OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Quickscan vanwege Wet natuurbescherming
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Quickscan vanwege Wet natuurbescherming

Post Reply Post Reply
Author
Rektorik View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rektorik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Quickscan vanwege Wet natuurbescherming
    Posted: 29 Juli 2017 at 17:50
Geacht forum,

Voor een aanvraag omgevingsvergunning inzake 'Het plaatsen van een dakkapel aan de voorgevel' verzoekt de gemeente om het volgende als aanvullende informatie.
'Ontvankelijkheid
Wij hebben uw aanvraag getoetst aan indieningsvereisten van de Ministeriële regeling om- gevingsrecht (Mor). Onze conclusie is dat de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking.
De volgende gegevens zijn nog benodigd:
-Quickscan vanwege Wet natuurbescherming.'

Nu heb ik begrepen dat de aanvrager zelf verantwoordelijk is voor het naleven van de wet Natuurbescherming.
En dat het niet verplicht is om een Quickscan voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning in te dienen.
Is dat correct?
Ook de schaal van het project (een dakkapel op een woonblok van 3 lagen) en in een stedelijke omgeving lijkt mij niet echt noodzakelijk voor een Quickscan vanwege Wnb?
Bij telefonische aanvraag bleek dat men bang was voor een mussennest.
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
W. Zwierenberg View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote W. Zwierenberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 at 10:41
Niet indien er een omgevingsvergunning wordt aangevraagd, dan is er sprake van aanhaking waar de gemeente moet nagaan of er ook toestemming nodig is op grond van de Wet natuurbescherming. Hun vraag is terecht.
Back to Top
R. van den Oetelaar View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote R. van den Oetelaar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 at 11:39
Mijns inziens heeft de heer Zwierenberg strikt formeel gezien gelijk. Je kunt je echter in dit geval ernstig afvragen of het proportioneel is wat hier gevraagd wordt (en mijns inziens zou de betreffende ambtenaar zich dat ook moeten afvragen). Een quickscan kost al snel €600,- à €800,- ex btw namelijk... Deze ambtenaar is zich duidelijk aan het indekken...En dat terwijl de zorgplicht uit de Wet natuurbescherming altijd geldt, met of zonder onderzoek, dat maakt niet uit.

Waarom bel je niet met de betreffende ambtenaar en vraag je of hij ook akkoord is met een paar foto's van de beoogde locatie van het dakvlak waarop de dakkapel is voorzien? Als daaruit duidelijk blijkt dat er geen natuurwaarden aanwezig zijn, dan lijkt het me toch dat hij/ zij daarin mee moet gaan...
Back to Top
Rektorik View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rektorik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 at 11:53
Geachte heer Zierenberg,
Dank u voor het advies. Ik ben bang dat u gelijk heeft. Ik heb e.e.a. ook opgezocht

Geachte heer van den Oetelaar,
Dank u voor het advies.
Telefonisch had ik uw advies ook al voorgesteld. Proportioneel wringt het inderdaad.
Helaas had de ambtenaar er geen oren naar.
Ik heb dit voorstel nu maar per e-mail opgestuurd. Dan krijg ik hopelijk een antwoord zwart op wit en kan ik mijn opdrachtgever (aanvrager) hiervan op de hoogte stellen.
Back to Top
W. Zwierenberg View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote W. Zwierenberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2017 at 10:32
Het is mevrouw Zwierenberg ;) en graag gedaan Rektorik.

@ R. van den Oetelaar: Het klopt dat de zorgplicht altijd geldt maar bij een wabo vergunning is er de aanhaakplicht waardoor op dat moment de toetsplicht bij de ambtenaar komt te liggen. En een wettelijke verplichting op grond van de Wnb laat geen ruimte voor een afweging of iets proportioneel is of niet. Een foto van een dakvlak zegt niets over de vraag of daar onder vleermuizen, mussen of zwaluwen zitten. Dat moet gewoon door een deskundige beoordeeld worden.

Een Gemeente moet zelf beoordelen of zij het proportioneel vinden om hun burgers individueel op te schepen met dit soort onderzoeken en de kosten daarvan. De gemeente zou zelf gemeentebreed een soortenonderzoek kunnen doen waarbij de kosten van dat onderzoek in de leges worden verwerkt. Dat is een optie die het bestuur kan maken. Ze kunnen ook een ecoloog in dienst nemen die een eerste inschatting kan maken of onderzoek nodig is. Helaas hebben veel kleinere gemeenten hier geen budget voor.

Als een dergelijk onderzoek niet gedaan is of er geen ecoloog in dienst is dan moet je zelf als burger aan de slag. En formeel moet dit ook op het moment dat het zou gaan om een vergunningvrije activiteit die wel gevolgen zou kunnen hebben voor beschermde soorten of gebieden.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image