OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - duivenhok
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

duivenhok

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Boquita View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Boquita Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: duivenhok
    Posted: 25 Maart 2007 at 19:07

Hallo,

Onze buurman heeft medegedeeld een duivenhok te bouwen! Eerst wilde hij op de aanbouw van zijn huis die aan ons huis grenst, m.b.h. van bouw en woningtoezicht is dit voorkomen! Toen besloot hij het in de tuin te bouwen, zonder vergunning, volgens de gemeente had hij die niet nodig en mag hij tot 3 meter hoog de lucht in, volgens de vrom site heeft hij wel vergunning nodig. Nu staat er een toren in zijn tuin, het lijkt wel een baywatch uitkijktoren, waardoor hij rechtstreeks bij ons in de tuin staat te koekeloeren! Snappen jullie dit nog? Daar komt bij dat hij geen afwatering gemaakt heeft, dus dit loopt zo bij ons de tuin in als het regent en staat het hok geen 25 cm uit de scheidingslijn! Mag dit dan wel zo maar??? Wij zitten straks niet graag in de tuin meer als hij z'n duiven staat te roepen!

Onnodig te zeggen dat wij geen contact meer hebben met de buurman! Proficiat voor de buurman, zijn vorige buren moesten ook al niets meer van hem weten! Als ik nu een 3 meter hoge schutting wil plaatsen mag dat niet omdat die niet hoger mag zijn dan 2 meter! Nou vraag ik je.............  is de privacy dan niets meer waard?

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
venlo View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote venlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2007 at 15:22
dien een klacht in bij de gemeente en laat hun uitzoeken of er geen vergunning voor nodig is. Zo te lezen wel, maar zeker weten kun je het pas als het wordt nagemeten.
Back to Top
Eric View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Eric Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2007 at 17:11

1. Waarom geeft de gemeente aan dat het duivenhok wel bouwvergunningsvrij mag en geeft de VROM site aan van niet? Ofwel, welke criteria zouden volgens de VROM site niet voldoen zodat er een bouwvergunning vereist is;

2. Afwatering van een bouwwerk op het terrein van de buren is ingevolge artikel 52 van boek 5, titel 4 van het Burgerlijk Wetboek niet toegestaan. Let op, het betreft hier burenrecht, u dient hier zelf stappen voor te ondernemen (aagetekend schrijven / juridisch advies);

3. Een schutting is een geheel ander bouwwerk dan een bijgebouw, hiervoor gelden andere regels...

Edited by Eric
Back to Top
Boquita View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Boquita Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2007 at 19:11

Toevallig hebben we net verleden week een reactie van de gemeente! Hun reactie, een duivenhok is voor het woongenot van de buurman en daarom mag het vergunningsvrij gebouwd worden! Als ik nu ten goede van mijn woongenot een schutting van 3 meter hoog wil plaatsen tegen dat duivenhok aan, mag dat niet! Ik ga denk ik nog maar een stap verder nu, het kadaster inschakelen, het duivenhok staat nl op de erfafscheiding en dat mag echt NIET volgens ons!

Ik houd jullie op de hoogte! \

Back to Top
Engeltje View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2007 at 14:42

De gemeente maakt een denkfoutje, vermoed ik.... Ze gaan ervan uit dat een duiventil een bijgebouw is, maar dat is niet zo. Een bijgebouw zoals bedoeld in het BBLB (waarin de vergunningsvrije zaken staan omschreven) is iets wat toegankelijk is voor mensen, en voor het verblijf van mensen is bedoeld.

Een duiventil is dit per definitie niet. Deze zou vallen onder de bouwwerken i.p.v. de gebouwen. Op dat moment moet je in een compleet ander artikel kijken, namelijk art. 3 lid 1 sub b. De vergunningsvrije grenzen hiervoor zijn minder dan 1 mtr. hoog, en een opp. van minder dan 2 m2. Wanneer dit overschreden wordt is het ding tot 3 mtr. hoog en 5 m2 groot licht vergunningsplichtig. Alles daarboven is regulier.

Ik denk dat ze de vergunning echter wel zullen krijgen, want het beperkt houden van duiven etc. is inderdaad toegestaan bij een woonfunctie. Dit gaat tot ca. 100-150 duiven, daarna wordt het 'als bedrijfsmatig', en dient het niet meer tot vergroting van het woongenot.

Back to Top
Boquita View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Boquita Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2007 at 12:10
Daar ben ik weer even om jullie up to date te houden! Wij gaan nu een stap ondernemen bij de gemeente waarbij we moeten gaan betalen om de klacht officieel in behandeling te laten nemen. We hebben een en ander uitgezocht en uit laten zoeken en men zegt, dat hij sowieso 1 meter van de erfafscheiding moet blijven. Ik denk dat het een lang slepende toestand gaat worden waarbij wij toch aan het kortste eind gaan trekken want inmiddels staat het duivenhok er al en word het bewoond door zo'n 20 - 25? duiven. Vaak is het zo dat als iets er al eenmaal staat dat het mag blijven staan.................. Tja, burgemeester en wethouders? Ik vraag me af of ze de regels bewust overtreden of niet...........
Back to Top
ekiam View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ekiam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2008 at 11:28

beste boquita,

hoe is het afgelopen? wij lopen zelf tegen een muur van onbegrip aan omdat wij last hebben van het duivenhok van de achterburen (9x2,5 x3).

snappen mensen dan niet dat dat overlast geeft (het gaat hier om minimaal 80-100 duiven)?

Edited by ekiam
Back to Top
Boquita View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Boquita Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2008 at 21:53

Hallo Ekiam,

Door de toch wel natte zomer van verleden jaar, het natte najaar en de toch wel natte winter is het hok van onze buurman vreselijk uit gaan zetten met als gevolg dat hij z'n schuiven en hokken niet meer kon bedienen! Inmiddels had hij ook wel ingezien dat hij erg veel overlast gaf met dat hok van hem en heeft het dus afgebroken, een kleiner hok terug gebouwd en dit ook niet meer op de scheidingslijn geplaatst! De til zelf, oftewel de ren, staat een halve meter van de schutting af en voor ons geeft het allemaal geen overlast meer!

Wij hebben overigens geen last van de duiven zelf, onze buurman heeft kroppers en geen postduiven, over het algemeen worden postduiven in grote getalen gehouden en kroppers zijn bedoeld om van elkaar weg te vangen! Al met al is het bij ons dus wel met een sisser afgelopen!

Ik hoop dat je  hier wat mee kunt?

Back to Top
Mr.K View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr.K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2011 at 09:43
Ja, ik heb hier in Leeuwarden ook zo'n vervelende duivenliefhebber in de buurt.
Schreeuwen en tieren om die kankerverwekkende beesten binnen te krijgen.
Afzichtelijke bouwwerken verrijzen om die beesten droog te houden.
De gemeente is ook hier blind, dus ik neem het recht in eigen hand.
Die vent zoekt maar een binnenhobby, of anders verhuizen.
Back to Top
Arjan View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 September 2011 at 20:03
Hoezo kankerverwekkende beesten? Dat zou betekenen dat elke duivenliefhebben kanker zou krijgen! Wat een onzin.. Ik proef vooroordelen, het is bijna discriminatie. Over het algemeen zijn postduiven liefhebbers professionals. Er gaat veel geld in om. Postduivensport is een sport net als elke andere sport. Een topduif is zelfs meer waard dan een paard/auto of zelfs een huis. De meeste mensen zijn onwetend.. Dat is het grote probleem. Zij zoeken problemen.. Die er niet zijn.
( Bijv. een weetje. Duiven kunnen niet poepen als ze vliegen ) Maar wel deze zelfde duiven de schuld geven van poep op auto of was.. ) Te zot voor woorden. Gun iedereen zijn hobby of sport.

Bovenstaande persoon is in mijn ogen dan ook gefrustreerd..
Back to Top
magyar View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magyar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2012 at 19:51
we kan mij vertellen welk  artikel nr in wetboek over rechten van duivenhokken sta mijn buur heeft nu ook  een duivenhok gebouwd  tegen mijn erfgrens
Back to Top
Ron View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ron Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 April 2012 at 13:54
Geef je helemaal gelijk Arjan. Als er ergens een duivenhok wordt gebouwd staat de hele buurt te kijken. Gelijk begint iedereen te praten en te wijzen en te schelden. Na 2 maanden zeggen ze; ow dat valt wel mee. Daar hebben we geen last van.
Voor de rest moet je natuurlijk wel een meter van de erfgrens blijven. Maar dat spreekt voor zich.

Back to Top
Guido View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guido Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2012 at 12:16
Ik heb ook een achter buurman met duivenhokken. De hokken staan tegen de afscheidingsmuur aan. Onze tuin(tjes) liggen midden in de stad en zijn niet al te groot. Als ik in mijn tuin zit, zijn de hokken minimaal 0 en maximaal 3 mtr bij me vandaan. De hokken beslaan ca 30% van de omheining van mijn tuin. 
Ik kan niet meer in mijn tuin zitten, je wordt stapelgek van het ge-koer en de weeďge stank die over de muur komt, niet zozeer de stront maar een muf vies luchtje. Verder is het aantal vliegen drastisch toegenomen.
Ik heb mijn tuin nu opgegeven en ik kan er niets aan doen. De gemeente doet er ook niets aan, alle gebouwtjes voldoen aan de verordening, en ik ben bij verre degene die er het meeste last van heeft. Kan wel klagen maar ik krijg altijd weer de vraag "of ik de enige ben?!" 
De buurman zelf heeft een dakterras dat ca 15mtr bij zijn tuintje vandaan ligt. Ik heb hem al aangeboden om een hok op zijn dak te maken, ik wel het zelfs mee betalen, ook goed voor de aanvlieg route dan hoeven de beestjes niet meer zo moeilijk te dalen, hier wil de buurman echter niets van weten.
Heeft iemand een TIP? 
Verder zou ik de afscheiding kunnen verhogen van 2 mrt naar bijv 2,5 mtr, daarvoor heb ik een vergunning nodig, kost minimaal 500 euro legen, terwijl het bouwen van een duiventil van 3mtr gewoon zonder vergunning mag? Ik snap het niet meer...

Benzine+lucifer?

Back to Top
Guido View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guido Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2012 at 12:24
@Arja en Ron, lees hieronder. Voor mij als niet duiven-liefhebber heb ik ze dan ook liever niet in grote aantallen langs mij wonen, dat begrijpen jullie toch wel of niet?

Allergische reacties

Gedroogde uitwerpselen, veren en huidschilfers van duiven kunnen in de lucht terechtkomen. Deze deeltjes kunnen bij sommige mensen een allergische reactie veroorzaken na inademing. Dit kan leiden tot ziekten zoals astma en duivenmelkerslong, een allergische ontsteking van de longblaasjes.

Zijn er risico’s voor de gezondheid?
In nesten en uitwerpselen van duiven kunnen veel verschillende beestjes leven, zoals vogelmijt en ziekteverwekkende organismen. Uit een onderzoek blijkt dat er bij gemiddeld 8% van de duiven een bacterie in hun poep zit die de papegaaienziekte veroorzaakt. Deze bacterie kan leiden tot een longontsteking bij mensen. Jaarlijks krijgt Dierplaagbeheersing tussen de 10 en 25 meldingen van vogelmijt die in de nesten van duiven leeft. Als de duiven uitvliegen, gaat de vogelmijt op zoek naar een andere gastheer, bijvoorbeeld de mens. De kans dat u ziek wordt van duiven is erg klein. U kunt ervoor zorgen dat duiven geen nesten maken in de buurt van of tegen uw huis, zodat u niet in aanraking komt met ontlasting en huidschilfers van duiven. In Nederland wordt de overdracht van ziektes via duiven niet centraal onderzocht en geregistreerd. Daardoor is niet precies bekend hoe vaak ziekteverschijnselen kunnen worden gerelateerd aan duiven.   

Wat kunt u zelf doen om overlast te voorkomen?   
Om een duivenplaag en daardoor duivenoverlast te voorkomen, is het belangrijk dat duiven niet broeden op uw balkon. In de winkel verkopen we duivenpinnen, waarmee u kunt voorkomen dat duiven op de rand van het balkon gaan zitten. Met gaas kunt u eventueel uw hele balkon ontoegankelijk voor duiven maken. Een andere mogelijkheid is om cd-schijfjes op uw balkon te hangen. U kunt ook een driedimensionale vlieger in de vorm van roofvogel of een plastic roofvogel op het balkon plaatsen om te voorkomen dat duiven op uw balkon landen (roofvogels zijn natuurlijke vijanden van duiven).  
Back to Top
bergomi View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergomi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2014 at 14:51
Dit gaat over stadsduiven, die zijn inderdaad smerig. Maar postduiven zijn gezonde krachtige vogels die prestaties moeten leveren, dan kan je niet ziek zijn. Leeghoofd!
Back to Top
bergomi View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergomi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2014 at 14:57
Niet zeiken joh, laat iedereen zijn hobby beoefenen. Je hebt er de ballen verstand van. Laat mij maar in jouw huis wonen als je het zat bent, ik woon graag naast een duiven liefhebber.
Back to Top
bergomi View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergomi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2014 at 15:01
Benzine en lucifer? LUCIFERS geven aan hoe primitief je bent, maar mij best als je jezelf in de fik wil steken.....
Back to Top
Paul View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Paul Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2014 at 20:57
Ik vindt dat ALLE mensen die tegen duivenmelkers zijn, mits die ze zich aan de regels v.d. bouwwerken houden, zich toch eerst eens beter moeten laten voorlichten of zelf op zoek gaan naar informatie. Doe dat aub voor jullie allemaal een grote mond opzetten. Als ik bovenstaande allemaal lees, denk ik dat ik het met kinderen van groep 4 te maken heb. Jullie hoeven ALLEMAAL niet bang te zijn voor jullie gezondheid als er een duivenmelker naast jullie woont. En er valt echt GEEN duivenpoep op jullie grond. Gelukkig was er een iemand die dat nog eens duidelijk heeft geschreven; duiven kunnen NIET POEPEN als ze vliegen!!! Gelukkig houden niet alle mensen van een goudvis in een kom!! Laat hun van hun hobby genieten!!Question
Back to Top
Doppy View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doppy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2014 at 15:17
Ik heb ook een buurman, 3 deuren verder in een rijtje gezinswoningen, die duiven houdt. De duiven vliegen de hele dag rond, komen in mijn zeer kleine achtertuin het vogelvoer voor de meesjes en andere vogels opeten en schijten de hele tuin vol. Ik zou dolgraag van de overlast af willen komen maar heb geen idee hoe. Ik ga nu proberen om ze van het dak van mijn schuurtje te spuiten met de hogedrukslang. Is dat toegestaan of krijg ik daar problemen mee?
De buurman heeft nooit met mij en de andere buren gesproken. We hebben er allemaal last van en kunnen geen was buitendrogen. Wie heeft een idee?
Back to Top
guido View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote guido Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2014 at 17:03
Bergomi, je weet niet waar je het over hebt.

Als je het wel wilt weten, dan ga je eens lekker op een zonnig dagje tussen de duiven kooien zitten ( 1 mtr er vandaan) waar er zon 150 wonen, en een bbq'tje doen of lekker proberen te ontspannen ( in je eigen tuin notabene), met wat vrienden en dan kijk eens hoe lang dat goed gaat.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.109 seconds.
OmgevingsWeb