OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Van bedrijfswoning > plattelandswoning
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Van bedrijfswoning > plattelandswoning

Post Reply Post Reply
Author
TPP View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TPP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Van bedrijfswoning > plattelandswoning
    Posted: 30 Janauri 2018 at 10:43
Beste,

Uit uw verhaal maak ik op dat de 'eigenaar van de boerderij' iemand anders is dan uzelf. Ik neem aan dat dit betekent dat u uw agrarische bedrijf verkocht heeft. Waarschijnlijk heeft u nu nog een woning met daarbij te weinig grond om een volwaardig nieuw agrarisch bedrijf te starten.

Dat brengt u in een erg lastige situatie. Op dit moment woont u al illegaal in uw woning. U woont namelijk in een bedrijfswoning bij een agrarisch bedrijf dat niet meer bestaat en zelfs verkocht is aan iemand anders. Kortom: u mag daar niet meer wonen.

Dit probleem is op te lossen als u uw woning verkoopt aan de eigenaar van uw voormalige agrarische bedrijf. Deze kan de grond dan weer splitsen naar 2 agrarische bedrijven met daarbij op elk van de bedrijven een legale bedrijfswoning. Een andere oplossing is dat u zelf uw grond omzet naar een gewone bedrijfsbestemming. Als u genoeg grond en opslagruimte heeft kunt u wl een volwaardig bedrijf starten. Een voorbeeld is een caravanopslag. Bij dat bedrijf mag u dan een bedrijfswoning hebben.

Deze oplossingen hebben echter niet uw voorkeur en dat begrijp ik. Echter bent u zeker niet de eerste die zichzelf op deze manier in de problemen brengt. En iedereen in uw situatie wil dan een plattelandswoning. Of dat mogelijk is hangt echter van allerlei omstandigheden af. U zult daarvoor naar uw gemeente moeten. U zult de medewerking van de gemeente moeten krijgen en dan is het nog zeer de vraag of het juridisch mogelijk is een plattelandswoning te creren. Bovendien moet het in de regelgeving van de provincie passen.

Het zou dan inderdaad in het bestemmingsplan geregeld moeten worden en u heeft daarvoor toestemming nodig van de eigenaar van de boerderij. Bovendien zult u een bestemmingsplanwijziging moeten betalen.

Ik raad u aan zo snel mogelijk met uw gemeente te gaan praten. Uw woning is inderdaad onverkoopbaar, er kan namelijk geen hypotheek op gevestigd worden. Banken checkten tegenwoordig de onderliggende bestemmingsplannen en als ze zien dat uw pand niet bewoond mag worden zullen zij nooit een hypotheek verstrekken. Verder riskeert u handhaving tegen de momenteel illegale bewoning. Ik hoop dat u een goede verstandhouding heeft met de eigenaar van uw voormalige boerderij. Als hij meedenkt geeft dat u al wat meer lucht.

Heel veel succes gewenst.

Groet
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.125 seconds.
OmgevingsWeb