†††††††

OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - standaard deurhoogte
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

standaard deurhoogte

Post Reply Post Reply
Author
Sander Hoogland View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sander Hoogland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: standaard deurhoogte
    Posted: 13 September 2007 at 11:27

Hallo allemaal,

Misschien niet zozeer een vraag maar even een opmerking betreft de standaard deurhoogtes.

Als ik een naar buiten draaiend deur met een standaard hoogte van 2315mm toepas voldoe ik niet meer aan het bouwbesluit.

(tussen onderdorpel en bovendorpel dus 2300mm, en boven sponning van 17 en beneden 17 met bijv. een holonite premax onderdorpel BU67)

Aangezien er een vrije doorgang van 2300mm vereist is.

Nu is er dus een discussie met de aannemer over dit geval want die wilt uiteraard de standaard deuren toepassen wat eigelijk ook wel begrijpelijk is.

(Deze opmerking geldt uiteraard voor buitendeuren!)

Moeten de deurleveranciers niet gewoon 2 typen deuren gaan aanbieden, naar binnen draaiend en buitendraaiend.

Zijn we in ieder geval van deze discussie af.

Iemand dit al een keer meegemaakt, vast wel.

ik hoor het graag

Groet Sander

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
burokoedoot View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote burokoedoot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2007 at 15:27

Sander,

Ik ken de genoemde probleemstelling van de naar buiten draaiende buitendeuren (bijvoorbeeld een deur naar de tuin) ook. Je komt dan net wat hoogte tekort als je uitgaat van de maar van 2315 en 2 sponningen van 17mm.

De deurhoogte van 2315 is echter geen standaard meer bij veel deurenleveranciers. Als je bijvoorbeeld op de site kijkt van www.kegro.nl zul je zien dat de deuren in hoogtes tot 2600mm te krijgen zijn. Dus eigenlijk bestel je een maatwerkproduct. Vaak is het zelfs zo dat de deurenleverancier de af te hangen deur in komt meten voordat hij gaat leveren.

Het argument van de aannemer om een "standaard" deur te willen bestellen van 2315 is dus erg zwak.

Hoop dat je hier iets mee kunt,

Groet,

Pascal Koedoot,
BuroKoedoot
Bouwkundige Ondersteuning
Back to Top
Jan Paul View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Paul Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2007 at 16:41

Waar staat in het bouwbesluit dat er overal een vrije doorgang van 2300mm vereist is?

De voordeur draait meestal naar binnen, volgens mij voldoe je dan aan de eisen uit het bouwbesluit.

Back to Top
burokoedoot View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote burokoedoot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2007 at 18:56

Jan Paul,

In afdeling 4.3; vrije doorgang staat vermeld dat de vrije doorgang voor de meeste gebruiksfuncties minimaal 2,3m x 0,85m moet zijn. Voor een logiesfunctie en een woonwagenfunctie staat de hoogte op 2,1m.

In het geval van een naar binnen draaiende deur kan je veelal met een deurhoogte van 2315mm voldoen, dat klopt inderdaad.

Groet,

Pascal Koedoot,
BuroKoedoot
Bouwkundige Ondersteuning
Back to Top
MdR Advies View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MdR Advies Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 at 10:35

in mijn ervaring is de maatvoering van een deur tegenwoordig niet echt meer aan een "standaardmaat" gebonden... de aannemers waarmee ik werk kunnen zonder meerkosten zo'n beetje alles leveren tot 2600mm...
Sowieso is het volgens mij geen discussie: de aannemer heeft te leveren wat op tekening staat.

Met vriendelijke groet,

Martijn de Riet
MdR Advies
www.mdr-advies.nl
Back to Top
Kaaskop View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kaaskop Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2007 at 10:03

In het Bouwbesluit staat een minimale maat van 2,3 meter vrije hoogte.
Als er een vrije doorgang is van 2285mm is dit, wanneer je het afrond in meters zoals in het bouwbesluit, toch ook 2,3 meter....!?!?!
Aangezien het Bouwbesluit hier niet in mm maar in meters meet lijkt het mij dat zij hier enige speling inbouwen?!?!?!

Back to Top
jack View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jack Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2007 at 14:04
Originally posted by Kaaskop Kaaskop wrote:

In het Bouwbesluit staat een minimale maat van 2,3 meter vrije hoogte.
Als er een vrije doorgang is van 2285mm is dit, wanneer je het afrond in meters zoals in het bouwbesluit, toch ook 2,3 meter....!?!?!
Aangezien het Bouwbesluit hier niet in mm maar in meters meet lijkt het mij dat zij hier enige speling inbouwen?!?!?!

Nou kaaskop,

Jij mag nog even aan de studie...

helaas zit in de voorschriften van het bouwbesluit geen speling. Het betreft minimale eisen. grotere vrije hioogte mag dus wel, maar lager als 2,3m niet!!

succes.

Back to Top
MdR Advies View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MdR Advies Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2007 at 14:36

Dat wou ik zeggen. 2285mm = 2,285m, en niet 2,300m. Einde discussie lijkt me.
Als jij een nieuwe pc koopt voor 2.285,- mogen ze die dan afronden op 2.300? Want dan wil ik wel een handeltje met je beginnen...

Maar even serieus: dat werkt niet, dan is het eind zoek. er is voor wettelijke regels maar 1 interpretatie en dat is naar de letter. 2,3 is 2,3. hoe je het ook schrijft. Of zou 2,2501 ook 2,3m zijn?

Met vriendelijke groet,

Martijn de Riet
MdR Advies
www.mdr-advies.nl
Back to Top
Kaaskop View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kaaskop Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2007 at 15:36

Dat aan de studie moeten zal wel mee vallen hoop ik.
Uiteraard zal ik altijd uitgaan van 2300 mm, maar als ik een deur van 2315 toe moet passen met een onder en bovendorpel en ik volgens de kozijnleverancier een vrije doorgang van 2285mm heb vind ik dat geen issue waar ik stil zou blijven staan. Degene die dat wel doet is mijn inziens niet echt reŽel bezig.

Ik vind de opmerkingen van Martijn toch wel kort door de bocht.
"2285mm = 2,285m, en niet 2,300m" is inderdaad waar. Maar als je, net als in het bouwbesluit, ga afronden tot 1 cijfer achter de komma is het wel 2,3.
Als ik zo'n besluit zou schrijven zou ik toch echt 2300mm neerzetten of 2,3000 meter.
Op school kreeg ik ook altijd gewoon een 6 op mijn rapport terwijl ik een 5,5 voor het examen stond en met mijn examen een 5,4 haalde....

Back to Top
Kian View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2007 at 08:08

Kaaskop,

Kijk maar eens in art. 1.1.5 blz 40 van praktijkboek BB, daarin staat dat je NIET mag afronden.

Back to Top
Sander Hoogland View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sander Hoogland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2007 at 10:45

Wat mijn leraar vroeger altijd maar zei:

"Als je aan de strop hangt en je hangt 1mm boven de grond ga alsnog dood"

Back to Top
Graaf cijfer View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Graaf cijfer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2012 at 16:18
Op de HTS heb ik het volgende geleerd. Als je een getal opschrijft laat je ook een bepaalde nauwkeurigheid zien (significantie oftewel signifivante cijfers) dus:
- met 2,3 meter wordt bedoeld alles tussen 2,25 en 2,34 m;
- met 2300 mm wordt bedoeld alles tussen 2299,5 en 2300,4 mm.

Zo is het en niet anders!!!

Back to Top
Ariette Budding View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariette Budding Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2017 at 12:39
Ik las op de site van Skantrea (deurenleverancier) dat zij standaard deurmaten hebben voor voordeuren van 2315 mmhoogte, maar voor achterdeuren (lees naar buiten draaiende deuren) 2340 mm hoogte Zo voldoen zij dus aan het bouwbesluit.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.453 seconds.
OmgevingsWeb