OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - afstand CV rookgasafvoer tot erfgrens
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

afstand CV rookgasafvoer tot erfgrens

Post Reply Post Reply
Author
wtkoos View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wtkoos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: afstand CV rookgasafvoer tot erfgrens
    Posted: 19 September 2017 at 15:11
Ik ben een dakopbouw aan het realiseren op mijn 1910-gebouwde tussenwoning. Met beide buren heb ik een erfdienstbaarheidsovereenkomst gesloten via de notaris om toestemming te krijgen om de hele muur te gebruiken voor de bouw van deze opbouw. In ruil voor deze toestemming mogen de buren tzt deze muur gebruiken om hun eigen dakopbouw te realiseren als ze dat willen.

Bij een van de buren zit de CV rookafvoer precies tegen de erfgrensmuur. Die moet dus verplaatst worden want hij zit tegen de nieuwe dakopbouwmuur.

Maar dat wil de buurvrouw niet. Ik mag er niet aanzitten en vandaag heeft ze de dakbedekkers weggestuurd die de daklekkage bij haar kwamen repareren !

Maar volgens mij moet volgens de huidige eisen de afvoer op 1 meter afstand van de erfgrens komen.    Ik zou hem ook 2 meter kunnen verlengen. Dan gaat het mischien net maar liefst breng ik hem op een beetje afstand van mijn bebouwing.

Wie heeft er gelijk of beter, wat zegt de wet? En wat gebeurt er als er nu nog meer schade komt ivm lekkage omdat het dak tijdelijk met zeilen wordt afgedicht (niet 100% zeker).

Ik zie uit naar jullie reacties. Voor de volgende code geel of orange :-)
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
dwier View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dwier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2017 at 08:25
artikel 3.51 Bouwbesluit 2012:

1. Bij toevoer van verbrandingslucht via een verblijfsgebied, heeft de volgens NEN 1087 bepaalde verdunningsfactor van de uitstoot van een afvoervoorziening voor luchtverversing en van een afvoervoorziening voor rookgas, ter plaatse van een in de uitwendige scheidingsconstructie gelegen instroomopening voor verbrandingslucht, ten hoogste de in tabel 3.33 aangegeven waarde. Bij de bepaling van de verdunningsfactor blijven afvoervoorzieningen en belemmeringen die op een ander perceel liggen, buiten beschouwing.

2. Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas, liggen op een afstand van ten minste 2 m van de perceelsgrens, gemeten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie. Dit geldt niet voor een in een dak gelegen instroomopening of uitmonding. Indien het perceel waarop de gebruiksfunctie ligt, grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt die afstand aangehouden tot het hart van de weg, dat water of dat groen.

3. Een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas ligt, gemeten langszij aan een uitwendige scheidingsconstructie van een gebruiksfunctie, niet zijnde het dak, op een afstand van ten minste 1 m van de perceelsgrens.

4. Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoerziening voor rookgas, gelegen boven een constructieonderdeel of het aansluitende terrein, liggen, ter voorkoming van gehele of gedeeltelijke afsluiting van de opening door ophoping van vuil of sneeuw, ten minste 0,3 m boven de bovenzijde van dat constructieonderdeel of dat terrein.

Lid 2 geeft aan dat de aan- en afvoer minimaal 2 meter van de erfgrens moet liggen, tenzij de voorziening in een dak ligt. In dat geval mag de voorziening ook gelijk met de erfgrens liggen.
Lid 3 bestaat pas sinds 2014, dus weet ik niet of die op uw situatie van toepassing is (omdat de voorziening mogelijk al voor deze datum aanwezig was). Het komt er volgens mij op neer dat , waar de voorziening ook ligt, deze minimaal 1 meter uit de erfgrens moet blijven. Correct me if i'm wrong..
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.047 seconds.
OmgevingsWeb