OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - verkeersruimte in verblijfsgebied?!
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

verkeersruimte in verblijfsgebied?!

Post Reply Post Reply
Author
kjgeertsema View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjgeertsema Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: verkeersruimte in verblijfsgebied?!
    Posted: 01 Oktober 2008 at 17:12
Weet iemand waar een verkeersruimte in een verblijfsgebied aan moet voldoen?

Ik kan nergens in het bouwbesluit vinden of je een verkeersruimte mag maken in een verblijfsgebied zonder dat dit een besloten ruimte is...

Het probleem is namelijk dat de voordeur (vanuit besloten gemeenschappelijk trappenhuis) in een verblijfsgebied (keuken) uitkomt. Als ik een verkeersruimte aangeef voor de deur, hoeft deze deur  niet meer aan de geluidseis van 0dB (art. 3.19) te voldoen (zo'n deur kost  3000,-). Ik wil dus niet een portaal maken voor de voordeur.

Weet iemand wat er wel en niet mag?

Edited by kjgeertsema
Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjgeertsema Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2008 at 17:44

De gewenste situatie:
Blauw is verkeersruimte, gearceerd is verblijfsgebied en geel is het gemeenschappelijke trappenhuis.

Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2008 at 17:53
Het Bouwbesluit is ooit bedacht om woningen (en andere gebouwen) een zekere kwaliteit mee te geven. De FUNCTIONELE eis is in dit geval dat de gebruiker van verblijfsruimte A geen (of beperkt) geluidsoverlast heeft van ruimte B. Het makkelijkste is doorgaans om je ontwerp te laten voldoen aan de PRESTATIE-eisen die gewoon in het BB staan omschreven. Dit hoeft uiteraard niet, je mag best je creativiteit gebruiken om een andere oplossing te zoeken, zolang je maar aantoont dat die oplossing gelijkwaardig is.

M.a.w.: als jij kunt aantonen d.m.v. een rapportje dat die paar kuub lucht in jouw verkeers'ruimte' i.c.m. een standaard deur het geluid voldoende tegenhoudt, dan zit je gebakken.

Maar volgens mij kun je je geld beter besteden aan een beproefde deur, dan aan een onderzoekje dat aan gaat tonen dat jouw 'constructie' niet voldoet
Back to Top
Deusje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Deusje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 at 08:13
De eis geldt volgens mij van besloten ruimte (de gemeenschappelijk trappenhuis) naar het verblijfsgebied. Dat daar een verkeersruimte tussen zit, houdt niet in dat de eis niet meer van toepassing is
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjgeertsema Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 at 09:14
Maar in feite komt de deur nu uit in een verkeersruimte. Moet een verkeersruimte afgesloten zijn? Ik kan het nergens vinden in BB...
Back to Top
Deusje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Deusje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 at 10:07
Een verkeersruimte hoeft geen afsluitbare ruimte te zijn. Als iets niet in het Bouwbesluit staat, geldt er geen eis.
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 at 10:15
Originally posted by kjgeertsema kjgeertsema wrote:

Maar in feite komt de deur nu uit in een verkeersruimte. Moet een verkeersruimte afgesloten zijn? Ik kan het nergens vinden in BB...

In feite maak je nu niet een verkeersruimte, maar een verblijfsruimte met een verkeersroute er door heen. En bovendien (zoals Deusje ook al aangaf) blijft de geluidseis gewoon staan. Echter omdat je nu niet de isolerende werking van een hal mee kunt rekenen zul je zwaardere voorzieningen moeten treffen.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjgeertsema Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 at 11:05
Ik snap wel dat je met een portaal/hal het probleem oplost. Ik snap ook wel dat de verkeersroute, verkeersruimte en het verblijfsgebied in 1 open ruimte liggen.

Maar waar staat dan in het BB dat een niet besloten verkeersruimte een verkeersroute is en dat de geluidwerende eis geld voor een verblijfsruimte die je via een verkeersruimte bereikt.

Dan voldoet een loft dus nooit aan het bouwbesluit. En moet je altijd een deur tussen de hal en de keuken/woonkamer hebben. Het is wel logisch maar ik moet het in BB kunnen vinden ivm discussie met de gemeente...
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 at 17:42
Waarom benader je het toch zo moeilijk? Er geldt in dit geval een geluidseis tussen het trappenhuis en de keuken/woonkamer. Daar moet je aan voldoen! Het Bouwbesluit zegt helemaal niets over de 'weg' die dat geluid volgt, het maakt dus ook geen donder uit of je een (denkbeeldige) hal hebt of niet. De enige functie die een hal in dat geval heeft, is het tegenhouden van geluid omdat dit geluid door meerdere deuren en/of wanden moet. Dat gaat hier niet op, dus je voldoet gewoon niet. Als het niet linksom kan, dan moet het rechtsom. Meer is er niet van.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjgeertsema Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2008 at 01:14
Rustig maar...
Er staat blijkbaar niet duidelijk in het BB wat de randvoorwaarden zijn voor het benoemen van een ruimte. Anders had ik deze vragen niet.

Uit welke artikels van het BB put jij je wijsheid (behalve 3.19) Leon?
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2008 at 08:13
Echte wijsheid is niet in BB-artikelen uit te drukken 

Punt is: trappenhuis en keuken liggen naast elkaar, dus heb je de geluidseis (da's wel bekend). Die betonwand zal wel voldoen lijkt me, echter de deur is in dit geval een geluidslek. Het maakt in jouw geval niet uit of er een verkeers'ruimte' benoemd is, punt is dat het geluid van het trappenhuis in je keuken kan komen. Er is geen voorziening die het geluid tegenhoudt. Zie het als omloopgeluid.
Back to Top
John View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote John Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juli 2016 at 19:17
Mag in een kantoorgebouw het noodtrappenhuis worden gebruikt als verkeersruimte.
Voorbeeld:
In een kantoorgebouw (begane grond en 3 verdiepingen) zijn aan beide uiteinden van het gebouw noodtrappenhuizen gesitueerd. De derde verdieping wordt betrokken door een nieuwe huurder. De huurder op de begane grond wil niet dat de nieuwe huurder zich door hun werkruimte naar de lift begeeft en heeft naar verhuurder aangegeven dat de nieuwe huurder dan maar gebruik moet maken van de noodtrappenhuizen. Dit is natuurlijk geen gewenste situatie.
Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad en mag dit? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.096 seconds.
OmgevingsWeb