OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Voorerf bepaling?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Voorerf bepaling?

Post Reply Post Reply
Author
Rob View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Voorerf bepaling?
    Posted: 22 Februari 2017 at 14:58
Hallo,

Ik heb vanochtend een gemeenteambtenaar op de stoep gehad die mij vertelde dat mijn berging voor de voorerfgrens staat. Mij is niet geheel duidelijk wat de voorerfgrens is in ons specifieke geval. Ik zal het proberen uit te leggen.

Onze woning ligt aan straat "A". Onze voordeur ligt ook fysiek aan straat "A".
We hebben een tussenwoning en rechts naast ons is de hoekwoning van onze buren. Het offciele adres van onze buren ligt ook aan straat "A". De deur die echter toegang geeft aan dit huis, is gelegen aan de zijkant van dit hoekhuis, aan straat "B" op zo'n 3 meter van het trottoir. De tuin van de buren loopt van de voorkant, via deze zijkant naar de achterkant.
Onze achtertuin loopt in een L-vorm van onze achterzijde, om de achter/zijtuin van de hoekwoning, om uit te komen ook op straat "B".
Achter onze achtertuin igt een oprit naar een tweetal garages, dan een schuttingmuur met de tuin van de achterburen.

Ik heb geprobeerd e.e.a. te visualiseren hieronder.

Vragen:
1. De ambtenaar vertelde ons dat de berging voor voorerfgrens was gebouwd. Maar onze buren hebben hun adres ook op straat "A", niet op straat "B". Heeft de ambtenaar gelijk?
2. Is dit nu een vergunningsplichtig bijgebouw?
3. Wat is de kans dat zo'n berging een vergunning krijgt? Waar hangt dat vanaf?

Bij voorbaat dank voor wat meer inzicht in deze materie!
Groet, Rob

straat "A"
------------------
|                   tuin |
----- -----           |
|        |        |        |
| wij   | bur |        |    straat "B"
----- ------        |
|        |                  |
|        ----------- |
|                           |
|           berging   |
-----------------
|   oprit garages |
------------------
     achterburen
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
anDré Domburg View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote anDré Domburg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2017 at 10:30
Beste Rob,

Wat zegt het bestemmingsplan hierover?
Dat kan je zien door naar www.ruimtelijkeplannen.nl te gaan en daar je adres in te voeren. Er wordt dan ingezoomd op de kaart naar jouw perceel.
Daar kan je zien welke bestemming er ligt op de berging.
Er zijn dan 2 dingen van belang:
1. laat de bestemming gebouwen toe.
2. zijn er begripsbepalingen opgenomen zoals voorgevel en voorerf- c.q achtererfgebied.

Op grond daarvan kan er worden bepaald of er al dan niet sprake is van voorerfgebied.
In het algemeen is niet het adres bepalend voor de voorgevel, maar de gevel die naar aard en uiterlijk als meest belangrijke gevel kan worden aangemerkt. De ligging van de hoofdtoegang is daarbij mede bepalend.
Het ziet er naar uit, dat de voorgevel van de buren ieg aan straat B is gelegen. Daarmee is niet gezegd, dat jouw achtertuin tot het voorerfgebied behoort, dit is immers het voorerfgebied van de buren.
Jouw achtertuin behoort tot jouw achtererfgebied, wel moet je op een afstand blijven van tenminste 1 meter van het openbaar toegankelijke gebied (de straat). Staat het op een kortere afstand, dan is een vergunning nodig.
Wel kan het bestemmingsplan uitsluiten(verbieden), dat er gebouwd wordt in jouw achtererfgebied of dat er bijzondere bepalingen gelden (bv archeologie), dan is er ook een vergunning nodig. Dus kijk goed wat er in het bestemmingsplan staat. Je kunt de gemeente altijd vragen of deze wil meewerken aan het verlenen van een omgevingsvergunning.
Back to Top
Anne View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2017 at 11:12
Beste Rob,

Voor een toelichting op de bepaling van het voor en achtererfgebied kunt u kijken op de websites van de rijksoverheid: http://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/omgevingsloket/links-olo/animaties/
en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/documenten/brochures/2014/12/03/bij-een-hoofdgebouw-behorende-bouwwerken

Hier wordt uitgelegd hoe het achtererf en voorerf bepaald moet worden.
Back to Top
Rob View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2017 at 15:48
Dank jullie wel voor jullie informatie. Inmiddels heb ik van de gemeente een schrijven gekregen waarbij het volgende wordt gesteld:

1. De berging wordt gesteld in het voorerfgebied te staan (kortom, de zijgevel van het hoekhuis wordt als voorgevel gekenmerkt)
2. Het bestemmingsplan stelt dar er in dat voorerfgebied niet gebouwd mag worden (bestemming tuin).

In het schrijven stet de gemeente direct dat de berging verwijderd dient te worden. Wat ik me nu afvraag is of dat niet te kort door de bocht is. Is de voorlopige conclusie niet dat het niet-vergunningsvrij is en dat er dus een vergunning dient te worden aangevraagd? Of is de conclusie direct dat het niet mag en dat het verwijderd dient te worden?
Back to Top
ElleRt View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ElleRt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2017 at 09:18
Volgens mij kun je er vanuit gaan dat de gemeente van te voren heeft onderzocht of het vergunbaar is.
Als de berging niet in het bestemmingsplan past en de gemeente wil niet meewerken aan een ontheffing, dan heeft het weinig zin een vergunning aan te vragen.
Back to Top
anDré Domburg View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote anDré Domburg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2017 at 11:32
Zoals ik begrijp, stelt de gemeente, dat de zijtuin, die achter het perceel van de buren is gelegen, als voorerfgebied dient te worden aangemerkt. Ik denk dat dat niet zo is, de betreffende zijtuin kan als achtererfgebied bij jouw woning worden aangemerkt. Daar kan dus vergunningsvrij worden gebouwd. Ook als het bestemmingsplan dat verbiedt. Alleen als de bestemming functioneel gebruik, in dit geval wonen, uitsluit, dan mag er niet vergunningsvrij worden gebouwd, zoals bij de bestemming Natuur, Agrarisch of Bos. Hier is echter de bestemming Tuin geldend, en deze bestemming laat in principe wonen toe. Dit gedeelte behoort tot het bouwperceel bij jouw woning. Naar mijn mening kan er dus wel degelijk sprake zijn van vergunningsvrij. Ik ken natuurlijk niet alle details, maar als ik jouw was, zou ik dit voorleggen aan de gemeente.

Succes!
Back to Top
Juliëtte Zwinkels View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Juliëtte Zwinkels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2017 at 13:00
Uw woning betreft een tussenwoning. Als achtererf voor een tussenwoning geldt alleen het deel van het erf dat recht achter uw woning is gelegen, tussen beide zijgevels van uw woning in. Daarnaast is dat ook het zijerf, voor zover dat niet grenst aan openbaar gebied. De grond die niet recht achter uw woning is gelegen, en die grenst aan openbaar gebied "Straat B", is helaas geen achtererfgebied. Uw berging is daardoor niet vergunningvrij.
De gemeente veroorzaakt een spraakverwarring door te spreken van voorerf, maar de uitkomst is hetzelfde: de berging is niet vergunningvrij, omdat de grond waar hij op gebouwd is, niet tot het achtererf hoort. U zou moeten nagaan of het bestemmingsplan de mogelijkheid biedt om een vergunning te verkrijgen. De gemeente moet dit tevoren nagaan, dus in beginsel zal dat in strijd met het bestemmingsplan zijn. Wellicht kan de kruimelregeling hier een oplossing voor vormen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.092 seconds.
OmgevingsWeb