OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Hoofdgebouw / Bijgebouw
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Hoofdgebouw / Bijgebouw

Post Reply Post Reply
Author
Aernout View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Aernout Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hoofdgebouw / Bijgebouw
    Posted: 14 Juli 2017 at 15:31
Ik heb een woning gekocht uit 1950, zie bijlage de tekeningen, zandstraat 23, Beneden Leeuwen. Mijn bedoeling was om achter het huis nog een garage/carport te bouwen 60m2 en een veranda 30 m2 maar volgens de gemeente zijn mijn beide zijvleugels al bijgebouw (80+40m2) 120m2 en mag ik niet over de 150 m2 heen gaan.

De gehele woning staat in het bouwvlak, zijvleugels staan niet zoals in het bestemmingsplan staat 3 mtr achter de voorgevellijn. Van de zijvleugel links was zolder in gebruik door oude bewoners als speelkamer voor kinderen (gedeelte van woning).

De gemeente houdt voet bij stuk dat dit ondergeschikte architectuur is of iets dergelijks en toch als bijgebouwen worden gezien.

Volgens mijn architect zouden ze dit ook zeker anders kunnen beoordelen.

Kan iemand mij van advies voorzien hoe dit juridisch in elkaar zit?
Alvast bedankt.
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Tim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 at 10:46
Beste Aernout,

Zo te zien wordt in het geldende bestemmingsplan het begrip 'bijbehorend bouwwerk' gehanteerd zoals dat ook is omschreven in de regeling voor vergunningvrij bouwen (Besluit omgevingsrecht, bijlage II artikel 1):

"uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd en met de aarde verbonden bouwwerken met een dak;"

Als de zijvleugels geen onderdeel zijn van het oorspronkelijke hoofdgebouw (later gebouwd) of deze zijn functioneel ondergeschikt (bijvoorbeeld als ze vergund zijn als berging en niet als onderdeel van de woning), dan vallen ze dus onder dit begrip.
Back to Top
Cynthia van der Mark View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cynthia van der Mark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2017 at 17:01
Het klopt inderdaad dat u maximaal 150 mē vergunningvrij mag bouwen. Hier dienen alle bijgebouwen die zich al op het perceel bevinden, ongeacht of deze vergunningvrij of met een vergunning zijn gebouwd, vanaf getrokken te worden. Om te bepalen of de zijvleugels als bijgebouwen moeten worden beschouwd, is van belang is hoe uw woning in eerste instantie is opgeleverd. De later gebouwde aanbouwen aan een woning worden gezien als een uitbreiding van het hoofdgebouw. In dat geval zijn zij geen onderdeel van de oorspronkelijke woning geworden en worden zij als bijgebouwen gezien. Wanneer de vleugels direct bij de bouw van de woning zijn gerealiseerd, kunnen zij niet als aanbouw worden aangemerkt.
Back to Top
e.s View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2017 at 22:26
In het van toepassing zijnde bestemmingsplan wordt voor een bijbehorend bouwwerk geen onderscheid gemaakt of deze gelijktijdig met het hoofdgebouw is vergund en/of gerealiseerd.

Ook wordt in dit bestemmingsplan gesteld dat overkappingen en carports niet meetellen in het aantal toegestane mē aan bijbehorende bouwwerken.

Dit bestemmingsplan laat naast het aantal toegestane mē zowel een carport met een max, van 20 mē toe als een overkapping van max. 30 mē.

Aernout is hier inmiddels uitgebreid over ingelicht.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.109 seconds.
OmgevingsWeb