ááááááá

OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Vergunningsvrije erfafscheiding: hoe lang?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Vergunningsvrije erfafscheiding: hoe lang?

Post Reply Post Reply
Author
Tubbe View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tubbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vergunningsvrije erfafscheiding: hoe lang?
    Posted: 15 December 2017 at 17:29
Tussen onze woning en die van de buren willen wij vergunningvrij een schutting plaatsen van 2 meter hoog. Onze woning (hoekhuis) staat 2 meter achter de voorgevelrooilijn van alle andere woningen in de straat.
Bij toepassing van artikel 2 lid 12b uit bijlage 2 van de Bor vraag ik me af tot waar wij op de erfgrens gezamenlijk een schutting mogen bouwen zonder vergunning aan te vragen.
Tot onze voorgevel of tot de voorgevellijn van onze buren (+2m)?

Ter aanvulling:
De Bor definieert de voorgevelrooilijn via het bestemmingsplan of de bouwverordening.
Het betreffende bestemmingsplan bepaalt de voorgevelrooilijn op de grens van het bouwvlak, de bouwverordening (standaard) op het algemeen beloop in de straat.

Conform het bestemmingsplan verspringt de voorgevelrooilijn dus op de perceelsgrens, m.i. geldt daardoor precies op de scheiding geen helder regime.
Namelijk wij mogen bouwen tot onze voorgevelrooilijn en de buren tot hun voorgevelrooilijn. Nu wij gezamenlijk een scheidsmuur plaatsen is de vraag wat geldt?

De gemeente heeft aangegeven geen vergunning te verlenen voor een schutting voor de voorgevelrooilijn, maar waar deze nu moet worden ge´nterpreteerd blijft onduidelijk.
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
DhW View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DhW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 at 09:02
Zoals u zelf al zegt, u mag een schutting bouwen tot uw voorgevelrooilijn, u buren mogen bouwen tot hun voorgevelrooilijn. Is het een gezamenlijke erfafscheiding mag de erfafscheiding worden gebouwd tot de voorste voorgevelrooilijn, in uw geval tot die van de buren. Tot 2 meter is deze vergunningvrij.

Back to Top
Tubbe View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tubbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 at 22:35
Bedankt voor de reactie. En ja ik zou m graag zo interpreteren. Kunt u daarom aangeven waarop u deze stelling/interpretatie baseert?
Back to Top
DhW View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DhW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2017 at 08:32
dat baseer ik op het artikel wat uzelf genoemd heeft: artikel 2 lid 12 van bijlage 2 van het bor.:

12        een erf- of perceelafscheiding, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
    a       niet hoger dan 1 m, of
    b       niet hoger dan 2 m, en
      1║     op een erf of perceel waarop al een gebouw staat waarmee de erf- of perceelafscheiding in functionele relatie staat,
      2║     achter de voorgevelrooilijn, en
      3║     op meer dan 1 m van openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn;

De schutting heeft een functionele relatie tot beide percelen, dus achter de voorgevelrooilijn geld voor beide percelen. de afbeelding van onderstaande link bevestigd dat ook:
http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/toelichtingen/artikel2lid12.asp (rechtsonder).

[/URL]
Back to Top
Tubbe View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tubbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 December 2017 at 15:16
Dat is inderdaad een duidelijke uitleg. En ik vind me plausibel. Het heeft mij eerder verbaasd dat niemand hierop duidelijk uitleg kon geven wat de formele lijn zou moeten zijn.
Hierbij kan het niet uitmaken wie de schutting plaatst aangezien het plaatsing op de erfgrens (en dus met toestemming/verplichte medewerking) zal geschieden.

Natuurlijk komt deze vraag eigenlijk voort uit een andere kwestie die hier onder burenrecht moet worden behandeld...

Oftewel we zijn in discussie met de buren over wel of geen schutting. Onze voorkeur is zo lang mogelijk in verband met onze privacy. Zij hebben liever een weelderige border in onze tuin.

Denkt u dat zij medewerking kunnen weigeren voor het voorste deel nu dat deel functioneel verbonden is met c.q. verklaard wordt door hun woning en niet met het onze? Of zou dat niet uitmaken?
Back to Top
e.s. View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2017 at 20:21
De buren zijn niet verplicht mee te werken aan een 2 meter hoge afscheiding voor de voorgevel(rooilijn) wanneer dit volgens een verordening niet is toegestaan of dit geen plaatselijke gewoonte is. (Artikel 49 Burgerlijk Wetboek Boek 5)
Back to Top
Tubbe View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tubbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Janauri 2018 at 22:26
Dat is nu de vraag. De schutting ligt achter hun voorgevelrooilijn maar vˇˇr de onze daar onze woning twee meter naar achteren staat. Als ik naar de functionaliteitsbinding kijk is er geen sprake van dat de buren hierin een andere keuze kunnen maken dan wij.

Maar als u onderbouwd een andere uitleg kunt geven op de interpretatie van deze situatie dan hoor ik dat graag. Hij is voor velen in het vakgebied niet directe eenduidig. Waardoor men de voorzichtige optie kiest dat onze voorgevelrooilijn leidend zou zijn.

Ik vraagt me af af of het BW af kan doen aan het vergunningvrije bouwrecht van de WABO. Het gaat nl hier juist om interpretatie van dat vergunningvrije recht. Luwte ht.

Back to Top
e.s. View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Janauri 2018 at 23:40
De vergunningvrije regels gelden voor ieder perceel afzonderlijk, dus ook het toepassen van de voorgevelrooilijn. Dit betekend dat een vergunningvrije schutting op de plek die u wilt alleen mogelijk is wanneer deze geheel op het perceel van de buren wordt geplaatst. U zult vast begrijpen niet gedwongen kunnen worden hier aan mee te werken.

Een schutting op die plek kan dus alleen met vergunning gerealiseerd worden. De buren zijn alleen verplicht hier aan mee te werken als een schutting voor de voorgevel volgens een verordening is toegestaan of dit een plaatselijke gewoonte is.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.
OmgevingsWeb