbevoegdheid voor een initiatiefnemer als er dergelijke open voorwaarden worden gesteld?

Graag uw inschatting   
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
TP View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Janauri 2017 at 09:12
Hoi Femke,

Ja en nee zou ik zeggen. Het klopt dat de afweging om de wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan bepaalde implicaties heeft. Het idee van een wijzigingsbevoegdheid is dat je deze alleen opneemt als er (tot op zekere hoogte) de intentie is daarvan gebruik te maken en dat de ruimtelijke inpasbaarheid ook (deels) is afgewogen ten tijde van vaststelling van het plan. In de praktijk zie je echter vaak dat gemeenten het wel handig vinden om wat wijzigingsbevoegdheden op de plan te hebben liggen en daarom meer opnemen dan eigenlijk de bedoeling is. Ik ben daar zeker geen voorstander van, maar als het eenmaal zover is moet je er natuurlijk iets mee.

In dit geval moet je eerst bekijken of de wijzigingsbevoegdheid het karakter heeft van een 'afvinklijstje'. Als dat het geval is, kan het college zich niet zomaar op beleidsvrijheid beroepen. Als aan alle voorwaarden van het afvinklijstje wordt voldaan is bijna sprake van een gebonden vergunning die afgegeven MOET worden. De raad heeft immers aangegeven dat onder de betreffende voorwaarden een ruimtelijk wenselijke ontwikkeling plaatsvindt. Dat mag het college niet doorkruisen en ook de rechtszekerheid speelt hier een belangrijke rol. Uit je verhaal meen ik te halen dat het een behoorlijk concrete set voorwaarden betreft die neigen naar een afvinklijst, maar wordt aan n van die voorwaarden niet voldaan. Dat is reden genoeg om te weigeren.

Maar stel nu dat het plan wordt aangepast zodat aan deze laatste voorwaarde wl voldaan wordt, wat dan? Dan is dus de vraag of er nog beleidsvrijheid is opengelaten. Als het een 'kan' bepaling betreft zou je kunnen zeggen dat die vrijheid er is, maar ben daar voorzichtig mee. Ik zou zeggen dat de beleidsvrijheid bij wijzigingsbevoegdheden waar de voorwaarden zeer concreet omschreven zijn reeds is ingevuld door de raad. Het college moet daar dan niet aan tornen.

Conclusie: Als je hard kunt maken dat de woningen niet passen binnen de regionale woningbouwafspraken heb je een terechte (zelfs dwingende) weigeringsgrond. Ik zou aanraden om vervolgens geen formele opstelling aan te nemen maar in gesprek te gaan met initiatiefnemer. Leg uit waarom het niet past in de woningbouwafspraken en biedt hem een alternatief dat wl past binnen de afspraken. Het college kan het (moreel en juridisch) niet maken om nu kil te zeggen: we willen hier gewoon geen huizen meer, ook niet als u het plan aanpast. Als voldaan wordt aan alle voorwaarden, moet meegewerkt worden.

Vriendelijke groeten
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.
OmgevingsWeb