OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - NEN2580
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

NEN2580

Post Reply Post Reply
Author
Curious View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Curious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NEN2580
    Posted: 02 Maart 2017 at 16:31
Hallo iedereen,

In september heb ik een appartement gekocht met een entresol voor EUR 389.000. Onwijs blij mee maar nu kwam ik erachter dat de entresol maar met 1 wandcontactdoos wordt opgeleverd en dat de temperatuur van 15 graden gegarandeerd wordt. Ik was daar niet zo blij mee want ik was echt in de veronderstelling dat de entresol kon worden opgeleverd als een werkplaats, atelier, bibliotheek, hobbykamer of slaapkamer, zoals vermeld wordt in de verkoopbrochure.

Ik vond dit vreemd, mede ook door het feit dat op funda geadverteerd was met een WOONoppervlakte van 131 m2. Ik ging er dus onterecht van uit dat de entresol minder karig werd opgeleverd (conform bouwbesluit)dan nu het geval is.

Ik ben toen verder op onderzoek uitgegaan want ik voelde me enigszins misleid door de architect en bouwer. Ik kwam uit op de NEN2580 norm waarin het volgende staat:

------------------------------

Wat is de gebruiksoppervlakte?

De gebruiksoppervlakte wordt bepaald volgens NEN 2580. De gebruiksoppervlakte, ook wel afgekort met “GO”, is de bruikbare vloeroppervlakte, geschikt voor het beoogde gebruik. Dit is in feite het totale vloeroppervlak tussen de omsluitende wanden van de gebruiksfunctie minus de vaste obstakels van enige omvang:
◦dragende binnen wanden;
◦schalmgat, vide, liftschacht als oppervlakte > 4 m2
◦vloeroppervlakte met een vrije hoogte kleiner dan 1,5 meter (maar wel de vloer onder een trap of hellingbaan meetellen)
◦een trapgat, liftschacht of vide, indien de oppervlakte daarvan groter is dan 4 m2
◦een vrijstaande bouwconstructie, niet zijnde een trap, en een leidingschacht, indien de horizontale doorsnede daarvan groter is dan 0,5 m2

Bij de bepaling van de grenslijn, dient een incidentele nis of uitsparing en een incidenteel uitspringend bouwdeel te worden genegeerd, voor zover het grondvlak daarvan kleiner is dan 0,5 m2 .

-------------------------------------------------------------

Mijn vragen zijn:

- Is de entresol door de makelaar terecht aangemerkt conform de NEN2580 norm als woonoppervlakte in de advertentie op Funda of had de totale woonoppervlakte gecorrigeerd moeten worden met 19m2, zijnde de oppervlakte van de entresol.

- Kan ik de koop ontbinden omdat ik verkeerd ben voorgelicht door de makelaar? Ondanks het feit dat ik de stukken heb ondertekend, ben ik achteraf gezien verkeerd ingelicht door de makelaar en uitgegaan van verkeerde veronderstellingen. Ondanks mijn eigen onderzoeksplicht, ben ik uitgegaan van de gestelde 131 m2 woonoppervlakte? Dwaling is een grond om de overeenkomst te ontbinden. Ik had nooit het appartement gekocht van bijna 4 ton als het maar 112 m2 is. Ik ben hier pas achter gekomen op het moment dat de installateur met het verhaal kwam dat de entresol werd aangemerkt als onbenoemde ruimte en ook als zodanig wordt opgeleverd (1 wandcontact doos en gegarandeerde temperatuur van 15 graden)

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Michel View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Michel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maart 2017 at 10:04
De term woonoppervlak komt niet (meer) voor in de NEN2580.
In de meetinstructie van de NVM staat wel hoe deze bepaald dient te worden. (deze is vast wel ergens op internet terug te vinden)
De bepaling dient hierbij te geschieden adhv van de gebruiksoppervlakte. Ik vermoed, voor zover ik het uit het verhaal kan opmaken, dat de oppervlaktebepaling wel zal kloppen.

Als de entresol echter is verkocht als zijnde een verblijfsruimte (b.v. slaapkamer), en dus niet als een onbenoemde ruimte, dient deze ook aan de eisen voor een verblijfsruimte te voldoen. Hierbij moet je denken aan minimale afmetingen, daglichttoetreding, ventilatie e.d. Het aantal wcd's in de woning wordt vls mij niet (meer) door het bb voorschreven.

Betreft het een nieuwbouwwoning (ik neem aan van wel, anders was e.e.a. al tijdens de bezichtiging opgemerkt) en is de woning onder garantie-waarborg gebouwd, dan worden er veelal wel richtlijnen gegeven voor de elektra en de temperatuur/temperatuursgradient.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image