Print Page | Close Window

bevestigen gipsplaten

Printed From: Omgevingsweb
Category: Bouwen
Forum Name: Klussen
Forum Description: Geef hier uw klustips en plaats foto's van uw werkstukken.
URL: http://forum.omgevingsweb.nl/forum_posts.asp?TID=1703
Printed Date: 17 December 2018 at 18:59
Software Version: Web Wiz Forums 11.03 - http://www.webwizforums.com

Topic: bevestigen gipsplaten
Posted By: Guests
Subject: bevestigen gipsplaten
Date Posted: 10 Oktober 2010 at 14:16
mag ik gipsplaten nog nieten of moet dat wettelijk geschroefd worden i.v.m. brandveiligheid

Replies:
Posted By: Leon
Date Posted: 10 Oktober 2010 at 16:39
Het ligt er aan of die gipsplaten ook een brandwerende functie hebben. Zo ja, dan dien je de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant aan te houden die betrekking hebben op brandwerendheid. Zo nee, dan mag je het in feite zelf weten.

Date Posted: 10 Oktober 2010 at 19:56
Originally posted by Henny Henny wrote:

mag ik gipsplaten nog nieten of moet dat wettelijk geschroefd worden i.v.m. brandveiligheid

betreft de regelgeving zowel voor stuc en/of gewone gipsplaten of zit daar geen verschil in

Date Posted: 23 November 2010 at 08:38
Nieten?? bestaan die nog. Door allerlei trillingen gaat de gipsplaat loszitten. Tevens gaat de niet zo snel door de gipsplaat dat als er ruimte zit tussen de gipsplaat en het achterliggende grondhout deze ruimte gewoon blijft. Schroeven ,de zwarte gipsplaatschroeven, zijn door hun vorm dusdanig gemaakt dat de gipsplaat goed vastzit aan het achterliggende grondhout, trillingen kan weerstaan, brandwerendheid kan waarborgen en de gaatjes zijn makkelijk dicht te zetten. Dit in tegenstelling tot alle gaatjes bij nietjes waar het vulmiddel weer los kan komen.

Discussie wat mij betreft gesloten.

Posted By: pmhuntjens
Date Posted: 23 November 2010 at 10:36

betreft de regelgeving zowel voor stuc en/of gewone gipsplaten of zit daar geen verschil in

Nieten is niet toegestaan als er sprake is van een brandwerende scheiding. Maakt niet uit of dit een stucplaat, gipsplaat of bijvoorbeeld Promatec plaat is. Simpelweg gezegd heeft de eis betrekking op de wijze van bevestiging en niet het materiaal waaruit de plaat is gemaakt.

Date Posted: 23 November 2010 at 22:28
nieten is zeker toegestaan bij het brandwerend bekleden van stalen liggers en kolommen. Hier zijn diverse testrapporten van. Het nieten van wanden is daarentegen niet toegestaan omdat hier nu juist geen testrapporten van zijn te vinden.

Date Posted: 24 November 2010 at 08:54
Laatst een attest gezien van promatect voor het bekleden van stalen kolommen en liggers. Er mocht of worden geniet of geschroefd. Bij staanders om de 20 cm nieten/schroeven. Bij liggers om de 10 cm.

Je zult dus bij de fabrikant van de platen na moeten gaan hoe de bevestiging moet worden uitgevoerd bij een brandwerende wand.

Date Posted: 01 December 2010 at 21:04

De zwakke schakel is het verkolen van het materiaal waarin de niet of schroef is verbonden. Dus hardhout en brandwerend materiaal mag, vuren niet. Er is dus geen verschil voor schroeven of nieten.

Dit is het echte antwoord, verder sluit ik me bij Cor aan

Posted By: Leon
Date Posted: 02 December 2010 at 00:00
Originally posted by erik erik wrote:

De zwakke schakel is het verkolen van het materiaal waarin de niet of schroef is verbonden. Dus hardhout en brandwerend materiaal mag, vuren niet. Er is dus geen verschil voor schroeven of nieten.

Dit is het echte antwoord, verder sluit ik me bij Cor aan
Hoezo, het echte antwoord? Je dient de verwerkingsvoorschriften (lees: de uitkomsten van de brandtesten) van de fabrikant aan te houden. Kijk voor de grap eens bij de producten van Promat, daar zijn genoeg brandwerende constructies getest met een vurenhouten achterconstructie. Daarnaast zijn er ook constructies waarbij je wel degelijk moet schroeven (nieten/spijkeren dus niet toegestaan). Ik weet niet wat jij onder het 'echte antwoord' verstaat, maar het klopt in ieder geval niet...

Date Posted: 02 December 2010 at 08:00
Ben het volledig eens met Leon, er is geen ander echt antwoord dan het antwoord van de fabrikant, die deze vraag allang heeft uitgewerkt in een bijbehorend Effectis-rapport of verwerkingsvoorschrift. Hardhouten glaslatten in een brandscheiding worden toch ook om de 25cm geschroefd, in plaats van geniet, omdat dit de brandveiligheid teniet zou doen? Ook dit is in een voorschrift opgenomen, net als het schroeven van gipsplaten. Nieten kan alleen als het toegestaan wordt door de fabrikant, en de wijze van monteren door een gecertificeerde instelling is getest.

Succes ermee!

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk