†††††††

OmgevingsWeb
  New Posts New Posts RSS Feed - Ventilatie en wtw / EPC
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ventilatie en wtw / EPC

Post Reply Post Reply
Author
havke View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote havke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ventilatie en wtw / EPC
    Posted: 15 Oktober 2008 at 13:05

Hallo,

Wij zijn begonnen met het bouwen van een woning in eigen beheer. Hier komt tegenwoordig toch iets meer bij kijken dan een aantal jaren terug.

De bouwvergunningen e.d. zijn al binnen, echter begin ik mín twijfels wat te krijgen over bepaalde keuzes van de tekenaar. Alles is een beetje via via gegaan om de kosten te drukken, zo ook de EPC berekeningen.

Uit de EPC berekeningen blijkt dat er een WTW nodig zou zijn. Nu zijn in onze bouwaanvraag kunststofkozijnen vermeld, echter in de EPC berekeningen zag ik gisteren staan dat er van hout is uitgegaan. Volgens een adviseur van de kunststofkozijnen hebben die een betere isolatiewaarde dan houten kozijnen.
Is het verstandig om de EPC berekeningen opnieuw te laten maken en deze opnieuw in te dienen als aanvulling op de bouwvergunning? Kan dit zelfs tot een verschil leiden dat er geen WTW nodig zou zijn?

Daarnaast zag ik dat er van een mechanische ventilatie was uitgegaan. Zelf ben ik meer voorstander van natuurlijke ventilatie. Kan deze ventilatie nog een negatieve invloed hebben op de EPC waarde, of kiest men hier juist voor om een betere EPC waarde te verkrijgen?

Bij voorbaat dank,

havke

Back to Top
Sponsored Links

Back to Top
Paco View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Paco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2008 at 16:02
Vraag 1: wat voor WTW-installatie is er toegespast? WTW = Warmte TerugWinning en dat kan op verschillende manieren. Terugwinning van warmte uit de binnenlucht om lucht van buiten te verwarmen (zgn. balansventilatiesysteem), of voor het voorverwarmen van warm water m.b.v. een buffervat. Maar ook de zgn. doucheWTW's waarbij gebruikt warm water wordt gebruikt om nieuw warm water voor te verwarmen.
Vraag 2: de mechanische ventilatie, is dat mechanische afvoer en natuurlijke toevoer (met roosters)? Dit is bijna standaard. Geheel natuurlijke ventilatie is met de huidige eisen niet uitvoerbaar. Heb je een balansventilatiesysteem, is er zowiezo mechanische toe- en afvoer.
Ja, er zijn kunststof kozijnen die (i.c.m. het juiste glas) beter isoleren dan houten kozijnen. De leverancier moet de juiste getallen voor de EPC-berekening aanleveren.
De gegevens van de EPC-berekening moeten overeenkomen met de bouwtekeningen. Dus in de berekening had al kunststof kozijnen moeten staan (althans de juiste Uwaarde raam). Of dit helpt om de WTW te laten vervallen? Alleen een nieuwe berekening kan dat aantonen. Let wel op dat dan de gegevens van je bouwaanvraag veranderen!
Back to Top
havke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote havke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2008 at 16:39

Hoi Paco,
dank voor je reactie. Ik zal nog eens gaan kijken welke WTW en mechanische ventilatiemethode er wordt gebruikt en dat hier z.s.m. plaatsen.

Ik begrijp dat de gegevens van de bouwaanvraag veranderen, echter hierin is al de fout gemaakt. In de bouwaanvraag staat kunstof en in de EPC berekeningen hout.

Back to Top
havke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote havke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2008 at 20:52

Hierbij de gegevens van de EPC berekening:
ventilatie: machanische luchttoe- en afvoer, Ntwt : 0.95, toevoer niet uitschakelbaar, 100% bypass, voorverwarming door warmteterugwinning,

qua ramen/kozijnen is er van hout uitgegaan

uiteindelijk komt de EPC berekening uit op 0,89. Als extra componenten wordt een douchewaterpijn wtw en een bepaalde Intergas CV ketel genoemd. Met deze componenten komt men dan op een ECP van 0,785.

De douchepijp wtw en de ketel vind ik niet echt een probleem. De mech.vent. met wtw vind ik zelf persoonlijk minder. Wat zijn de kosten van een dergelijk systeem?
Mag men dan bijv. nog een open rookkanaal in de woning hebben voor een openhaard? Wat is het advies qua natuurlijke luchten? etc.

Zoals jullie zien ben ik niet echt bekend met de bovenstaande materie en hoop hier een aantal adviezen, dan wel tips op te kunnen doen.

Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2008 at 21:38
Gebalanceerde (mechanische) ventilatie met WTW is wel een prijzig systeem, maar het is wel een goede manier om aan je EPC te voldoen.

Als alternatief zou je er voor kunnen kiezen voor natuurlijk toevoer met CO2-gestuurde ventilatieroosters. Is ook een prijzig systeem, maar op die manier heb je wel je natuurlijke toevoer. Het lijkt me raadzaam om dit door je EPC-man even te laten doorrekenen, de kans is wel aanwezig dat je op andere vlakken iets meer 'winst' moet zien te behalen, wellicht dat de combinatie van kunststof ipv kunststof kozijnen en hogere isolatiewaarde voor vloer en/of wand en/of dak voldoende oplevert. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het zou immers jammer zijn wanneer je achteraf niet tevreden bent met je ventilatievoorziening, da's niet iets wat je achteraf even vervangt...
Back to Top
Paco View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Paco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 at 08:16
Ander alternatief die misschien de vereiste EP haalt: het Vital Air Systeem van Buva. Dit is natuurlijke ventilatietoevoer dmv zelfregelende roosters. De herberekening geeft een behoorlijke verlaging van de EP. Eventueel icm het nieuwe H2O systeem waarbij retourventilatielucht gebruikt wordt om een buffervat warm water voor te verwarmen. Ook te gebruiken icm douchepijpwtw. Zie www.buva.nl .
Back to Top
havke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote havke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 at 09:23

Volgens de EPC berekenaar, schiet de EPC gigantisch omhoog als je gebruik maakt van natuurlijke ventilatie. Zit hem met name in het stukje wtw wat de EPC naar beneden brengt.
Daarnaast maakt het niet echt uit of je met houten kozijnen of kunststof rekent aangezienhet programma daat niet echt mee rekent. Het is met name het glas waar naar gekeken wordt.

Dus al met al, lijkt het erop dat we aan de gebalanceerde ventilatie vast zitten... baal daar een beetje van aangezien je daar toch ook veel negatieve verhalen over hoor. Ook qua bouw van de woning zullen we nu moeten gaan kijken waar we de aan/afvoerbuizen het beste langs kunnen voeren...

Weten jullie bij wat voor bedrijf je het beste info kunt inwinnen omtrent dergelijke systemen in het noorden van het land (Frl)?
Wat zijn de kosten van zo'n systeem eigenlijk (weer een leuke extra post voor het onvoorziene onkosten potje)...

Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 at 10:13
Het ligt natuurlijk een beetje aan het ontwerp van je woning (grootte, ligging) maar het is wel degelijk mogelijk om (vrijstaande!) woningen te bouwen zonder gebalanceerde ventilatie. Je moet er alleen wel even aandacht aan besteden. Denk er verder ook even aan om je woning te voorzien van zonwering. Wanneer je dit aangeeft in de EPC-berekening kan dit ook tot een interessante verlaging leiden.
Back to Top
Paco View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Paco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 at 10:43
Uit ervaring weet ik dat de toepassing van een Vital Air Systeem + H2O een goede vervanger is voor gebalanceerde ventilatie. Vooral als het om een wat grotere woning gaat (GO > 100 m2). Het gaat er nl. niet om wat voor WTW systeem je toepast, maar dat je er eentje toepast.
Vaak wordt er meteen naar gebalanceerde ventilatie gegrepen uit gewoonte, omdat dit een van de eerste systemen was die een grote besparing op je EP kon bewerkstelligen. Tegenwoordig zijn er meer systemen op de markt.
Laat je EP-berekenaar de gegevens van Buva eens invullen (ook herberekeningsformulier via internet te downloaden). Ze zijn bij Buva ook bereid jouw EP-berekening aan te passen.
Nee, ik werk niet bij Buva en heb geen aandelen, alleen goede ervaringen.
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 at 11:10
Originally posted by Paco Paco wrote:

Nee, ik werk niet bij Buva en heb geen aandelen, alleen goede ervaringen.

Met die H2O-toevoeging ben ik niet bekend (principe/gebruiksgemak zal hetzelfde zijn lijkt me), maar ik sluit me geheel bij deze opmerking aan.
Back to Top
havke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote havke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 at 11:26

oke, zal me ook eens in dat systeem gaan verdiepen... de EPC berekenaar zegt nog weinig te kunnen doen... Densoods zou ik die Buva kunnen vragen om de berekening eens opnieuw te maken (zal dan een paar centen kosten, maar wol wel de juiste overweging maken).

Enig idee wat zo'n systeem van Buva ongeveer kost? De totale GBO (dus hoger dan 1500mm) bedraagd 136m2. Dus misschien zou zo'n systeem idd iets kunnen zijn.

Het betreft een woning in het model waldboerderij, vergelijkbaar met onderstaande afbeelding:

Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 at 13:18
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat zo'n systeem in euro's kost, mijn ervaring is echter dat de aannemers/ontwikkelaars waar wij mee samenwerken allemaal natuurlijke toevoer (met bijvoorbeeld zo'n Vital Air-systeem) prefereren boven een geheel mechanisch systeem. Ook wanneer dat betekend dat de isolatiewaarden van de buitenschil omhoog moeten. Daar moet ik wel bij vermelden dat wij geen particuliere woningbouw doen, alleen maar projectmatig dus wellicht dat de verhoudingen daar iets anders liggen.
Back to Top
Michel_2 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Michel_2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2008 at 16:09

Met H2O wordt neem ik aan CO2 bedoeld. H2O is meer gebruikelijk bij sprinklerinstallaties.

Michel

Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2008 at 16:25
@Michel
Schijn bedriegt. Op de site van Buva staat e.e.a. uitgelegd, gaat in dit geval om een samenwerkingsverband tussen de MV-box en een boiler. Vandaar de H2O . Ze kunnen wat bedenken vandaag de dag
Back to Top
maarten View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote maarten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2015 at 17:12

Het is belangrijk dat het ventilatiesysteem goed wordt onderhouden. Veel mensen zijn zich niet bewust van het belang. Als je de filters tijdig vervangt en het systeem goed gereinigd dan adem je gezonde binnenlucht in. Als het ventilatiesysteem lange tijd niet wordt gereinigd blijft er veel vuil achter en neemt de ventilatiecapaciteit van het systeem langzaam af. Daarnaast neemt de kans op bacterie en schimmelgroei aanzienlijk toe. Je kan het vergelijken met je onderhoud van je stofzuiger. Wij adviseren iedere 6 maanden de filters te vervangen en gebruik te maken van nieuwe filters om de fijnstof uit de buitenlucht te filteren. Fijnstof en schimmels komen van buiten zijn slecht voor je gezondheid en eenvoudig te verhelpen door filters te gebruiken. Als je daarnaast eens in de 2 a 4 jaar het systeem laat reinigen voorkom je toename van bacteriŽn en schimmels in de binnenlucht en behoud het systeem zijn beluchtingscapaciteit. Lees verder op http://www.fairair.eu - www.fairair.eu voor meer informatie over filters, groen onderhoudsadvies en groene reinigingsproducten.  Gr Maarten

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Quick Reply
Name:

NoFollow is applied to all links from this forum
 Enable BBcodes
Security Code:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Refresh Image