†††††††

OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Speeltoestel in bestemmingsplan en bezwaar
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Speeltoestel in bestemmingsplan en bezwaar

Post Reply Post Reply
Author
peterb71 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peterb71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speeltoestel in bestemmingsplan en bezwaar
    Posted: 05 Oktober 2017 at 15:59
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje, ik hoop dat iemand hier mij aan het antwoord kan helpen.

De gemeente wilde bij ons in de wijk een speeltoestel plaatsen, op een veldje dat de bestemming 'groen' had. Volgens de gemeente hebben ze daarmee rechtmatig de mogelijkheid om een klimrek o.i.d. neer te zetten. Bewoners ertegenover hebben inspraak gekregen van de gemeente over het type toestel,maar hebben aangegeven dat omdat het betreffende speeltoestel zelf niet in het bestemmingsplan was opgenomen alvorens zij hun woning kochten, ze deze nu helemaal niet geplaatst willen hebben. De gemeente heeft het toestel dus niet geplaatst. Mijn vraag:

Is het zo dat omdat het toestel zelf niet op het bestemmingsplan stond, deze bewoners juridisch gezien in hun recht staan wat betreft het bezwaar maken? oftewel: is de gemeente verplicht om het toestel zelf op het bestemmingsplan te zetten of betekend dit dat de gemeente daar een toestel neer kan zetten en dat de bewoners zich niet op het bestemmingsplan kunnen beroepen tijdens het bezwaar maken?

Ik hoop dat iemand me van de juiste info kan voorzien,
Alvast dank!
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
PM View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 at 10:16
Voor het plaatsen van een toestel in de openbare ruimte is een vergunning nodig. Vaak is het binnen de bestemming Groen wel mogelijk om met een vergunning speeltoestellen te plaatsen, maar dat ligt er dus aan hoe dat in het bestemmingsplan is opgenomen. Dan kan de vergunning dus worden verleend,als de gemeente die tenminste wil aanvragen. Uit het erhaal begrijp in dat de gemeente geen vergunning aanvraagt. Dan komt er dus ook geen speeltoestel.
Alles hangt dus af van de omschrijving van Groen in het bestemmingsplan en de wil van de gemeente om een vergunning te vragen.
Back to Top
PM View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 at 11:42
Overigens hoeft - als de bestemmingsomschrijving speeltoestellen toestaat - geen aanduiding op de plankaart (verbeelding) te worden opgenomen. Dan mag een speeltoestel overal geplaatst worden. De tegenstanders kunnen dan de plaatsing van een speeltoestel niet tegenhouden. Voorop blijft staan dat de gemeente de vergunning moet WILLEN aanvragen. Wellicht gaan de tegenstanders bij het bestuur lobbyen en wordt er een politieke keuze tussen wel of niet aanvragen gemaakt.
Back to Top
peterb71 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peterb71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 at 21:44
Beste PM, duidelijk, dank voor de informatie. Of de Gemeente wel of niet een vergunning had aangevraagd is mij echter niet helemaal duidelijk. De reactie van de gemeente op vragen hieromtrent was als volgt: Hoewel de realisering van een speeltoestel ter plekke in planologisch opzicht mogelijk was, (de geldende bestemming 'groen' staat een vestiging van een speelvoorziening toe), de betreffende locatie niet van meet af aan hiervoor in beeld was Er was geen sprake van plantekeninggen waarop reeds was aangeduid dat hier een speeltoestel zou kunnen worden geplaatst

Hierdoor had ik eigenlijk het idee dat de gemeente 'automatisch' het recht had een speeltoestel te plaatsen, maar kennelijk is dat dus niet zo zonder vergunning?

Edited by peterb71 - 06 Oktober 2017 at 21:44
Back to Top
Ewoud View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ewoud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2017 at 14:38
Een speeltoestel in de openbare ruimte kan vergunningsvrij worden geplaatst, indien wordt voldaan aan de gestelde eisen (zie art. 3, lid 4, bijlage II, van het Bor) en wordt voldaan aan het bestemmingsplan.

Hoofdstuk III. CategorieŽn gevallen waarin voor bouwactiviteiten geen omgevingsvergunning is vereist
Artikel 3
Een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de wet is niet vereist, indien deze activiteit betrekking heeft op:
4. een sport- of speeltoestel anders dan voor uitsluitend particulier gebruik, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. niet hoger dan 4 m, en
b. uitsluitend functionerend met behulp van de zwaartekracht of de fysieke kracht van de mens;
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image