OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Keerwand in de achtertuin
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Keerwand in de achtertuin

Post Reply Post Reply
Author
Yvette View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yvette Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Keerwand in de achtertuin
    Posted: 19 Juni 2017 at 22:55
Hallo,

Binnenkort hebben wij werkzaamheden in onze achtertuin gepland. Er wordt een gedeelte afgegraven. Om het hoogteverschil wat dan ontstaat te kunnen opvangen, wordt er een keerwand van ongeveer1,5 meter hoog geplaatst. Zowel de buren aan de zijkant als achterkant van onze tuin zullen hier geen laat van hebben en ook geen zicht op hebben. Ook vanaf straatzijde zal het niet zichtbaar zijn. Hebben we hier een vergunning voor nodig?
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
e.s. View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2017 at 10:05
Beste Yvette,

Volgens art. 2, lid 13 van Bijlage 2 bij het Bor is een keerwand alleen vergunningvrij wanneer deze niet meer dan 1 meter hoog is. Om toch vergunningvrij een hoogteverschil van 1,5 m. te overbruggen zou je(wanneer de situatie het toelaat)dus kunnen overwegen twee keerwanden te plaatsen (trapsgewijs)

Zichtbaarheid of last voor de buren spelen hierbij geen rol.
Back to Top
Yvette View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yvette Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2017 at 10:13
Bedankt voor je reactie!
Op dit moment staat er al een muurtje van ruim 1.10m. Deze wordt een paar meter verplaatst en iets hoger dan hij nu is. Ik weet niet of de vorige bewoners een vergunning hadden hiervoor en hoe lang dat muurtje er al staat. Is dit nog van invloed?
Back to Top
e.s View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2017 at 19:44
Graag gedaan. Wat betreft je volgende vraag. Als het muurtje destijds vergund is en blijft staan op de plek waar hij staat is het oke, vergund is vergund. Verplaatsen wordt echter aangemerkt het plaatsen van een nieuw muurtje (ongeacht of het muurtje destijds is vergund), dit is zoals gezegd alleen vergunningvrij wanneer deze niet hoger is dan 1 m.
Back to Top
Yvette View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yvette Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2017 at 22:29
Nogmaals dank.
Is dit iets wat landelijk geregeld is, of kan het per gemeente anders zijn? Op de website van onze gemeente staat namelijk het volgende:
"De volgende bouwwerken kunnen vergunningsvrij zijn, als ze op het achtererf staan:
(...)
-bouwketen, bouwborden, steigers, heistellingen, hijskranen, damwanden, of andere hulpconstructies"
Hieruit concluderen wij dat het muurtje dat wij laten verplaatsen, vergunningsvrij kan zijn. Wat zouden de sancties kunnen zijn als we dit niet melden bij de gemeente, en men komt er naderhand achter?
Back to Top
e.s View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2017 at 00:25
Dit is volgens de landelijke regels van Rijksoverheid en deze regels staan boven de gemeentelijke regels. (zo mag je b.v. volgens de landelijke regels vergunningvrij een schuur bouwen op de bestemming ‘tuin’ terwijl dit in de bestemmingsplannen van [de meeste] gemeenten niet is toegestaan)

Wat op de website van de gemeente staat is bedoeld als globale informatie en heeft geen juridische betekenis, je kunt daaruit dus niet de conclusie trekken dat het verplaatsen van het muurtje vergunningvrij is.

Wat betreft de consequenties: Het muurtje is een bouwwerk en wanneer je een bouwwerk zonder vergunning bouwt KAN de gemeente handhaven. D.w.z. dat deze eist dat het bouwwerk wordt afgebroken. De gemeente is echter verplicht om eerst te kijken of het bouwwerk gelegaliseerd kan worden. Dit betekend dat zij moet kijken of er alsnog vergunning voor afgegeven kan worden. Een antwoord of dit mogelijk is kan ik je niet geven omdat dit afhankelijk is van hetgeen staat in het bestemmingsplan van jouw gemeente. (maar ik vermoed van wel omdat uit de door jouw beschreven situatie blijkt dat het muurtje in je achtertuin komt en niet zichtbaar is vanaf de openbare weg) Indien dit mogelijk is moet je alsnog vergunning aanvragen, de legeskosten daarvoor zijn hoger dan een vergunning die vooraf is aangevraagd. Hoeveel dat is kun je vinden in de legeskostenverordening van jou gemeente. (meestal is dit ca. 150% van de normale legeskosten met een min. bedrag tussen de € 220,- en € 270,-)

Zoals gezegd KAN de gemeente handhaven, zij is dit niet verplicht. D.w.z. dat de gemeente ook kan gedogen. Vaak is dit afhankelijk van de impact die een bouwwerk heeft op de openbare ruimte. Wanneer er echter een handhavingsverzoek is ingediend door een belanghebbende (dat is iemand die er persoonlijk belang bij heeft omdat hij/zij hinder heeft van het bouwwerk) MOET de gemeente echter wel handhaven.

Ik geprobeerd je uitleg te geven op Jip en Janneke niveau maar omdat ik dit moeilijk vind kan ik mij voorstellen dat e.e.a. nog niet helemaal duidelijk is, vraag gerust wanneer er nog iets is wat je wilt weten.
Back to Top
Yvette View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yvette Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2017 at 10:25
Heel erg bedankt, het is heel duidelijk zo.
Het grootste probleem voor ons is nu dat de werkzaamheden al gepland zijn voor over ongeveer 3 weken. Een aanvraag duurt minstens 2x zo lang. Op basis van de informatie op de site van de gemeente, dachten wij dat het niet nodig zou zijn. Ook diegene die de tuin komt aanleggen, heeft er niets over gezegd.
Back to Top
e.s View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2017 at 10:28

Ik heb nog even nagedacht over jouw situatie en bedacht mij dat de keerwand mogelijk bedoeld is om een verlaagd gedeelte te maken aan een aangrenzend water. Wanneer dit zo is kan het zijn dat dit water openbaar toegankelijk gebied is. Wat betreft het vergunningvrij plaatsen van een keerwand is dit niet van belang maar dit kan wel een rol spelen bij een vergunning of handhaving. Onderstaand tref je de wettelijke tekst waarmee wordt toegelicht wat wordt verstaan onder water wat wordt aangemerkt als openbaar toegankelijk gebied.

'Het begrip vaarwater verduidelijkt dat een doorsnee sloot niet gerekend wordt tot openbaar toegankelijk gebied. Alleen bevaarbaar openbaar water (vaarwater) wordt tot openbaar gebied gerekend. Het moet dus gaan om water, zoals een rivier, gracht, beek, kanaal of weteringen, dat geschikt is om te worden gebruikt door scheepvaart (waaronder begrepen pleziervaart.'
Back to Top
Yvette View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yvette Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2017 at 16:18
Nee, van water is bij ons geen sprake. De achtertuin van de achterburen ligt ongeveer 2,5 meter hoger dan onze achtertuin. Die muur zorgt ervoor dat de grond niet kan wegzakken. Het achterste deel van onze tuin, waar we grenzen aan de achterburen, blijft intact. We schuiven alleen de muur een paar meter op, waardoor het terras groter wordt.
Back to Top
e.s View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2017 at 09:19
Ja dat kan natuurlijk ook, daar had ik als platteland bewoner niet aan gedacht. Mocht je nog wat willen vragen dan kan dit ook via mijn mailadres. Ik bezoek dit forum namelijk slechts met vlagen en een snelle reactie lijkt me wel zo prettig voor je als je zo spoedig mogelijk met de werkzaamheden wilt beginnen. Mailadres is: eioku@msn.com
Back to Top
T. Sintemaartensdijk View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T. Sintemaartensdijk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2017 at 12:19
Op basis van artikel 2 lid 13 bijlage II Besluit omgevingsrecht is het mogelijk om vergunningvrij een constructie te bouwen voor het overbruggen van terreinhoogteverschil, mits de constructie niet hoger dan 1 meter en ook niet hoger dan het aansluitende afgewerkte terrein is. Voor het bouwen van een keerwand van 1,5 meter heeft u dus een vergunning nodig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.109 seconds.
OmgevingsWeb