OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Hoe lang duurt een aanvraag ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Hoe lang duurt een aanvraag ?

Post Reply Post Reply
Author
Adri View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hoe lang duurt een aanvraag ?
    Posted: 25 Mei 2006 at 19:07

Hallo, we hebben een probleem met de buren en met de gemeente.

we hebben plannen om onze woning uit te bouwen en zijn in dec bij de buren geweest om hun in te lichten en er samen uit te komen.

Ze vonden het leuk voor ons maar de aanbouw zou te hoog worden ( 3 meter )

met 2,9 meter zouden ze geen probleem hebben.

we hebben een tekening en bouwberekeningen laten maken en de welstandscomisie begin feb ingelicht met de vraag of 2,9 meter geen probleem zou gweven want binnen moet het 2,6 meter zijn.

We hebben van de gemeente tot nu toe niets gehoord !

omdat we zo lang hebben gewacht op de gemeente en geen reactie kregen hebben we in overleg met de buren een lichte bouwaanvraag gedaan waar we wel aan de 2,6 meter binnen komen ( buiten 3 meter )

22 maart tekeningen en sloop vergunning aangevraagd stempels gekregen

3 mei mocht ik slopen en dat hebben we gedaan maar we hebben nog niets van de gemeente gekregen voor onze bouw vergunning.

sloopwerk hebben we klaar en de fundering is gegraven door ons zelf

we hebben een aanemer gevraagt of hij voor ons wil bouwen en daar zijn we uit gekomen.

aanemer heeft de gemeente gebeld en deze zij dat aanvraag ter inzage lag vanaf 4 april t/m 16 mei.

19 mei is de aanemer begonnen met werkzaamheden en 20 mei kregen we een bouwstop van de gemeente.

Wat blijkt nu de buren hebben op 16 mei bezwaar aangetekend en we moesten stoppen.

De buren hebben me de bijkeuken laten slopen, de tuinmuur die op de scheiding staat en ze hebben zelfs samen met ons de stenen uitgezocht en bouwhekken op hun gerond gezet.

hun bezwaar was dat hun huis minder waard word om te verkopen

ik ben naar de gemeente te gaan voor hoe en wat

nu blijkt dat mijn vergunning niet ter inzage heeft gelegen en dat hij niet in het bestemmingsplan past

gemeente wil wel mee werken voor vrijstelling maar moet eerst bezwaar buren behandelen

We hebben nog niets van de gemeente op papier zelfs de bouwstop niet

hoel lang duurt het nu nog voordat we veder kunnen ?

Edited by Adri
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Bas View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2006 at 23:57
als ik dit zo lees maakt de gemeente er een potje van. belooft weinig goeds, vraag een gesprek aan met hoofd bouw- en woningtoezicht. die kan vast vertellen hoe dit wordt opgelost.
Back to Top
Kees View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kees Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2006 at 18:56

Jullie buren hebben nog een bezwaar gemaakt maar hun bedenkingen bij de gemeente kenbaar gemaakt. De aanvraag moet ter inzage hebben gelegen anders hadden de buren dit niet kunnen doen. In het kort gaat het alsvolgt.

1. aanvraag bouwvergunning 2. aanvraag past niet in het bestemmingplan, gemeente bepaalt of ze een vrijstelling willen verlenen. 3. Indien de gemeente dit wil, wordt dit openbaar kenbaar gemaakt. (ter inzage leggen) 4. belanghebbenden kunnen hiertegen bedenkingen indienen. 5 gemeente beoordeelt bedenkingen en verleend op basis daarvan wil of geen vergunning 6. de vergunning wordt verleend en de belanghebbenden kunnen bezwaar maken of de vergunning wordt geweigerd en jullie kunnen bezwaar maken.

In principe is indien er sprake is van een vrijstelling geen maximale beslistermijn meer. Als ik jullie was zou ik a.s. maandag meteen naar de gemeente gaan en ze verzoeken zo snel mogelijk een beslissing te nemen.

succes

Back to Top
Martijn View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martijn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2006 at 09:21

Lekkere buren heb jij! Natuurlijk geen schriftelijke afspraken gemaakt hierover? Want dan kun je aantonen dat ze er wel degelijk mee akkoord zijn gegaan en dat het geen stijl is nu nog bezwaar te maken!

Wat betreft de gemeente: ook die maken er een zooi van. Als de vergunning nog niet ter inzage heeft gelegen en u nog geen uitspraak heeft van de gemeente betekent dit dat de vergunning van rechtswege moet worden verleend. De termijn van 8 weken om te reageren is inmiddels verstreken. Binnen die termijn had de gemeente of de vergunning moeten verlenen, of af moeten wijzen, of aanhouden (ivm de uitzonderingsprocedure). Die beslissing had u schriftelijk moeten krijgen. Men kan dus nu niet zomaar meer een bouwstop afkondigen!

Ik zou inderdaad naar het hoofd van Bouw en Woningtoezicht stappen en eisen dat er binnen afzienbare tijd een oplossing komt omdat u anders de kosten gaat verhalen op de gemeente en verder gaat met bouwen.

Verder speelt nog het "bezwaar" van de buren: dit kan niet gemaakt worden als het niet ter inzage ligt. Dus ook dat verhaal klopt niet.

Overigens heb ik meer van dit soort zaken gezien. Mocht u meer info willen: www.mdr-advies.nl en neem even contact op.

Met vriendelijke groet,

Martijn de Riet
MdR Advies
Back to Top
Kees View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kees Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2006 at 19:26

Martijn,

Wat jij aangeeft is niet helemaal waar. Als de aanvraag niet in het bestemmingsplan past wordt een aanvraag nooit fataal en gelden er geen beslistermijnen. Dit gebeurt van rechtswege en hoeft niet aan de aanvrager kenbaar worden gemaakt. (is natuurlijk wel netjes).

De bouwstop kan formeel gewoon worden opgelegd omdat er simpelweg geen vergunning is verleend en dus niet met de bouwwerkzaamheden mag worden begonnen.

Je spreekt van bezwaar maar hiervan is procesmatig nog geen sprake, bezwaar kun je pas maken als de vergunning is verleend of geweigerd. Er is nu nog sprake van inspraak.

Tot slot. ik ben het met je eens dat het geen stijl is om nu alsnog de zaak aan te kaarten bij de gemeente. Dit doet echter niets af aan het feit dat dit wel tot de juridische mogelijkheden behoort van de buren. De gemeente mag hieraan niet voorbij gaan.

Back to Top
Martijn View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martijn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2006 at 23:47

Klopt dat als de bouwvergunning niet in het bestemmingsplan past dat er dan geen vergunning kan worden afgegeven van rechtswege, mijn excuus. Maar het is ook zo dat de gemeente dit moet melden als er naar gevraagd wordt. Door de aannemer is geïnformeerd en hierbij is aangegeven dat de zaak ter inzage lag. Dit houdt in dat er vertrouwen is gewekt dat de aanbouw goedgekeurd zou worden, of in ieder geval geen juridische problemen zijn. Nu is het zo dat de gemeente geen oogje dicht kan knijpen maar dat betekent niet dat er ineens geen vergunning meer is. De gemeente is op zijn minst verplicht actief mee te werken aan een oplossing, op basis van (on)behoorlijk bestuur. Het probleem is alleen dat je moet kunnen bewijzen dat die uitspraak er is geweest...

De aannemer is vervolgens begonnen nadat de termijn van inspraak is verlopen. Wat mij betreft een correcte handeling. Overigens was dan de bouwstop er ook gekomen als het echt ter inzage had gelegen, aangezien er bezwaar is gemaakt. Hoe wisten de buren dat ze bezwaar moesten maken trouwens?

Voor het al dan niet verlenen van een bouwvergunning zijn geen inspraakmogelijkheden. Die komen pas als de zaak ter inzage wordt gelegd. En ik ben ook niet van mening dat de gemeente nu een bezwaar van de buren niet moet behandelen (mits het op het juiste punt in de procedure wordt gemaakt). Alleen dient men de procedure te volgen met bijbehorende bezwaarmomenten. En op dit moment is dat dus niet van toepassing.

Met vriendelijke groet,

Martijn de Riet
MdR Advies
Back to Top
Kees View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kees Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2006 at 09:50

De aannemer is vervolgens begonnen nadat de termijn van inspraak is verlopen. Wat mij betreft een correcte handeling. Overigens was dan de bouwstop er ook gekomen als het echt ter inzage had gelegen, aangezien er bezwaar is gemaakt. Hoe wisten de buren dat ze bezwaar moesten maken trouwens?

Nadat de inspraak is verlopen moet er nog een vergunning worden verleend voor er gebouwd mag worden, de aannemer heeft dus niet correct gehandeld.

De termen inzage en bezwaar worden door elkaar gehaald. Er kan nog geen bezwaar gemaakt worden, omdat simpelweg de vergunning niet is verleend. Wat de buren gedaan hebben is hun zienswijze ingediend n.a.v. de ter inzage legging. Waarschijnlijk hebben ze daarbij bij de gemeente verzocht om een bouwstop op te leggen. De zienswijze van de buren worden eerst behandeld en dan wordt vervolgens afgewogen wiens belang er zwaarder weegt, die van Adri of zijn buren. Het is zo dat de gemeente in principe akkoord is, anders wordt er niets ter inzage gelegd. Dus als de buren niets steekhoudends in hebben gebracht zal de vergunning er wel komen.

Adri, waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is de stand van zaken

Back to Top
Martijn View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martijn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2006 at 10:43

Ben ik het opnieuw niet mee eens. Als de bouwvergunning ter inzage is gelegd mag er gebouwd worden voor eigen risico. Houdt wel in dat je moet stoppen bij bezwaar. De bouwvergunning is bij publicatie verleend mits er geen zwaarwegende en gegronde bezwaren van belanghebbenden komen. Bij publicatie is de vergunning alleen nog niet onherroepelijk en kan dus, op basis van bezwaren weer worden ingetrokken. Hij is dan wel degelijk al verleend.

En dat is dus ook het probleem: als ik het goed heb begrepen zegt de gemeente nu dat het nooit ter inzage heeft gelegen! Dus kan er ook geen sprake zijn van bezwaren, zienswijzen, of iets dergelijks. Zou mooi zijn: als ik het met een bouwplan niet mee eens ben stuur ik gewoon iedere drie weken een brief waarna de hele procedure weer wordt stilgelegd...

Dus er zijn twee mogelijkheden:

De gemeente geeft vergunning af, zaak heeft ter inzage gelegen en er is bezwaar ingediend wat eerst behandeld moet worden voor je verder mag bouwen. In dat geval is er niets aan de hand en is dit (buiten een gebrekkige communicatie) de juiste procedure.

Of de zaak past niet in het bestemmingsplan, er volgt een bouwstop omdat er geen vergunning is. Er moet nu eerst vrijstelling worden aangevraagd waartegen bezwaar kan worden aangetekend en daarna wordt de vergunning pas verleend waartegen opnieuw bezwaar kan worden aangetekend. Volgens mij is dit de situatie en kan er nu nog geen zienswijze/bezwaar/verzoek of wat dan ook worden aangetekend. Pas als de aanvraag vrijstelling ter inzage ligt mogen de buren bezwaar maken. De gemeente moet het bezwaarschrift niet ontvankelijk verklaren en de buren duidelijk maken dat ze terug moeten komen als het verhaal ter inzage ligt.

Met vriendelijke groet,

Martijn de Riet
MdR Advies
Back to Top
Kees View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kees Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2006 at 12:01

Sorry Martijn ik denk niet dat wij het met elkaar eens gaan worden.

geen vergunning =  niet bouwen ook niet voor eigen risico. wat jij waarschijnlijk bedoeld is het feit dat de gemeente een verleende bouwvergunning publiceert en dat daartegen bezwaar kan worden gemaakt. Is dit bezwaar gegrond dan kan het zijn dat de gemeente de vergunning moet intrekken. Deze termijn tussen verlening en bezwaar indienen is 6 weken. Deze zes weken bouwt een aanvrager dus voor eigen risico als hij de bezwarentermijn niet af wil wachten. 

Bij een aanvraag in strijd met het bestemmingsplan kan een buurman dus twee keer bij de gemeente zijn "bezwaren" kenbaar maken één keer tijdens de procedure n.a.v. het bericht van de gemeente dat ze van plan zijn om een vergunning te gaan verlenen. De tweede keer nadat een vergunning is verleend. bij de eerste keer noemt men het geen bezwaar maar zienswijze, vandaar de mogelijke verwarring. Zoals is de zaak nu inschat is de gemeente bezig met de behandeling van de zienswijze.   

Back to Top
Martijn View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martijn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2006 at 13:35

Beste Kees,

Als je het zo stelt ben ik het helemaal met je eens, wat betreft de procedure dan.

Alleen meen ik te lezen dat de gemeente de procedure voor vrijstelling niet volgt. Volgens Adri geeft de gemeente aan dat er niets ter inzage heeft gelegen maar dat er toch bezwaar/zienswijze wordt behandeld. En dat kan dus niet. Het indienen van een bezwaar (of zienswijze) kan alleen als er een inzagetermijn is geweest. En volgens de gemeente is die niet geweest, dus is het bezwaar (of zienswijze) niet ontvankelijk.

Zoals ik het lees wordt eerst dit bezwaar behandeld, daarna de vrijstellingsprocedure (en opnieuw bezwaar) en daarna de bouwvergunning (en opnieuw bezwaar). Dat is een stap te veel!

Met vriendelijke groet,

Martijn de Riet
MdR Advies
Back to Top
Kees View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kees Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2006 at 16:21
Martijn, dat klopt. Het kan ook goed zijn dat de buren de gemeente hebben getipt en hebben verzocht om een bouwstop (lees bezwaar hebben gemaakt dat er al begonnen is). Ik denk dat Adri uiteindelijk kan vertellen hoe het nu precies in elkaar stak.
Back to Top
Adri View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2006 at 18:28

Ben Maandag bij de gemeente geweest en heb de gene gesproken die mijn vergunning behandeld.

Hij vond de gang van zaken erg vervelend en wou zijn best doen

Hij dacht dat het bezwaar geen probleem zou geven en wou dat met een collega overlegen ( ze zijn wel berijd om bestemmingsplan aan te passen )

vervolgens zou ik mijn vergunning krijgen zonder dat hij inzage komt want de buren hadden al bezwaar aangetekent en ze proberen deze bezwaren af te wijzen zodat ze niet weer in bezwaar kunnen gaan.

( de buren weten niet dat hij niet ter inzage lag )

de buren wisten van mij zelf dat hij ter inzage lag ( leek me wel zo netjes )

jullie horen hoe het afloopt, Groet Adri

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.
OmgevingsWeb