OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Kan opvragen vergunning leiden tot handhaving?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Kan opvragen vergunning leiden tot handhaving?

Post Reply Post Reply
Author
Peter View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kan opvragen vergunning leiden tot handhaving?
    Posted: 06 Janauri 2018 at 20:39
Wij zijn bezig ons huis te verkopen, maar er is onduidelijkheid over een uitbouw die lange tijd geleden door een andere, toenmalige eigenaar is gerealiseerd. Nu heeft onze makelaar bij de gemeente de vergunning opgevraagd voor die uitbouw, maar wij weten helemaal niet of daar destijds een vergunning voor is afgegeven. Zelf hebben we dat bij de aankoop niet gevraagd. Buren hebben nooit geklaagd.

Er zijn echter bijkomende omstandigheden. Wij hebben zelf vorig jaar een omgevingsvergunning aangevraagd om bovenop de uitbouw een verdieping te realiseren. Deze vergunning is afgegeven maar de verbouwing is nog niet als zodanig gerealiseerd.

Is er een kans dat, indien er destijds geen vergunning is afgegeven, de gemeente gaat eisen dat we de woning gaan terugbrengen naar de situatie zoals voor de verbouwing? De gemeente heeft lijkt mij de bestaande situatie impliciet goedgekeurd door de nieuwe vergunning af te geven.
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
e.s. View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote e.s. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Janauri 2018 at 20:44
De gemeente heeft vergunning afgegeven voor de opbouw. Dit lijkt mij alleen mogelijk wanneer deze geconcludeerd heeft dat de bestaande opbouw is vergund of dat deze aanbouw (inmiddels) voldoet aan de vergunningvrije eisen.

Mocht de aanbouw vergunningplichtig zijn en is hiervoor geen vergunning afgegeven dan kan de gemeente m.i. niet eisen dat de aanbouw wordt afgebroken, Zij is namelijk verplicht om eerst te kijken of de aanbouw alsnog vergund kan worden .(d.w.z. of de aanbouw past in het bestemmingsplan en voldoet aan de welstandseisen end.) en aangezien zij vergunning heeft verleend voor de opbouw lijkt mij dat dit het geval is.

Wellicht is je niet bekend dat je bij de gemeente het bouwdossier in kunt zien van iedere woning in de gemeente. Wanneer je weer een woning koopt zou je kunnen overwegen dit te doen.. Hiervoor moet je betalen (in mijn gemeente ca. 16,00) maar daarmee voorkom je dit soort onzekerheden.
Back to Top
KEIJZER View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KEIJZER Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Janauri 2018 at 05:47
Dit is apart.
Mogelijk kan de termijn - vanaf sinds wanneer de eerste bouw er staat - van belang zijn. Mijn ervaring is dat wanneer er door de omwonenden gedoogd is en de bouw er langer staat dan 20 jaar dit van belang is, mocht er geen vergunning verleend zijn.
Logischerwijs lijkt er niets aan de hand te zijn. Want handhavend optreden is waarschijnlijk in deze gemeente niet gebeurd mede omdat omwonenden geen bezwaren tegen de uitbouw hadden.
U heeft in ieder geval een goede makelaar. Want dit behoort bij zijn werkzaamheden.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.
OmgevingsWeb