OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Verhogen van erfafscheiding?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Verhogen van erfafscheiding?

Post Reply Post Reply
Author
gjvv1203 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gjvv1203 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Verhogen van erfafscheiding?
    Posted: 15 Juli 2017 at 20:25
Hallo,

Wij hebben een niet al te beste relatie met onze buurman.
In 2015 heeft hij ineens de schutting verwijderd, en een nieuwe geplaatst.
De oude bleek niet op de erfafscheiding te staan, maar op onze grond.
Achteraf had hij deze niet weg mogen halen.
Vervolgens zet hij er een schutting neer die net iets meer dan 2 meter hoog is.

Wij hebben de helft wel meebetaald, en de nieuwe schutting staat precies op de afscheiding. De schutting bestaat uit palen met aan beide kanten planken.

Nu heeft hij de carport omgebouwd tot schuur, en dit voor een deel de tuin in getrokken. Daarbij gebruikt hij zijn zijde van de schutting als zijwand voor de schuur. Deze is nu hoger dan 2 meter, en heeft het dakbeschot deels vastgemaakt aan de planken van de schutting. Zie foto's:
Foto1
foto2
Tegen de schutting heeft hij een stenen muur gemaakt, maar hoe de dakafwerking er verder uit ziet is niet duidelijk.

Het is niet alleen erg lelijk afgewerkt, maar de schutting maakt nu deel uit van de schuur.
Of de schuur maakt nu deel uit van de erfafscheiding en is daarmee veel hoger dan 2 meter.

Mag hij dit zo doen? En wat voor rechten heb ik?

Vriendelijke groeten,

Gert-Jan

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Martin de Bruin View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martin de Bruin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2017 at 08:31
Vorige week is er een uitspraak gedaan over een vergelijkbare situatie. Het betrof hier een vergunningplichtig erfafscheiding verandert in een vergunningvrij bijbehorend bouwwerk door bevestiging afdakje:

Anders dan de rechtbank heeft overwogen is bij de beoordeling van de vraag of erfafscheiding 2 als bijbehorend bouwwerk moet worden aangemerkt, de intentie bij het oprichten van de oorspronkelijke erfafscheiding 2 en het nadien aanbrengen van de overkapping en zijwand, wat daar verder van zij, niet relevant. Daargelaten de intentie van [appellant sub 2] bij het oprichten van erfafscheiding 2 en het daarna aanbrengen van de overkapping en zijwand, is erfafscheiding 2 geschikt om als bijbehorend bouwwerk te gebruiken en wordt het door [appellant sub 2], blijkens onder meer de door hem overgelegde foto’s ook als zodanig gebruikt, momenteel als stalling voor fietsen en scooters. Erfafscheiding 2 dient, gelet hierop, dan ook als bijbehorend bouwwerk te worden aangemerkt. Anders dan de rechtbank heeft overwogen is daarbij voorts niet relevant of aannemelijk is dat de erfafscheiding wordt gebruikt als stalling voor fietsen en scooters. Relevant is uitsluitend of het gebruik van het bouwwerk in planologisch opzicht is gerelateerd aan het gebruik van de woning van [appellant sub 2]. Dat gebruik is niet beperkt tot het stallen van fietsen en scooters. Ook dit heeft de rechtbank niet onderkend.

Lees hier de volledige uitspraak:

http://www.omgevingsweb.nl/jurisprudentie/ECLI:NL:RVS:2017:1878

Zelf kun je bij de gemeente nagaan of het bouwwerk passend is binnen de bestemmingsplanregels.

Mvg,
Back to Top
pm View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2017 at 11:31
Volgens mij is het bouwwerk vergunningvrij. Check hiervoor de afmetingen, afstanden en locatie die zijn genoemd in artikel 2 onderdeel 3 van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht.
Als het bouwwerk hierbinnen past, is het bestemmingsplan niet relevant.

Als het bouwwerk niet binnen het genoemde artikelonderdeel past, is het bestemmingsplan wel relevant. Een bouwwerk is dan vergunningvrij als het binnen het bestemmingsplan en binnen artikel 3 onderdeel 1 van de genoemde bijlage past.

Dus: meten is weten.

Tegen vergunningvrije bouw kan de gemeente niet optreden.
Als het bouwwerk vergunningvrij is, kunt u met de buren overleggen over de afwerking aan uw kant. Of werk het zelf af.
Back to Top
Cynthia van der Mark View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cynthia van der Mark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2017 at 17:02
Er zijn twee manieren om een schuur te bouwen, vergunningvrij dan wel door middel van een vergunning. Indien de schuur vergunningvrij is gebouwd en deze niet aan de voorwaarden voor vergunningvrij bouwen uit het Besluit omgevingsrecht voldoet, kunt u bij de gemeente om handhaving verzoeken.
Indien de buurman de schuur met een vergunning heeft gebouwd, kunt u hier helaas niet zo veel tegen ondernemen.
Back to Top
AlbertV View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AlbertV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2019 at 17:06
Tijdens onze vakantie heeft de buurman zonder overleg de bestaande erfafscheiding vervangen door een hekwerk voorzien van gevaarlijke scherpe punten.
Hij heeft palen laten aanbrengen met in de grond dikke betonpoeren maar dat is wel op mijn grond. Zou ik een hek willen plaatsen dan kan ik geen palen in de grond slaan door zijn poeren.Hij heeft ook de situatie aan mijn kant gewijzigd zonder overleg.
Dit is nu de 2e keer al dat hij dit doet. Nu ben ik er via Kadaster achter gekomnen dat het hekwerk ook nog ongeveer 3 cm op mijn grond staat.
Wat zou ik hier tegen kunnen doen? een gesprek met de man is niet mogelijk. Het is een stel dat ruzie heeft met 4 buren aanbeide kanten.
Albert Veijer
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.109 seconds.
OmgevingsWeb